Kulden bider i næsen, isbryderne er på standby, og vi skraber is på bilruderne hver morgen - så nu er det vist på tide, at vi drømmer os hen til foråret, og begynder at overveje hvilken bil, der kunne være et behageligt bekendtskab, når vi skal nyde det lune vejr. Om den nye 308 CC fra Peugeot er en værdig kandidat som sommerbil med mere, kigger vi nærmere på denne gang.

Tredje CC i rækken
Peugeot introducerede i sin tid konceptet med et stålfoldetag på Peugeot 206 CC. Siden da har de fulgt op på succesen med 207 CC og nu senest 308 CC. Peugeot 206 CC var ved sin introduktion en relativ billig ”sommerbil”, og kvaliteten var dermed også i den billige ende. Da 207 CC kom på banen var kvaliteten langt højere, og det viser sig også at være tilfældet med den nye 308 CC.

Priserne
Priserne for den nye og større 308 CC starter ved 400.000,- for den mindste motorversion med 120 hk. For ca. 40.000,- får man turbo på motoren, 30 hk ekstra og mere udstyr. Penge der er givet godt ud.

Design 
I den hvide metallak med perlemorseffekt (ekstraudstyr) fremstå CC’en som en rigtig smuk bil, både som coupé og cabriolet. Linjerne harmonerer flot, og det eneste minus er den lidt tunge bagdel. I kabinen ser sagerne også godt ud – flotte instrumenture med kromkanter, centerkonsol med blank sort ”pianolak”, og en tilpas blød plastfinish på instrumentbordet.

Udstyr
Grundlæggende er 308 CC ganske flot udstyret, og med det næste trin mangler du ikke noget. Det lidt mere spændende på udstyrslisten er blandt andet 17” alufælge, sportssæder, sportslæderrat, bi-zone klimaanlæg samt LED-belysning ved centerkonsol, pedaler og døre, og ikke mindst en ganske udmærket 6-trins gearkasse.

Som ekstraudstyr i forbindelse med lædersæder får du det såkaldte "air wave" system med. Igennem nakkestøtten på forsæderne blæses varm luft frem i nakken dig, så du ikke risikerer at få hold i nakken fra den kolde danske sommer luft. Mercedes ”opfandt” systemet, og kalder det ”Air Scarf”. Det er en rigtig god opfindelsen, og virker helt efter hensigten, da luften ofte er kølig på en dansk sommeraften, og så er det rart med varme i nakken.

Stålfoldetaget er fuldautomatisk, så det kræver ikke andet end et tryk på en knap, og 25 sekunder senere har du enten en coupé eller en cabriolet.

Motorerne
De to motoralternativer som 308 CC leveres med er grundlæggende ens. Det er en 1,6 liters motor med enten 120 hk eller 150 hk. De 30 hk ekstra opnås ved hjælp af en blid turbo, hvilket giver en meget mere veloplagt og kraftig motor. Momentet er hævet fra 160 Nm. til 240 Nm., og nås allerede ved 1.400 o/min i stedet for 4.250 o/min.

Så selvom de 30 hk ekstra ikke lyder af så meget, så er turbomotoren helt bestemt det bedste køb. Man får ikke en hurtig sportsvogn ud af det, men denne motor kan levere tilpas underholdning, og køreglæde, hvilket bilen også gerne skulle gøre med den relativt høje pris.

Pladsen
Selvom 308 CC er noget større end lillebror 207 CC, så kan man ikke med god samvittighed kalde 308 for en 4 personers bil. Pladsen ved forsæderne er selvfølgelig upåklagelig, men på bagsædet er pladsmanglen udtalt. At skulle presse fire voksne ned i bilen er muligt, men det bliver nok ikke til den store og afslappende cruisetur.

Det fine stålfoldetag er den store pladssynder, for det kræver altså et stort ”bagagerum”, at få plads til hele taget, hvis der også samtidig skal være en smule plads til reel bagage. Med taget nede er der plads til 266 liter, og når taget er på hele 465 liter.

Forskellen kan blandt andet ses ved Audi A3 cabriolet, som har en gammeldags stofkaleche. Her blev vi meget imponerede over pladsen – der var nemlig reel plads til 4 personer. Her skal man så dog altid nøjes med 260 liter i bagagerummet.

Fordelen ved ståltaget er selvfølgelig, at du faktisk i denne CC har en bil, som du kan bruge året rundt uden at bekymre dig om en sart eller våd kaleche. Sikkerheden er bedre, og støjen holdes bedre ude med et solidt tag.  

Sikkerheden
Sikkerheden i en cabriolet, med ståltag som med stoftag, har altid været en udfordring for design- og udviklingsafdelingerne, men der sker hele tiden fremskridt, og Peugeot kan nu prale med ”Forspring gennem teknik”.

Af gode grunde kan man jo ikke have traditionelle airbaggardiner monteres i loftet/taget som beskytter hovedet, men Peugeot har nu introduceret airbags monteret i nakkestøtten, som altså beskytter hovedet ved en sidekollision. En rigtig god opfindelse, og mon ikke Mercedes adopterer den idé temmelig hurtigt.

Hvis bilen i forbindelse med et uheld skulle rulle rundt, skyder to sikkerhedsbøjler ved de bagerste nakkestøtter op, og danner dermed, sammen med forruden, en ”sikkerhedshule”, som beskytterne passagerne, når bilen ender på hovedet.

Konklusionen
Det er hurtigt, at konkludere at den nyeste CC fra Peugeot igen er et skridt i den rigtige retning med hensyn til design og kvalitet. Også selve køreoplevelsen er udmærket med den kvikke motor, et fint gearskifte og en undervogn som klare de fleste opgaver okay. 308 CC er dog en halv tung dame – knap 1.600 kg – så det er noget at holde styr på igennem de snævre sving.

Med en pris på 440.000 kr. for denne 308 CC Sport, så er det lidt oplagt at kikke på lillebroren 207 CC. Her er der nemlig ca. 100.000,- at spare, ved at vælge den mindre model, som jo kan klare næsten de samme ting, bare lige i lidt mindre målestok.