Igennem mange år virkede det som om, at bildesignere verden over havde svært ved at få plads til to vigtige elementer, når det drejede sig om design af MPV’er – nemlig design og rummelighed. Det virkede som om, det var en ”enten eller” situation. Men der er heldigvis begyndt at ske ting på netop dette område, og den nye Peugeot 5008 er et klart bevis herpå.

Designet
Set udefra er Peugeot 5008 yderst harmonisk og meget sporty i sit design – ikke noget vi normalt ser på en MPV. Men Peugeot har valgt at lade deres nye designstil gå igen på samtlige nye biler, hvilet bl.a. betyder en aggressiv front og langt mere sporty bagende, hvor der er taget udgangspunkt i de lækre baglygter.

Men det er ikke kun udvendigt, at designerne har været flittige med den ”vellykkede pen”. Kabinen er nemlig også en meget positiv oplevelse. Peugeot har nemlig valgt at designe kabinen sådan, at chauffør og forsædepassager hver især nærmest sidder i en lille boks, omsluttet af instrumentpanel, sæde og midterkonsol. Følelsen af at sidde i et cockpit er ganske imponerende, og fordelen er faktisk, at du som chauffør ikke skal strække dig efter noget, da alt er koncentreret omkring dig. Cockpitfølelsen forstærkes så yderligere, hvis du vælger din 5008 med HUD (Head Up Display). Her har Peugeot nemlig valgt at lade en lille plastskærm køre op imellem chauffør og forrude, hvori informationer omkring hastighed, cruise control, afstandsmåler etc. findes. En lækker lille detalje, der hos andre bilmærker projiceres direkte op i forruden.

Selvom det er lækkert med følelsen af at sidde isoleret i sit eget lille cockpit, så er der også et par minusser ved dette design. Peugeot har nemlig valgt at lave et enormt aflukket aflæggerrum i midterkonsollen. Her ville nogle gode kopholdere være mere oplagte.

Pladsen på bagsædet er rigtig god og et god sted for børn og voksne at opholde sig. Dørene åbner vidt op og giver gode adgangsforhold. Bagsæderne kan forskydes i længden, så du får mere plads i bagagerummet eller til den smarte 3. sæderække, der på bedste vis er integreret i gulvet i bagagerummet. Sæderne rejses i et snuptag og gemmes af vejen nøjagtig lige så hurtigt. Der kan godt sidde voksne på den bagerste række sæder – men det er mest et sted for børn.
Pladsen til bagage er rigtig god, og selv med alle sæderækker på plads er det muligt at have bagage med. Vælger du at lægge alle sæderne ned, får du hele 2.506 liter bagageplads at gøre godt med.

Motor, gear og køreegenskaber
Motoren i vores testbil er den anmelderroste 1,6 liters Common-rail dieselmotor med 110 hk og et maksimalt drejningsmoment på 260 Nm ved 1.750 o/min. Motoren er en perle, og selv i den store 5008 har den overskud i alle situationer. 0-100 km/t er overstået på 12,9 sekunder, men bag rattet føles det betydeligt hurtigere. På lande- og motorvej er motoren tyst og samtidig imponerende økonomisk. Ved blandet kørsel lover Peugeot 18,9 km/l – et tal vi var tæt på at nå med 18,4 km/l. Dette hænger bl.a. også sammen med designet på 5008’erne, der har en vindmodstandskoficient på kun 0,29. Et tal vi normalt skal over i sportsvognsklasserne for at finde. Ganske godt gået.

Gearkassen er 6-trins og burde i den nyeste generation være et godt bekendtskab. Desværre virkede skiftene fra 1. – 2. – 3. forholdsvis knoklede, hvilket bragte tankerne hen på de ældre 5-trins Peugeot gearkasser, der havde samme problem. Et stort plus ved gearskiftet er gearstangens placering i kabinen, hvor cockpitfornemmelsen igen kommer i spil. Sætter du dig godt tilpas, virker gearstangen, som en forlængelse af din arm – og det er præcis sådan, det skal være.

Køreegenskaberne er imponerende gode, og du har på ingen måde følelsen af at sidde i en rummelig MPV. Selvom du sidder ganske højt og har overblik, så virker det som om, at bilens tyngdepunkt er ganske lavt, hvilket gør det til en fornøjelse at køre igennem sving. Selve styretøjet kunne dog godt være en smule skarpere – men her har man valgt at gå på kompromis og finde en mellemvej mellem komfort og sport. Personligt synes jeg, at styretøjet godt må matche den forholdsvis sportslige undervogn endnu mere.

Sikkerheden er naturligvis i top på 5008 – og bilen er da også spækket med airbags og elektroniske hjælpemidler. Og da bilen også opfylder alle miljømæssige krav for fremtiden, så har du to ting mindre at bekymre dig om.

Konklusion
Set over en kam, så er Peugeot 5008 et meget positivt bekendtskab, der nok vil falde i de flestes smag – og selvom en mere kontant styring ville være lækkert, så er det ikke noget, den normale bruger vil skænke en tanke – og samlet set, så har Peugeot 5008 så mange plusser, at de få minusser, der er, ikke ændrer ved det samlede indtryk. Bedre bliver det så også, når du ser, at priserne starter ved 294.990,- for en 120 hk benzinmodel og slutter ved 424.990,- for en 163 hk diesel med semiautomatisk gearkasse. Vores testbil kostede 339.990,- plus ekstra udstyr som f.eks. panoramatag, head up display og afstandsmåler.

Alt i alt må jeg sige, at Peugeot har lavet en rigtig god pakkeløsning, der kombinerer lækkert design, masser af plads, gode motorer og fornuftige priser.