Det er blevet så populært med de såkaldte CUV’er eller Crossover Utility Vehicles – altså biler der kombinerer elementer fra flere forskellige platforme – i de fleste tilfælde forsøger man at skabe en kombination, hvor du får den høje siddestilling og fleksible indretning fra en SUV, og den rummelige følelse og gode køreegenskaber fra en stationcar. Mange gange bliver resultaterne rigtig gode – et af dem er Peugeot 3008!

Designet
Det er umuligt ikke at smile lidt, første gang du ser 3008. Designet er helt i tråd med Peugeot nye linje, der på fornemste vis, viser løvens tænder. Den markant større kølergrill tager sig godt ud, og viser at Peugeot 3008 bestemt ikke er blandt de kedelige biler på markedet, når det drejer sig om designet.

Alt i alt, så er Peugeot sluppet rigtig godt fra designet af 3008. De fleste kan lide det de ser – og hvis ikke de kan, så bruges ordet ”særpræget” hellere, end ordet ”grim”.

I kabinen
Den første fornemmelse du får, når du sætter bag rattet af Peugeot 3008, er fornemmelsen af at sidde højt og godt – her er det altså lykkedes at overfører fornemmelsen fra SUV’en. Derudover føler du dig rigtig godt tilpas i kabinen. Kvaliteten af materialerne er rigtig god og følger den standard, der blev sat med den nye 308’er. Alle instrumenter er indenfor rækkevidde og du behøver ikke strække dig for at nå noget. Der er dog lige et par små minusser.  Placeringen af kopholderen er den ene. I ”fyldt” tilstand, kan den godt være irriterende ved gearskifte, idet arm og flaske kommer i karambolage med hinanden. Samtidig insisterer Peugeot på, at deres knap til sædevarme skal sidde nede på siden af sædet, hvor du ikke kan se den. Om du derfor har tændt eller slukket for sædevarmen, og hvilket niveau den er sat til, er overladt til ens bagdel at finde ud af.

Sæderne er dog ganske glimrende og instrumenterne er lette at aflæse. Der er derfor ikke de store minusser ved at sætte sig bag rattet. Pladsen ved bagsædet er også ganske fin – vi har i hvert fald set meget ringere plads i betydeligt større biler. Så dette er Peugeot også sluppet ganske glimrende fra. Fornemmelse af at være en stor og rummelig bil, forstærkes også af det enorme panorama glastag, der giver et imponerende lys i kabinen. Rigtig lækkert!

Pladsen i bagagerummet er udmærket, da 3008’eren har plads til 435 liter.

Bag rattet
Den gode fornemmelse du får, når du sætter dig ind i kabinen, bliver fuldt op af endnu en positiv oplevelse når du drejer nøglen. Vores testbil var nemlig udstyret med den velkendte og meget roste 1,6 liters Common-rail dieselmotor med 110 hk og et maksimalt drejningsmoment på 260 Nm. Motoren er smidig og lækker, samtidig med at lydniveauet er ganske lavt. Lydisoleringen er ikke så imponerende, som i 308’eren med samme motor – men det er tæt på. De 110 hk passer samtidig glimrende til den 1,5 tons tunge franskmand, der runder de 100 km/t på 12,2 sekunder og har en topfart på 180 km/t. Selvom 1,6 HDI-udgaven er den langsomste af alle 3008-modeller, så føles den bestemt ikke sådan. Der er masser af power og kørsel på motor- og landevej er en ren fornøjelse. Fornøjelse er nok også det bedste ord at bruge, når det drejer sig om brøndstofforbruget – her lover Peugeot 19,6 km/l ved blandet kørsel. Et tal vi var meget tæt på at nå under vores testuge – og jeg er overbevist om, at det uden problemer kan nås, når ikke bilen presses, som vi jo har tendens til at gøre under en test.

Køreegenskaberne er mange gange et af de steder, hvor CUV’erne falder igennem. For mange gange må man gå på kompromis, når både ønsket om høj siddestilling og sportslige køreegenskaber ønskes. Men her har Peugeot fundet en ganske god løsning, og 3008’eren opfører sig rigtig pænt under alle forhold. Vores testbil var desværre ikke udstyret med Peugeots ”Grip Control”. Ganske ærgerligt, da vi meget gerne ville se/mærke, hvad elektronikken gør ved bilens køreegenskaber under lidt mere vanskelige forhold. Under alle omstændigheder, så har Peugeot 3008 ikke noget at skamme sig over, selv når den ”kun” er udstyret med forhjulstræk.

Sikkerheden
Peugeot 3008 er testet efter de nye og strengere standarder hos EuroNCAP, og her hentede den de maksimale 5 stjerner.

Samlet set
Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg aldrig har været helt vild med franske biler. Designet har sådan set aldrig fejlet noget – men det der ligger under designet, har altid virker som ”mindre godt”, for at sige det pænt. Men da Peugeot kom med deres 308’er, var det tydeligt at der var sket noget nyt. Samme følelse har jeg i 3008, der på stort set alle områder, er en positiv oplevelse. Motoren er gennemtestet og er en af de absolut bedste 1,6 liters dieselmotorer i verden. Kvaliteten af instrumenter og sæder er glimrende, og også her er det svært at sætte en finger på noget. Spørgsmålet er så bare, hvordan det ser ud med elektronikken – for det er her, at Peugeot tidligere har haltet. Umiddelbart tror jeg nu, at Peugeot er sluppet godt fra det, for der har ikke været problemer med 308’eren, som har været en del længere på markedet end 3008.

Prismæssigt starter Peugeot 3008 ved knap 290.000,- for en 1,6 liters benzin-udgave med 120 hk. Den testede model med 1,6 liters HDI-motor koster knap 320.000,- - og vil du have topmodellen med 2,0 liters HDI-motor med 150 hk – ja så er prisen knap 360.000,-. Det er faktisk priser, der er mere end rimelig, hvis vi sammenligner med direkte konkurrenter som Nissan Qashqai og Skoda Yeti.

Så alt i alt kan jeg kun anbefale Peugeot 3008 1,6 HDI Premium. Nu bliver det bare sjovt, at teste den med Grip Control, Head-Up-Display etc. Godt gået Peugeot!