I denne tid med finanskrise, holder man jo altid øje med de gode tilbud, og hvad der ligner et godt køb. Hos Peugeot har man prismæssigt altid ligget lunt i svinget i forhold stort set alle konkurrenter - og med det seneste facelift af Peugeot 407, er der kommet et rigtigt godt tilbud i firmabilsklassen.

Da Peugeot 407 kom frem i 2004, testede vi modellen magen til den, som vi nu igen kigger nærmere på – en 407 1,6 HDi. Dengang i 2004 kostede bilen ca. 320.000 kr., men i dag godt 4 år senere er prisen nede på 285.000 kr.

Et udstyrsniveau
Det seneste facelift har blandt andet betydet, at der er blevet ryddet op i udstyrsvarianterne. Nu er der ingen alternativer – kun ”Premium”, som derfor er blevet ensbetydende med, at alle 407 modeller har et ganske højt udstyrsniveau. Det omfatter blandt andet; læderrat, lædergearknop, fjernbetjent centrallås, multijusterbart rat og forsæder, armlæn og varme ved forsæder, elruder for/bag, elspejle med varme og indklapningsfunktion, regnsensor, kørecomputer og klimaanlæg.

Den eneste mangel er fartpilot, som ikke er standard i 1,6 HDi, 1,8 og 2,0. Som ekstraudstyr koster den 4.500 kr..

Total sikkerhed
Også rent sikkerhedsmæssigt er 407 med helt fremme. I 2004 opnåede 407 det maksimale antal stjerner i crashtesten hos EuroNCAP. Peugeot 407 er som standard udstyret med 7 airbags, ABS med bremseassistent, antispin og ESP. Som option kan man tilkøbe 2 airbags, der virker som sideairbags til bagsædepassagerne. Airbaggardinerne er med i en ”pakke” til 8.000 kr., som også indeholder selestramme til bagsædeselerne og solgardin til bagruden.

Forandringer ud og inde
Faceliftet har gjort 407 endnu smukkere, selvom dette facelift har været nænsomt. Det er blevet til en ny frontgrill, ny bagkofanger, nye baglygter med diode look på SW-udgaven, nye baglygter med klart glas på sedan-udgaven, nyt indtræk og ny midterkonsol i sort pianolak – men man skal kigge godt efter for, at se de ydre forandringer.

Indenfor har den nye midterkonsol dog pyntet meget, hvis man er til ”højglans pianolak look”, i samme stil som Samsung fladskærmene. Ellers ligner alt sig selv, med fine instrumenter, og en rimelig overskuelig samling af knapper på midterkonsollen.

Minus
407’s største minus er den noget begrænsede plads på bagsædet, og den ikke så imponerende bagagerumskapacitet på 432 liter. Dette kan et facelift ikke ændre på, så inden man skriver under på slutseddelen, skal bagsædet nok lige prøvesiddes.

1,6 HDi
Motoren er magen til den vi testede for 4 år siden - en fin lille common-rail dieselmotor med en dejlig rolig og stille motorgang, men uden de store muskler. De 109 hk føles nogle gange i underkanten, når man har brug for lidt ekstra kræfter på motorvejen. Men generelt mangler man ikke muskler ved daglig kørsel.

Få kræfter betyder lavt forbrug, og 407 1,6 HDi kan da også prale med et forbrug på 18,9 km/l ved blandet kørsel. Vores testforbrug endte ikke helt så højt – 16,5 km/l blev det til.

Et godt tilbud
Med sit seneste facelift og lave priser er Peugeot 407 et rigtigt fint tilbud i firmabilklassen. Priserne starter ved 272.990 kr., mens denne HDi udgaver står til 284.990 – en pris der ligger 50.000-80.000 lavere end konkurrenter som Ford Mondeo og Mazda 6. Peugeot 407 har den begrænsede bagsædeplads og et ringe gearskifte som minus, men derudover er der kun at sige, at 407eren er yderst velkørende og veludstyret.