Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Peugeot en million partikelfiltre

|

Peugeots partikelfilter, som blev introduceret på Peugeot 607 i 2000, er siden blevet standard på næsten hele HDi diesel motorprogrammet, og Peugeot kan netop nu fejre partikelfilter nr. 1 million.

Peugeot SA udviklede de højeffektive HDi dieselmotorer med partikelfilter som et led i sin strategi om at reducere den forurenende CO2 udledning og partikler. Partikelfilter teknologien giver HDi diesel motoren en klar miljømæssig fordel, idet dens essentielle egenskaber fuldendes af FAP- teknologien, som fjerner partikler og os.

Med disse trumfer i hånden har partikelfilteret haft succes i hele modelprogrammet: Mere end 500.000 eksemplarer findes i 307, 200.000 i 407, næsten 100.000 i 607 og mere end 80.000 i 807. Selv 206, som kun har haft FAP siden maj 2004 og endda kun på én motorvariant, kan allerede bryste sig af 40.000 eksemplarer.

Frankrig ligger forrest i feltet med 377.000 biler udstyret med FAP, Tyskland kommer ind på en andenplads med 123.000, skarpt forfulgt af Spanien med 118.500, Italien med 99.500 og Storbritannien med 89.000.

Peugeots miljøstrategi

Det strategiske arbejde for bevarelsen af miljøet har høj prioritet i Peugeot, og det er partikelfilteret et vigtigt eksempel på. Men Peugeot forsker også forskellige andre områder med henblik på at producere biler, som bliver mindre og mindre forurenende og mere økonomiske i brændstofforbrug, alt sammen for at sikre en harmoni mellem udviklingen inden for bilismen og beskyttelse af miljøet.

Foruden det intense arbejde med udviklingen af dieselmotorer med partikelfilter har Peugeot sat et nyt mål for sine motorer, cylindervolumenen skal gøres mindre og effekten skal forøges. Samtidig vil samarbejdet mellem Peugeot SA og BMW resultere i fornyelse af benzin motorprogrammet.

Disse tiltag giver Peugeot en førerposition, når det gælder produktion af biler med et mindre brændstofforbrug, som derved gør dem mindre forurenende. Peugeot har fra 2000 til 2005 solgt mere 500.000 biler, som udleder mindre end 120 g CO2/km.

Alternativt brændstof

For at leve op til de miljømæssige krav og kundernes forventninger, har Peugeot i samarbejde med forskningshold fra Peugeot SA engageret sig aktivt i udviklingen af alternativt brændstof.

I første omgang drejer det sig om bio-brændstof, hvor især bio-diesel kan fremhæves, idet den ikke blot er tilgængelig for alle diesel motorer med det samme, men samtidig reducerer CO2 emissionen med 18 % i forhold til biler med traditionel diesel.

Selv i motorsporten har man fået øje på kvaliteterne ved bio-diesel, og i RC Cup kører Peugeots biler på en blanding af 50 % diesel og 50 % bio-brændstof.

Peugeots forskning går ad flere veje og en af dem er hybridmotoren, som kombinerer to forskellige energikilder (elektrisk og termisk). Hybridmotoren har ikke kun den fordel, at den ikke har nogen udledning, eftersom den fungerer elektrisk, men samtidig nedsætter den også forbruget af fossilt brændstof, idet den kun fungerer ved et omdrejningstal, som sikrer det bedst mulige udbytte.

I kølvandet på PSA Peugeot Citroën Gruppens forskningsresultater vil Peugeot i den nærmeste fremtid præsentere en demo model, der vil være udstyret med en diesel/elektrisk hybridmotor, som vil drage fordel af teknologien bag partikelfilteret.

Teknologien bag brændselsceller åbner op for helt nye perspektiver i forhold til reduktion af CO2 emission, også selvom der er tale om en produktionsserie ud i fremtiden. I mellemtiden har Peugeot præsenteret en række koncept biler (Taxi PAC i 2001, H2O i 2002 og Quark i 2004), som alle vidner om Peugeots forskningsindsats og de fremskridt, man har gjort på området.

Partikelfilteret i Danmark

Dieselmotorer med partikelfilter har også vundet indpas i Danmark, hvor kombinationen af dynamik og FAP teknologi har overbevist flere og flere bilkøbere. I de første tre kvartaler af 2005 har 33 % af solgte personbiler med dieselmotorer været udstyret med partikelfilter.

I Danmark tilbydes dieselmodeller med FAP på 307, 407, 607, 807, 307 Airvan og 807 Van, og 2006 vil partikelfilteret være at finde på endnu en Peugeot model, idet den nye 207 tilbydes med en diesel motorvariant med FAP.

Peugeot til salg på biltorvet.dk

Peugeot 2008 1,2 VTi Excite 82HK
kr. 149.900
Peugeot 2008 1,2 VTi Active 82HK
kr. 154.800
Peugeot 2008 1,2 VTi Active Sky 82HK
kr. 159.900
Peugeot 2008 1,6 e-HDi 92 Active ESG 5d
kr. 154.900
Peugeot 607 2,2 i 160HK
kr. 38.800
Peugeot Expert L2H1 2,0 HDI FAP 136HK Van 6g
kr. 58.900
Peugeot 208 1,2 VTi Supreme 82HK 5d
kr. 124.900
Peugeot 108 1,0 e-Vti Active 69HK 5d
kr. 74.900
Peugeot 208 1,6 BlueHDi Active 100HK 5d
kr. 119.900
Peugeot 306 2,0 121HK Cabr.
kr. 49.900
Peugeot 206 2,0 HDi 5d
kr. 11.900
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi Sportium 112HK Stc
kr. 114.900

Brugte biler fra alle bilmærker