Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Peugeot Danmark hilser omlægningen

|

Regeringen har netop fremlagt forslag om en omlægning af bilbeskatningen for at reducere udledningen af CO2. Peugeot Danmark ser dette initiativ som et vigtigt skridt i den rigtige retning for en mere miljøvenlig bilisme i Danmark, men beklager samtidig den minimale begunstigelse af familieklassen.

Peugeot støtter CO2-reduktion

Peugeot har markedets bredeste udvalg af miljøvenlige biler med lav CO2-emission og derfor var det naturligt at indgå partnerskab med Miljøministeriet og Transport- og Energiministeriets omkring kampagnen ”1 ton mindre”, der skal udbrede forståelsen af, hvor vigtig det er, at vi alle bidrager til at nedbringe udledningen af CO2.

Regeringens nye forslag om en omlægning af bilbeskatningen har bl.a. til formål at fremme markedet for mere brændstoføkonomiske biler og derved sikre en reduktion af CO2-emmission. Dette forslag falder helt i tråd med Peugeots miljøværdier og den udvikling Peugeot gennem flere år har initieret for at udvikle bl.a. en miljøvenlig partikelfilter teknologi og effektive HDi-dieselmotorer med lavt brændstofforbrug.

Peugeots HDi dieselmotorer: En bonus for både miljøet og økonomien

Peugeots HDi-dieselmodeller udleder 20-30 % mindre CO2 end gode benzinbiler og alene en udskiftning til HDi-dieselmotorer ville kunne spare Danmark 1.500.000 tons CO2 årligt.

Peugeot dominerer det voksende B-segment med de brændstoføkonomiske modeller 107, 206 og 207, der alle fås med HDi-dieselmotorer, som kører mindst 20,8 km/l og helt op til 24,4 km/l. Selv benzinudgaven af Peugeot 107 kører hele 21,7 km/l, og efter regeringens afgiftsomlægning vil dette belønnes med en pris på 98.021 kr. for en 107 Urban 1,0 liters med 68 hk, mens fraprisen for en 107 Trendy 1,4 HDi med 54 hk vil falde med cirka 23.000 kr. til 124.551 kr.

For klassikeren Peugeot 206 betyder ændringerne, at dieseludgaverne fremover vil være billigere end benzinudgaverne, hvilket giver en frapris på 136.699 kr. for en 206 Performance 1,4 HDi med 70 hk, mens prisen for benzinudgaven 1,4 75 hk vil starte fra 139.473 kr.

Peugeots flagskib i B-segmentet, Peugeot 207, der i dieseludgaven kører helt op til 22,2 km/l vil også falde i pris. En Peugeot 207 XR med 1,4 75 hk får en frapris på 155.645 kr., mens dieseludgaverne falder mærkbart i pris, således at 207 XR 1,4 HDi med 70 hk vil kunne fås fra 161.116 kr.

Billigere og mere sikre familiebiler

Regeringens målsætning er at fremme billigere og mere sikre familiebiler. Desværre vil afgiftsændringerne i høj grad negligere netop klassen af familiebiler, som bl.a. Peugeot 307 tilhører. Mens ændringerne begunstiger den unge og ældre del af befolkningen, som er typisk målgruppe for B-segmentet, vil prisfaldet i 307-klassen være så minimal, at familierne rundt om i landet må føle sig forbigået. En 307 Performance med 1,4 88 hk falder med kun cirka 6.000 kr. på trods af et udmærket brændstofforbrug på 15,4 km/l, mens det også for 307-modellen er de effektive HDi-dieseludgaver, der falder mest i pris, eksempelvis vil en Peugeot 307 Performance 1.6 HDi med 90 hk få en frapris på 224.014 kr. efter afgiftsomlægningen.

Omlægningen af bilafgifterne har desuden til formål at styrke bilernes sikkerhedsniveau. Regeringen vil belønne 3. - 6. airbag samt de biler, der har opnået de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP´s sikkerhedstest. Også på dette punkt har Peugeot et stærkt modelprogram, idet modellerne 1007, 207, 207 CC, 407, 407 Coupé og 807 alle har scoret 5 stjerner i crashtest, mens alle Peugeots personbiler (med undtagelse af 107 og Partner) har hele seks eller syv airbags.

Med regeringens afgiftsomlægning er det nu blevet lettere at træffe det miljørigtige valg, uden at give køb på køreglæden. Det vi tilsyneladende stadig må vente på, som vil gøre en miljømæssig markant forskel her og nu, er biodiesel. Med indførslen af biodiesel ville man kunne spare op til 50 % CO2-udledning, og Peugeot Danmarks samarbejde med Statoil i efteråret om en gadetest af netop 30% biodiesel viser, at det rent faktisk er muligt – hvis blot der var politisk opbakning bag.

Peugeot til salg på biltorvet.dk

Peugeot 2008 1,2 VTi Excite 82HK
kr. 149.900
Peugeot 208 1,2 VTi Supreme 82HK 5d
kr. 124.900
Peugeot 306 2,0 121HK Cabr.
kr. 49.900
Peugeot 2008 1,6 e-HDi 92 Active ESG 5d
kr. 154.900
Peugeot 607 2,2 i 160HK
kr. 38.800
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi Sportium 112HK Stc
kr. 114.900
Peugeot Expert L2H1 2,0 HDI FAP 136HK Van 6g
kr. 58.900
Peugeot 307 2,0 HDi 5d
kr. 16.900
Peugeot 208 1,2 VTi Active 82HK 5d
kr. 99.900
Peugeot 2008 1,2 VTi Active 82HK
kr. 154.800
Peugeot 308 1,6 BlueHDi 120 Active SW
kr. 186.900
Peugeot 208 1,2 VTi Active 5d
kr. 94.900

Brugte biler fra alle bilmærker