Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Porsche's Top Modeller

|

I slutningen af januar måned introducerer Porsche AG en top model til den nuværende Cayenne model-række: Porsche Cayenne Turbo S. Næst efter Porsche Carrera GT bliver Porsche Cayenne Turbo S den mest kraftfulde homologiserede Porsche model til gadebrug.

To videreudviklede ladeluftkølere med højere virkningsgrad samt et op til 0,2 bar højere ladetryk og den tilsvarende tilpassede motorstyring giver Cayenne Turbo S’ 4,5 liter store ottecylinders-biturbomotor en vedvarende ekstrakraft. Med 383 kW (521 HK) ved 5.500 omdr./min. ligger modellens nominelle effekt med 52 KW eller 71 HK over den tidligere Cayenne top model, Cayenne Turbo. Og ligeså tydeligt viser modifikationen sig på kraftudfoldelsen. Maksimum på 720 Nm afgiver mellem 2.750/min og 3.750/min. til S-motoren, hvorved den nye model helt præcist opnår 100 Nm mere i kraft.

De endnu engang forbedrede køreegenskaber tydeliggør den forøgede kraft og ydelse. Cayenne Turbo S accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,2 sek. og opnår en tophastighed på 270 km/h. Også mellemaccelerationen fuldfører modellen absolut suverænt: For at accelerere fra 80 til 120 km/h bruger den nye Cayenne Turbo S i 5. gear kun 5,4 sek.

Med det permanente firehjulstræk byder Cayenne optimale forudsætninger for at overføre det meget høje drejningsmoment fra den nye turbomotor sikkert og med størst muligt vejgreb. Kraftfordelingen reguleres af Porsche Traction Management (PTM) som i grundindstilling giver 62% af kraften videre til bagdækkene og de resterende 38% til fordækkene. Systemet er dog i stand til via sensorer at finde ud af, hvornår en anden kraftfordeling er mere fordelagtig rent køredynamisk og indstiller disse derefter. Dermed sørges der ligeledes for en meget høj aktiv sikkerhed ved køremanøvrer som sporskift i høj fart eller dæmpet fart på glat underlag. Samtidig garanteres enhver Cayenne models fremragende vejgreb i vanskeligt terræn. Således kan spærringen af centerdifferentialet samt i givet fald den optionelle bagakselspær tilkobles ved behov.

Cayenne Turbo S’ robuste og dog fintfølende undervogn indbefatter alle systemer, der er hensigtsmæssige for brugen af et terrængående høj-ydelses-køretøj. Affjedringen overtages af en indstillelig luftaffjedring med integreret niveauregulering, som blandt andet sørger for en totrins sænkning af karosseriet i højhastighedsområdet i forhold til normalniveau. For dæmpningen er der med Porsche Active Suspension Management (PASM) et system til rådighed, der kontinuerligt regulerer dæmpekraften samt reducerer køretøjets dyk- og vippebevægelser.

For at matche Cayenne Turbo S’ høje køreydelse, har Porsches udviklingsingeniører forøget de forreste bremseskiver fra 350 til 380 mm og de bageste fra 330 til 358 mm i diameter. Derudover monterede de en videreudviklet bremseskive der via en optimeret køleluftføring kan aflede ca. 10 % mere varme.

Det nye bremseanlæg kræver brugen af mindst 19” store hjul. Denne fælgstørrelse er først og fremmest beregnet til brugen af vinterdæk og kan efter ønske bestilles hos et autoriseret Porsche Center. Standardmæssigt er Cayenne Turbo S udrustet med 20” hjul. Letvægtskonstruerede aluminiumsfælge benytter dæk af størrelsen 275/40, som specielt er udviklet til Cayennen og som er tilladt til hastigheder op til 300 km/h. Et dæktryk- kontrolsystem hører ligeledes til standardudrustningen.

Kun skriften ”Cayenne Turbo S” på bagklappen, indstigningslisterne og midterkonsollen viser. at der er tale om den nye Cayenne top model, Cayenne Turbo S. Derimod svarer Cayenne Turbo S’ udstyr til sin eksklusive klasse og lader i praksis kun personlige ønsker stå åbne. Alle overflader er så vidt muligt betrukket med læder, forsæderne indstilles elektrisk. Alle sæder kan opvarmes. Klima-automatikken er ligeledes standard ligesom Porsche Communication Management (PCM) og Bose-Surround-Sound-Systemet. Bi-Xenon forlygter med kurvelys sørger for en fremragende kørebanebelysning og ParkAssistenten gør opmærksom på forhindringer foran og bagved bilen.

Pris inklusive danske afgifter og moms er for Van på gule plader kr. 1.048.000,- og for personbil på hvide plader kr. 2.570.228,-.

Porsche til salg på biltorvet.dk

Porsche Cayman S 3,4 295HK 2d 6g
kr. 589.900
Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. Van
kr. 179.900
Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. Van
kr. 449.900
Porsche Boxster 2,7 PDK 265HK Cabr. 7g Aut.
Ring for pris
Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. 400HK 5d 8g Aut.
kr. 899.900
Porsche Panamera Turbo 4,8 PDK Van 5d
kr. 999.900
Porsche Cayenne S 3,6 Tiptr. Van
kr. 899.900
Porsche Cayenne 3,0 D Tiptr. Van
kr. 549.900
Porsche Cayenne Turbo 4,8 Tiptr. Van
kr. 499.900
Porsche Macan Turbo 3,6 PDK Van
kr. 769.900
Porsche Cayenne S 4,2 D Tiptr. Van
kr. 699.800
Porsche Macan GTS 3,0 PDK Van
kr. 929.900

Brugte biler fra alle bilmærker