I april 1969 etablerede Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG et fælles VW-Porsche salgsselskab med det ene formål at promovere to nye sportsvogne kaldet VW-Porsche 914 og 914/6. Tilbage i midten af 1960'erne var VW på udkig efter en afløser for deres efterhånden forældede Type 34 sportsvogn, den populære "Karmann Ghia". Samtidig ville Porsche gerne udvide sin position på markedet med en ny sportsvogn i det lovende segment lige under Porsche 911. 

I foråret 1966 indgik Ferry Porsche og VW CEO Heinrich Nordhoff derfor en joint-venture aftale, der skulle profitere begge firmaer. Porsche skulle udvikle en billig centermotorsportsvogn, der efter planen skulle lanceres som en Volkswagen med fire cylindre og som en Porsche med en seks-cylindret boxer-motor.

Desværre blev udviklingsforløbet ramt af en tragisk hændelse, da Heinrich Nordhoff pludselig døde i 1968 og blev erstattet af Kurt Lots som ny CEO for Volkswagen. Lotz forsøgte omgående at ændre samarbejdsaftalen, der dengang var indgået verbalt, og dermed sikre, at Volkswagen fik alle rettigheder til bilen, Porsche udviklede. Efter lange og seje forhandlinger, der flere gange var ved at ende projektet, blev de to firmaer til sidst enige om at kalde den nye sportsvogn for "VW-Porsche" og angribe markedet gennem et fælles salgsnetværk.

VW-Porsche 914 blev præsenteret første gang for offentligheden ved Frankfurt Motor Show den 11. september 1969 som den første centermotorsportsvogn i Tyskland i serieproduktion. Kombinationen af de to brandnavne Volkswagen og Porsche havde dog et image-problem og pressen refererede ofte til VW-Porsche 914 som "Volksporsche" eller "Folkets Porsche". Det var en klar ulempe for 914/6-modellen, der var udstyret med en 2,0 liters boxer-motor fra Porsche 911T 2,0. For trods modellens stærke præstationer, var det de færreste Porsche entusiaster, der kunne acceptere modellen.

Den fire-cylindrede VW-Porsche 914 blev derimod en øjeblikkelig succes i markedet og opnåede indtil produktionen blev afsluttet i 1976 et samlet salg på 115.631 enheder, hvilket gjorde bilen til den bedst sælgende sportsvogn i den tid. De fleste modeller, der blev bygget, blev eksporteret til USA, hvor 914 blev markedsført som en ægte fuldblods Porsche uden VW-involvering.

I dag anses VW-Porsche 914 som en meget populær klassisker, hvilket understøttes af utallige 914-klubber verden over. Specielt 914/6, der kun blev bygget i 3.338 eksemplarer er et meget eftertragtet samlerobjekt.

Det nyåbnede Porsche Museum fejrer 40-års jubilæet for 914 modellen med en særudstilling fra den 9. april til den 10. maj 2009, hvor der endvidere vil være mulighed for at se en meget sjælden Porsche 914/8 med 8-cylindret racer-motor og 300 hk. I alt er der kun bygget to eksemplarer af bilen, hvoraf den ene blev givet til Ferry Porsche som en gave på hans 60-års fødselsdag.