Det er den største HDi turbo-dieselmotor hidtil fra Peugeot. Men det er også en teknisk milepæl – med V6, nye materialer og nyt 6-trins automatgear. Den løfter diesel op i den tunge luksusklasse, men bevarer en høj grad af miljøvenlighed.

DT-17 Motoren er spændende alene på grund af sin teknik, men også på grund af sin ydelse: Den giver en stor og tung bil fart og dynamik, som ellers kun kendes fra benzinmotorer i den store ende; men samtidig har man dieselteknikkens særlige fordele, så resultatet i køreoplevelsen er en kombination af det bedste fra begge verdener.

Motoren er på 2,7 liter og udviklet i samarbejde mellem Peugeot/PSA og Ford, og er den foreløbige top på Peugeots program af HDi turbodieselmotorer og rummer summen af mærkets tekniske erfaringer. Men samtidig peger den fremad med nye løsninger.

Første V6 HDi med dobbelt turbo fra Peugeot PSA

Teknisk er den nye motor nykonstrueret fra bunden af. Det er den første V6 HDi, der er bygget efter de nyeste principper: Den har f.eks. dobbelt turbokompressor og en meget omfattende og avanceret ny styring af indsprøjtning, forbrænding og udstødning, som har gjort det muligt at holde et ekstra højt tryk i motoren, og udnytte brændstoffet til det sidste. Samtidig er den bygget af lette og stærke, nye materialer, f.eks. støbegods legeret med grafit og nye aluminiums legeringer.

Resultatet er lav støj. Den opleves som særdeles kraftfuld men udpræget behagelig på samme tid. Man kan køre ”dovent” og bare glide gennem byer i de høje gear, fordi den har dieselmotorens styrke og dybe bundtræk, men med et hurtigt tryk på speederen kan man lukke op for det helt store kraftreservoir til hurtige accelerationer. I tal er trækkraften hele 440 Nm, og der er 204 hk at spille med, hvilket er meget for en dieselmotor.

Nyt 6-trins automatgear

Samtidig er det den første, tværliggende motor med 6-trins automatgear. Også gearet er en nykonstruktion, og det bruger en ny version af Porsches Tiptronic, så man kan skifte manuelt, når man vil køre sportsligt. Nyheden er, at de manuelle skift foregår lynhurtigt, uden den lille ventetid før reaktionen, som ellers har været typisk. Man får derfor omtrent samme dynamiske oplevelse som med en manuel gearkasse, men kan også nyde komforten fra automatikken.

Verdenspremiere for tredje generation af partikelfilteret

Trods den store ydelse er DT-17 motoren miljøvenlig. Den overholder også de nye Euro 4 miljøkrav. Dels fordi den udnytter brændstoffet så effektivt og kører langt på literen. Dels fordi den er premieren for tredje generation af Peugeots prisbelønnede FAP-partikelfilter. Det renser udstødningen for de miljøskadelige partikler, der ellers er dieselteknikkens akilleshæl. Det nye FAP-filter holder så længe, at det kun skal skiftes for hver 200.000 kørte kilometer.