Den længe ventede efterfølger til den populære familiestationcar 406 er nu på banen. 407 stationcar hedder den i princippet ikke længere, men derimod 407 SW. 407 SW fås ligesom forgængeren i et utal af motorversioner med benzin versioner fra 116 til 211 heste og dieselversioner med 109 og 136 heste. Vi kikker denne gang nærmere på den 2 liters HDi model med 136 heste og en pris på 409.990 kr.

Vender hoveder
Designet på Peugeot 407 SW betyder, at bilen skiller sig ud fra mængden, og linierne falder også i de flestes smag. Med 407 SW er udseendet og linierne blevet endnu flottere og mere harmoniske i forhold til sedanen. Endnu er der så langt nok i mellem 407 SW på vejene, at mange kikker en ekstra gang, når denne almindelige familiestationcar passere.

Flot design med ulemper
Desværre har det lækre design en stor ulempe. I tidligere anmeldelser af 407 har vi slået fast at pladsudnyttelsen i bilen er meget dårlig, hvilket betyder at bagsædet knap rummer voksne skandinavere. Ingeniørerne kunne have reddet ansigt ved at give SW modellen lidt ekstra akselafstand, men den chance benyttede de sig desværre ikke af.

Bagagerummet i SW rummer kun 448 liter, og det er 92 liter mindre end Ford Mondeo Stc. og 72 liter mindre end Toyota Avensis Stc. De skrå bagruder i kombination med det faste bagagerumsdækken, i stedet for rullegardinstypen betyder, at bagagerummet føles snævert og besværligt at udnytte optimalt. Det er jo desværre et stort minus, da man som regel køber en stationcar for at få maksimal plads og fleksibilitet.

Panorama udsigt
Ligesom hos lillesøster 307 SW betyder SW, at man får panorama glastag med som standard. Det giver en fin fornemmelse af luft og ekstra plads især for bagsædepassagernes vedkommende, som får et ekstra vindue at kikke ud af. På en skyfri og varm sommerdag giver det ekstra glasareal meget ekstra varme i kabinen, så man hurtigt vælger at dreje på knappen, så det elektriske rullegardin effektivt lukker solen ude.

136 heste lige til motorvejen
Motoren kan der dog ikke udsættes meget på. Den 136 hestes commen-rail HDi motor har været i Peugeots program i nogle år efterhånden, men opfylder stadig opgaven tilfredsstillende. Momentet lyder på 340 Nm. ved 2.000 o/m. og tophastigheden er 203 km/t. 0-100 km/t klares 11,4 sek. og mellemaccelerationen 80-120 km/t klares i 4. gear på 8,2 sekunder.

Lyden fra motoren er godt dæmpet inde i kabinen, så støjniveauet er behageligt lavt. Motorvejskørsel er ”selvfølgelig” denne motors favoritdisciplin, da måde kraftoverskud og det lave støjniveau ved høje hastigheder gør lange rejser behagelige.

Begrænset økonomi
Et lavt forbrug kan motoren dog ikke prale med. Efter en uges kørsel landede det samlede forbrug på 14,2 km/l. Selvom det ligger tæt på det officielle tal på 16,7 km/l, kunne man godt ønske sig en bedre økonomi.

En livsstilsbil
Med den nye 407 har Peugeot igen skabt en utrolig smuk bil, som sikkert kan holde sig ung i lige så mange år som forgængeren 406. Man har mere eller mindre bevist skabt en bil som begynder at læne sig om af betegnelse ”Livsstilsbil”; altså en bil man køber, fordi man synes om designet, dens udstråling og indre kvaliteter, og ikke så meget fordi den kan rumme en barnevogn, 2 børnecykler og grænseindkøbet.


Læs også vore anmeldelser af 407 1.6 HDi og 407 3.0 V6