At skulle løfte arven fra en så populær bil, som Peugeot 206, er en svær opgave, så selvom afløseren for 206 – 207 – er på gaden, lader man den populære 206'er fortsætte på markedet. Men når man ser på salgstallene er der ingen tvivl – på trods af at 207'eren er steget noget i pris i forhold til forgængeren, så er det den nyeste model, der er sælges flest af.

Priserne
Priserne er steget ca. 20-25.000 kr. alt efter hvilken model man kigger på. De to biler vi kigger nærmere på denne gang er 207 S16 og 207 S16 HDi. Peugeot 207 S16, med den 1.6 liters benzinmotor med 110 hk, koster nu 202.000 kr., hvor den som 206 koster 178.000 kr.

207 S16 HDi er udstyret med den 1.6 liters common-rail dieselmotor, som bl.a. også findes i 407. Motoren yder 109 hk. Prisen er 237.000 kr. I 206 programmet er den nærmeste tilsvarende en 1.4 liters HDi med 74 hk og en pris på 182.000 kr. Her er prisstigningen væsentligt højere, men selvfølgelig også med en langt bedre, nyere og kraftigere motor.

207 generelt
Den nye 207er er selvfølgelig vokset på alle leder og kanter, men den må stadig betegnes som en lille bil - specielt hvis man sammenligner med 307. På de to forsædepladser er der god plads til fuldvoksne personer, men hvis man forlanger at en person på 1,80 m skal sidde på bagsædet, får men uden tvivl en utilfreds passager, for det kan næsten ikke lade sig gøre.

Bagagerummet er stadig i den mindre afdeling, selvom det er vokset godt 25 liter i forhold til 206.

Bedre kvalitet
206 var ikke just et forbillede i kvalitet – specielt kabinen og plastkvaliteten var ikke noget at råbe hurra for, men det er blevet klart bedre i 207. Kabinen er indbydende med en flot instrumentering, og aluminiums detaljer rundt i kabinen, der giver et moderne look. Sæderne er gode, med en speciel god siddestøtte og fine justerbare nakkestøtter. Rattet er rigtigt lækkert – læderbetrukket og perfekt tykkelse.

Falder igennem på 2 punkter
Bag rattet finder man sig hurtigt på plads, dog med et enkelt irriterende minus. Der er simpelthen ikke ordentligt plads til at hvile venstre fod, så det er ikke altid lige let at finde en helt afslappende kørestilling.

Det andet punkt hænger sammen med kvaliteten, som jo gennemgående er forbedret betydeligt, men når dørene lukkes lyder det ganske enkelt blikagtigt. Det er selvfølgelig også kun tyndt blik, men en lille smule dæmpning af den lyd ville gøre underværker for førstehåndsindtrykket.

2 motorer til test
De to motorer er begge på 1,6 liter, har næsten samme ydelse, men er forskellige som nat og dag. Umiddelbart lægger betegnelsen S16 op til lidt ballade, men i benzinversionen udeblive den helt store fascination udelukkende pga. den aldrende motor. Motoren støjer for meget, er ikke super omdrejningsvillig og lidt tørstig, så her ville en nyudviklet motor kunne gøre underværker for 207'eren.

Den totale modsætning opleves, når den 1.6 liters HDi motor vækkes til live. I Peugeot 407 føles de 109 hk sløve, men det er de bestemt ikke i den 200 kg lettere 207. Her passer motoren perfekt og giver præstationer, der sætter den 1.6 liters benzinmotor på plads. Især støjniveauet ved motorvejskørsel er mærkbart lavere, og giver alt i alt indtrykket af, at man kører i en langt større bil.

Den totale køreoplevelse er alt i alt god. Peugeot 207 kører fortrinligt med fin retningsstabilitet og gokart lignende køreegenskaber. Det er desværre ikke endnu lykkedes for Peugeot, at udvikle et manuelt gearskifte der har imponeret, men tingene er blevet bedre de sidste par år, men der stadig et stykke vej til, at det skal have rosende ord med på vejen.

HDi’en er dog også lidt tørstig, da vi nåede et gennemsnitsforbrug på 15,1 km/l i modsætning til de lovede 20,1 km/l.

Udstyr
Sikkerhedsmæssigt kan vi dog godt skamrose den nye 207. Her er næsten alt i sikkerhedsudstyr både aktivt og passivt, inklusiv ESP. Også i den hårde EuroNcap crashtest klarer 207 sig til de maksimale 5 stjerner.

Konklusion
Den nye 207 er en meget værdig arvtager til 206, trods prisstigningerne - for der er kommet en del forbedringer med i købet.  207 HDi er klart den bedst ”køremaskine”, men den er ikke gratis. De 237.000 kr. er en del penge for en bil i denne klasse, selvom den måske kører, som en noget større bil.