Porsche Cayenne med sekscylindret motor

Dr. Ing.h.c.Porsche AG føjer nu den planlagte tredje version af Porsvhe Cayenne til SUV-modelprogrammet. Samme enestående, dynamiske køreegenskaber på almindelige vej, sikkerhed og off-road-præstationer, som har givet de ottecylindrede Cayenne S og Cayenne Turbo international anerkendelse, vil nu også kunne opleves i en ”basismodel”. Den får en sekscylindret motor, og navnet bliver ganske enkelt Porsche Cayenne. Det er den første Porsche med V6-motor nogensinde. Modellen kan købes som Van på gule nummerplader til 389.996,- kr. ekskl. moms og som personbil på hvide nummerplader til 999.999,- kr. Cayenne er særdeles flot udstyret med bl.a. aircondition, elektriske lædersæder og cd-radio med 10 højttalere som standardudstyr i denne nye model. Cayenne introduceres hos de autoriserede danske Porsche Centre fra november 2003, men kan allerede bestilles nu.

Ligesom Porsche Cayenne S og Cayenne Turbo får V6 Cayenne overbevisende præstationer. Motoren, som har fire-ventil-teknik og yder 250 hk (184 kW) ved 6.000 omdrejninger. Drejningsmomentet er 310 Nm mellem 2.500 og 5.500 omdrejninger, men der er hele 300 Nm til stede allerede fra 2.000 omdrejninger i minuttet. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er 9,1 sek., og tophastigheden er 214 km/t.

Porsches ingeniører har videreudviklet basismotoren, som leveres udefra, og modificeret den til at kunne klare de strengeste off-road-udfordringer. V6-modellen får en helt nyudviklet sekstrins manuel gearkasse som standard. Den kombineres med et avanceret Porsche Drive Off Assistent-system (PDOA). Dette hjælper føreren med at sætte i gang på stejle stigninger ved automatisk at blokere bremserne, så bilen ikke ruller baglæns. Samtidig med, at koblingen slippes, løsnes bremsetrykket, så Cayenne kører sikkert fremad. Frem til begyndelsen af 2004 vil Porsche Cayenne dog udelukkende blive leveret med sekstrins Tiptronic S-transmission.

Den sekscylindrede Cayenne har det samme intelligente Porsche Traction Management-system (PTM), som kendes fra de ottecylindrede motorer. Under almindelige omstændigheder fordeler PTM-systemet kræfterne i forholdet 62:38 mellem bag- og forhjul. Men indtil 100% af drejningsmomentet kan overføres til enten for- eller baghjulene alene via et elektronisk styret centerdifferentiale. Porsche Traction Management-systemet griber aktivt ind i kræfterne, der påvirker bilen i såvel længderetning som på tværs. Afhængig af situationen giver det større stabilitet eller mere dynamiske styreegenskaber. Systemet arbejder sammen med det unikke Porsche Stability Management-system (PSM), der er standardudstyr. Det resulterer i usædvanlige præstationer i forening med høj aktiv sikkerhed og ægte off-road egenskaber.

Den sekscylindrede model har samme maksimum for trailervægt på 3.500 kg som Cayenne S og Cayenne Turbo.

Luftaffjedring med automatisk niveauregulering, indstilling af frihøjden og den variable støddæmperfunktion Porsche Active Suspension Management (PASM) kan bestilles som ekstraudstyr.

For første gang kan et specielt off-road-navigationsmodul bestilles som tilbehør til Porsche Communication Management (PCM).