Jeg kan næsten ikke huske, hvornår jeg sidst har glædet mig så meget til at teste en ny SUV. Og det er også svært at huske, hvornår Range Rover har høstet stå store roser for et design, som det er tilfældet med den nye Evoque. Publikum på forrige års Geneva Motor Show kunne ikke få armene ned, og bildesignerne tildelte Evoque titlen som Best Production Car of 2010.

Evoque bringer helt nye designelementer til Range Rover, der normalt er kendt for sit firkantede ydre. Evoque er meget futuristisk at se på, og det er svært at gå en tur rundt om bilen, uden at falde i staver over en eller anden lille detalje. Det er virkelig imponerende.

Evoque fås i to varianter, nemlig en 3-dørs coupé og en fem dørs SUV. Derudover har du mulighed for at vælge imellem tre udstyrsvarianter, Pure, Dynamic og Prestige, alt efter den personlige stil og naturligvis pengepung.

Vi har testet både coupé og SUV i henholdsvis Dynamic og Prestige, og der er faktisk stor forskel, når man begynder at gå i detaljer. Lad os denne gang kigge nærmere på coupéen.

Dynamic
Der er ingen tvivl om, at designvarianten Dynamic er den der passer bedst til coupéen. De lidt mere skarpe linjer ved skørterne og specielt de ”indrammede” afgangsrør bagtil får Dynamic-varianten til at virke langt mere aggressiv. Men også den anderledes grill og hjullister gør sit til at tilføje et mere aggressivt look til den smukke bil. Indvendigt er der også flere Dynamic detaljer, bl.a. lædersæderne, måtter og pedaler.

Bag rattet får du en helt speciel følelse, da du sidder højt, har masser af genkendelig designelementer fra Range Rover, men stadig føler at du sidder i en sportsvogn. Sæderne støtter perfekt og alle vil uden problemer kunne finde en behagelig kørestilling. Det er dog vigtigt at være forberedt på, at du ikke har samme hovedrum, som du har i de andre Range Rover modeller, det er taglinjen simpelthen for lav til. Men du mangler på ingen måde plads! Med antracit taghimmel bliver kabinen endnu mere intim – og med røde lædersæder er den sportslige følelse intakt. Kabinen i Range Rover Evoque er simpelthen en fornøjelse at opholde sig i!

Detaljer
Fra Range Rovers side har man virkelig sat sig for at Evoque skal være en ”detaljernes bil”. Dette ses bl.a. med det gennemførte multimedia/navigationssystem, der bare fungerer perfekt. Det samme gælder gearstangen, der i Evoque ikke er en stang, men en drejeknap, der på bedste vis rejser sig fra midterkonsollen når bilen starter, og forsvinder igen når bilen slukker. Og selv om det kun er en detalje, så er de berøringsfølsomme læselamper altså også værd at nævne. En lille ”touch” med fingeren, og lyset breder sig. Og nu hvor vi taler om lys, så er det muligt at ændre kabinelysets styrke og farve alt efter humør. Dette gøres igennem multimediesystemet og kræver på ingen måde en større teknisk uddannelse. Det er der faktisk ingen elementer i Evoque der gør, for det hele er bare så gennemført.

TRS
Evoque er naturligvis udstyret med det prisvindende Terrain Respons System, hvor du ved tryk på en knap indstiller bilen til det underlag du nu måtte køre på. Det være sig asfalt, sne, grus eller bakket terræn. Dynamic-versionen har en ekstra feature koblet til TRS. Her vælger du Dynamic, og gearskiftet bliver mere aggressivt og lyset i instrumentpanelet skifter farve til rød. Det er nu meget skægt, men egentlig en unødvendig detalje, da gearskiftet er perfekt som det er, også til aggressiv kørsel. Og da flertallet af Evoque modeller vil blive solgt med dieselmotor, så virker funktionen ikke som en nødvendighed.

Motor
Evoque fås med to motorer – én diesel og én benzinmotor. Begge motorer er på 2,2 liter, og sidstnævnte yder 240 hk. Dieselmotoren fås dog med 150 hk og 190 hk, og så er det muligt at vælge Evoque som eD4 med 150 hk og forhjulstræk – altså en ”øko” version. Vi testede SD4 med 190 hk – og lad os bare slå én ting fast med det samme: Hold da op en motor! Sammen med den lækre 6-trins automatgearkasse er der virkelig lagt op til en perfekt kombination af sport og komfort. Jeg kan ikke finde noget negativt om dette sammenspil – godt gået Range Rover!


Pladsforhold
Evoque er bygget på samme platform som Freelander 2, hvilket giver et meget godt billede af pladsforholdene. På trods af sit coupé design, så er manglende plads ikke det første man tænker på, når man sætter sig tilrette på bagsædet. Adgangsforholdene er som man må forvente med denne konstruktion – men takket være sæder der skydes frem, er det på ingen måde besværligt at komme ind. Du skal dog ikke købe coupéen, hvis du ønsker en praktisk SUV i et smart design. Så er du bedre tjent med den 5-dørs model.

Priserne
Det er ikke helt umuligt at komme i nærheden af en Evoque. Vælger du det mindste udstyrstrin Pure, så starter priserne ved knap 700.000,-. Men, jeg tror ikke du vil være tilfreds med Pure eD4 – og begynder du først at vælge fra listen over ekstraudstyr, så går det stærkt. Vores testbil var en 2,2 SD4 Dynamic med en basispris på 927.400,-. Men med ekstraudstyr i form af metallak, Adaptive Dynamic, Parkeringsvarmer, mørktonede ruder, keyless entry, Tech pack, parkeringskamera, 20” aluminiumsfælge, antracit indertag og nogle få andre småting – ja så endte prisen på1.207.800,-. Og det vel og mærke med ting, som jeg synes burde være en selvfølge i en Evoque.

Konklusion
Jeg har svært ved at skjule min begejstring for Evoque. Den har til fulde opfyldt, hvad jeg havde forestillet mig – og endda lidt til. Jeg er vild med den 2,2 liters motor, det lækre gearskifte, den gennemførte kabine, køreegenskaberne og ikke mindst designet. Når det så er sagt, så har jeg én lille detalje, som jeg gerne ser, at Land Rover sørger for at få tilført Evoque, og det er den 5,0 liters V8-motor, som vi finder i Range Rover og Range Rover Sport. Med den motor og nogle solide indsugninger i motorhjelmen, vil Evoque Coupé være fuldendt – og jeg er overbevist om, at de vil blive skudt af samlebåndet og solgt til foldboldspillere og olie sheiker i stor stil. Evoque kan nemlig klare meget mere end en 2,2 liters diesel- eller benzinmotor. Og ikke nok med at den kan klare det. Det fortjener det!