Porsche afslører de første stadier af ny Porsche Cayenne Hybrid.
Målet er 25 % lavere brændstofforbrug.
Porsche, der er kendt for sine high-performance sportsvogne og SUV´er, har netop præsenteret pressen for en Porsche Cayenne Hybrid prototype og dermed løftet sløret for, hvad Porsche kan tilbyde om et par år.

Porsche sigter mod et gennemsnitligt forbrug på 9,8 liter/100 km i de kommende nye EU standarder, og med fremtidige udviklinger vil Porsches ingeniører endda kunne komme helt ned under 8,9 liter/100 kilometer.

Porsche Cayenne Hybrid har et komplet hybriddesign, hvor hybridmodulet (kobling og elektrisk motor) er placeret mellem forbrændingsmotoren og gearkassen i stedet for at have en hybrid drivlinje med forskellige kraftudgange via et planet gearsæt. Porsche har valgt dette design, da in-line konfigurationen af hybridkomponenter er mere kompatibel med den eksisterende Porsche Cayenne platform og da systemet er mere brændstoføkonomisk. Denne konfiguration passer sig desuden bedre for Porsche, da det giver forbedret acceleration og motorfleksibilitet sammenlignet med den konventionelle Porsche Cayenne.

Det er den såkaldte Hybrid Manager – hjertet i Cayenne Hybrid - der sørger for at koordinere de tre hovedkomponenter; forbrændingsmotoren, den elektriske motor og batteriet. Hybrid Manageren, der fører tilsyn med ca. 20.000 dataparametre sammenlignet med de blot 6.000 dataparametre for en konventionel motor, er en af de mest kraftfulde teknologier i en hybridmodel til dato.

Af andre unikke features designet til at reducere brændstofforbruget kan nævnes servostyring og vakuumpumpe til bremserne samt air conditioning, der alle betjenes elektrisk. Flere tekniske komponenter eksempelvis oliepumpen i Porsche Cayenne´ens automatgearkasse er blevet udskiftet med elektrisk styrede dele. Porsche Cayenne Hybrids elektro-hydrauliske styring – den første i SUV-klassen – sikrer, at Porsche Cayenne Hybrid kører som en Porsche med forudsigelig og sikker handling samt med den agilitet, man forventer af en Porsche SUV.

Porsche planlægger at introducere lignende hybridteknologi i en udgave af den nye firedørs Gran Turismo model Porsche Panamera, der kommer på markedet i 2009.