Når snakken falder på de helt store firehjulstrækkere, de luksuriøse kæmper, der uden problemer kæmper sig igennem det mest barske terræn, men som samtidig er lige så kompetent som ledsager til en middag ved hoffet, så er der et navn der virkelig skiller sig ud fra mængden – et navn der virkelig bare er det mere luksuriøs, elegant og dominerende end alle de andre. Jeg taler selvfølgelig om topmodellen hos legendarisk Land Rover, nemlig den store Range Rover.

Ny vægtklasse, eller…
Seneste model er ændret betydeligt fra den netop udgåede, som ellers udmærkede sig ved sig lækre design, overdådige luksus og imponerende terrænegenskaber. Den nye model er nemlig blevet lettere – faktisk 400 kg lettere end forgængeren, hvilket er ret imponerende. Nye letvægtsmaterialer og lettere modificeringer af bilens setup, har skrællet hvad der svarer til en halv Lotus Elise af vægten, hvilket godt kan mærkes bag rattet. Den foregående model var forbavsende nem at køre rundt i, selv i byen, på trods af sin enorme størrelse og vægt. Men, med den nye model har Land Rover formået at gøre bilen endnu lettere at køre – selv steder, hvor man normalt ikke ville bevæge sig ind alene pga. bilens størrelse. Selv om bilen ikke er blevet mindre, så føles bilen meget nem pga. den respons du får igennem styretøjet. Det er virkelig imponerende, at noget så stort, kan være så nemt at bevæge sig rundt i.

I motorrummet
Range Roveren fås med tre forskellige motorer. Den mindste er en 3,0 liters turbodiesel med 258 hk og et drejningsmoment på hele 600 Nm ved 2.000 o/min. På benzinsiden tilbydes modellen kun med en ekstrem 5,0 liters V8-motor med 510 hk, der sender den enorme bil forbi 100 km/t på blot 5,4 sekunder. Men, det er ingen af disse motorer vi har testet. Vi har derimod kigget nærmere på topmodellen med dieselmotor – nærmere betegnet den 4,4 liters SDV8 med 339 hk og et monster drejningsmoment på hele 700 Nm ved blot 1.700 o/min. Her er der tale om et kraftværk af dimensioner, der imponerer i en sådan grad, at det burde hagle ned over Land Rover med priser. Motoren er så stille i tomgang, at vi uden problemer kunne lave 20’er testen. Altså en test, hvor du stiller en 20-kroners mønt på højkant på motoren i tomgang, uden at mønten vælter. Samme motor bruger kun 1.200 o/min, når du cruiser af sted i 8. gear på motorvejen med 130 km/t, hvilket gør lydoplevelsen til noget helt særligt, for der er absolut ingen støj i kabinen. Jeg må virkelig tage hatten af for producenten og sige, at jeg er dybt imponeret!

Design og kvalitet
Dybt imponeret må også være det korrekte udtryk når snakken falder på både det udvendige og det indvendige design, og kvaliteten af de materialer, der er brugt. Vores testbil var topmodellen kaldet Autobiography, hvor man virkelig har givet den gas. At man derudover yderligere har kastet ekstraudstyr i bilen for 440.000,- er fuldstændig ekstremt. Blot for at nævne en smule af det, så nød vi godt af Rear Seat Entertainment til 44.000,-, Metallak til 49.000,-, 22” fælge til 44.000,-, Panorama soltag til 42.000,-, Adaptiv Cruise Control med kø-assistent til 44.000,-, Touch Screen med dobbelt view til 18.000,- og parkeringsassistent til 15.000,-, blot for at nævne en smule. Men, det værste var, at alt det udstyr bilen, virkelig føltes som om det bare burde være der – som standard. Forstået på den måde, at det føltes så integreret i bilen, og samtidig så nemt at bruge.

Jeg kunne blive ved med at skrive om designet, materialerne og kvaliteten af samme – men det skal opleves før man rigtig kan forstå det. Jeg må bare konkludere, at jeg intet, og jeg mener virkelig intet, negativt har at sige om det. Og der er ikke tale om en købt holdning eller et øjebliks blindhed pga. bilens imponerende fremtoning. Jeg har kørt samtlige Range Rover modeller igennem de sidste 15 år, og er derfor forberedt på lidt af hvert. Denne seneste udgave er bare så imponerende god netop her, at jeg ikke kan finde noget negativt.

Væk fra asfalten
I terrænet skiller Range Roveren sig også ud. Det er jo i virkeligheden dette her den er skabt til, og sammen med det imponerende Terrain Response System tilpasser bilen sig automatisk til terrænet. Der er fem forskellige programmer at vælge imellem, som hver især optimerer bilens luftaffjedring, motorstyring, gearkasse, differentiale, antiudskridningssystem, trækkraft og HDC (Hill Decent Control, red.). Systemet fungerer imponerende godt, og den monstrøse bil kæmper sig igennem alt – ja helt op til 90 cm vand. Takket være det enorme drejningsmoment, føles det som om at bilen har det forbavsende let, lige meget hvilken opgave den får stillet i sigte.

Noget negativt?
Jamen, er der så slet ingen ulemper eller negative ting ved den nye Range Rover, kan man fristes til at spørge. Nogen kunne fristes til at tro, at bilen var ekstrem tørstig. Men, med et gennemsnit på 12,5 km/l for så stor en bil og motor, så tror jeg bare man skal trække lidt på smilebåndet her. Tanken er på 105 liter, hvilket giver en aktionsradius på over 1.300 km. Det er selvfølgelig noget der kan mærkes, når man skal betale de 1.250,- kroner ved stander 1 – men, det sker altså ikke så tit.

Konklusion
Range Rover SDV8 Autobiography er den ubestridte konge blandt de mest luksuriøse SUV’er i verden. Der er ingen sammenligning når alle faktorer bliver taget i betragtning. Prisen på vores testbil var over 3 millioner kroner, hvilket er ekstremt mange penge – men om det er dyrt, det må være op til den enkelte at vurdere. Jeg er under alle omstændigheder dybt imponeret – og det sker ikke hver dag!