En af de mest populære biler på det danske marked er Peugeot 407. Bilen skulle i sin tid løfte den tunge arv fra 406-modellen, hvilket den også har gjort på fornemste vis.

Motor
Peugeot 407 fås med 8 forskellige motorer – 4 benzin og 4 diesel. Sidstnævnte gruppe er yderst interessant idet Peugeot igennem flere år har høstet roser for deres HDi dieselmotorer. Topmodellen blandt dieselmodellerne er den 2,7 liters Common-rail HDi’er med 204 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 440 Nm – den har vi testet.

Den kraftige V6-motor opnår sin høje ydelse ved blandt andet at være udstyret med to turboladere. Bi-turbo løsningen giver imponerende trækkraft helt nede fra 1.900 o/min. og hele vejen op igennem omdrejningsregistret. På trods af en egenvægt på næsten 1.750 kg, så stryger 407 2,7 V6 HDi forbi de 100 km/t på 8,8 sekunder og stopper først ved 226 km/t – og det vel og mærke med automatgear.

Den 6-trins automatiske Tiptronic gearkasse er værd at fremhæve. Den leverer smidige og næsten rykfrie skift, hvilket er en fornøjelse. Faktisk fås den kraftige dieseludgave ikke med manuelt gear, hvilket jeg personligt ser som en meget positiv ting, da jeg godt kunne frygte at det ellers ville ødelægge det positive indtryk. Peugeot er ikke kendt for deres suveræne gearskifte, selvom det er bedre med de nye 6-trins versioner. Automatgearkassen er derfor en fornøjelse.

Køreegenskaberne
Peugeot 407 har nogle lækre køreegenskaber, der på bedste vis kombinerer sport og komfort. De uafhængige hjulophæng hele vejen rundt er en af hovedårsagerne til at 407 ligger så godt på vejen. Opsætningen virker velafstemt og gennemarbejdet.  Bremserne fortjener også roser – ABS, EBA og EBD er standard på alle modeller i 407-serien. 407 2,7 V6 er som standard udstyret med dæk i størrelsen 235/45/18 – endnu en indvirkende faktor for de gode køreegenskaber.

Størrelsen betyder noget
406-modellen fik meget kritik for sin dårlige plads på bagsædet, så umiddelbart ville man forvente at Peugeot havde lyttet til denne kritik – men nej. Pladsen på bagsædet er på ingen måde god nok, på trods af den nye models øgede størrelse. Det er simpelthen ikke godt nok – specielt ikke, når man gerne vil sammenlignes med de tunge drenge i klassen fra Ford, Mazda, Toyota og VW. Pladsen på forsæderne er dog glimrende og komforten er fin.

Interiør
Indvendigt er der sket mange spændende ting og Peugeot 407 virker moderne og behagelig. Materialerne er gode og samlekvaliteten glimrende. Specielt i topmodellen, hvor man lige har givet ”lidt ekstra” forskellige steder, føler man sig rigtig godt tilpas. Cd-radio, el-ruder, fartpilot, board computer etc. er alt sammen standard i ST Sport modellen – så man mangler ikke umiddelbart noget, når man sidder bag rattet. SW modellen har plads til 448 liter i bagagerummet, hvilket ikke er voldsomt meget. Den normale sedan model har plads til 407 liter.

Sikkerheden
Skulle uheldet være ude, så er det altid rart at vide at man er godt beskyttet – og det er man i Peugeot 407. Bilen opnåede 5 stjerner i EuroNCAP crashtesten, bl.a. takket være de stødabsorberende zoner, som bilen er opbygget med. Disse er med til at beskytte bilens passagerer, men de er også med til at sikre de ”bløde” trafikanter. ESP er standard, hvilket også gælder de 7 airbags. Det er tillige muligt at købe 2 ekstra airbags til bagsædepassagererne.

Økonomisk set
Vælger man denne topmodel, så skal man huske at muskler koster. Men faktisk er den kraftige motor ganske økonomisk, og Peugeot lover 11,8 km/l i gennemsnit. Et tal det også lykkedes os at opnå over en testuge og godt 1.000 km.

Med en pris på knap 480.000,- kroner, så skal man selvfølgelig tænke sig godt om inden man køber denne topmodel. Der er også faktorer som konkurrenternes priser og hvilket udstyr man får med oven i hatten, der skal tages i betragtning. Men faktisk så tror jeg slet ikke at jeg vil sammenligne 407 SW med de konkurrenter der er åbenlyse, for der lider 407 gevaldigt under den manglende plads på bagsædet og i bagagerummet.

Jeg vil hellere kigge i egne rækker og sammenligne med 170 hk HDi udgaven af sammen bil. I det daglige vil du ikke mærke den store forskel, andet end det manglende automatgear. Motoren yder 170 hk og har et drejningsmoment på hele 370 Nm ved blot 1.500 o/min. Præstationerne er stort set ens, men prisen er 70.000 lavere – og det kan der altså købes meget diesel for.