Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

PSA udleder mindst CO2

1 / 2
  • PSA udleder mindst CO2
  • PSA udleder mindst CO2

PSA udleder mindst CO2

|

PSA Peugeot Citroën udleder mindst CO2

I en ny rapport fra European Federation for Transport and Environment topper PSA Peugeot Citroën på listen over bilfabrikanters CO2-emission med en gennemsnitlig udledning på kun 142 g/km.

Rapporten fra European Federation for Transport and Environment er baseret på data fra EU-Kommission og selve analysen, der tager udgangspunkt i salgs- og udledningstal, er foretaget af det uafhængige engelske Institute for Environmental Policy.

Analysen omfatter kun bilfabrikanter med et salg i Europa på mere end 200.000 biler og den tegner et klart billede af de forskellige fabrikanters gennemsnitlige CO2-udledning.
Tendensen peger mod den rigtige retning: CO2-udslippet fra nye biler bliver mindre.

Rapporten viser dog, at udviklingen ikke foregår med den ønskede hastighed – i 2005 udledte alle biler i gennemsnit 161 g/km, mens de i 2006 udledte 160 g/km, og konklusionen er bl.a., at visse bilfabrikanter får svært ved at overholde EU´s krav om en CO2-emission på 140 g/km i 2008/9.

PSA Peugeot Citroën skiller sig ud i analysen ved allerede at have nået en gennemsnitlig CO2-udledning på kun 142 g/km, hvilket er en forbedring på 2,7 % i forhold til året før. Det er listens bedste resultat og placerer Peugeot allerforrest med en margin på hele 44 g/km til listens nederste, der har en gennemsnitlig CO2-udledning på 188 g/km.

Peugeots modelprogram rummer hele 4 modeller med flere udgaver, der har en CO2-emission på 120 g/km eller mindre: 107 1,0 68 hk og 107 1,4 HDi 70 hk udleder 109 g/km, 206 1,4 HDi udleder 116 g/km, 207 1,4 HDi 70 hk og 207 1,6 HDi 90 hk udleder 120 g/km og 308 1,6 HDi 90 udleder 120 g/km.

For at illustrere ambitionerne om at være forrest, når det gælder udviklingen af miljøvenlige biler, præsenterer Peugeot i årets Challenge Bibendum i Shanghai en 307 dieselhybrid, der har en CO2-udledning på kun 74 g/km. Dette bemærkelsesværdige resultat er opnået ved at kombinere en el-motor med en HDi dieselmotor, der kører på en 30 % biodieselblanding.

Alle Peugeots HDi dieselmotorer kan køre på op til 30 % biodieselblanding, og sidste år gennemførte Peugeot Danmark i samarbejde med Statoil en gadetest af 30 % biodiesel som brændstof på Peugeots miljøvenlige HDi dieselmotorer. Testen viste, at der er en klar miljømæssig gevinst ved at skifte almindeligt brændstof ud med biobrændstof. Alene ved et skift fra benzin til diesel vil der på samme motor være en reducering af CO2-emissionen på ca. 26 % og ved at erstatte den almindelige diesel med 30 % biodiesel opnås en reducering af udledningen på hele 47 %. Således udledte en af testbilerne – en 207 1,4 HDi 70 hk – kun 81 gram CO2 pr. kilometer.

til salg på biltorvet.dk

Seat Ateca 1,4 TSI ACT Style Start/Stop 150HK 5d 6g
kr. 317.400
Audi Q5 2,0 TDi 170 quattro S-tr. 5d
kr. 339.900
Land Rover Defender 110' Pick-up TDi 112HK Pick-Up
kr. 94.995
Saab 9-3 1,8 t Expression Hirsch
kr. 74.900
Skoda Yeti Outdoor 1,4 TSi 122 Ambition DSG 5d
kr. 279.900
Opel Astra 1,6 GL 71HK 3d Aut.
kr. 12.500
Citroën Berlingo 1,6i 16V Multispace
kr. 9.900
VW Touareg 3,2 V6 Tiptr.
kr. 74.900
Audi Q2 1,4 TFSi 150 Sport CoD 5d
kr. 359.900
Nissan Qashqai 1,5 DCi Acenta 4x2 106HK 5d 6g
kr. 114.900
Audi A3 1,4 TSI 125HK Stc
kr. 148.700
Land Rover Defender 90" HTW 2,4 TD4 122HK Van
Ring for pris

Brugte biler fra alle bilmærker