Ved tidligere test har jeg udtrykt min store begejstring for Land Rovers smarte SUV Range Rover Evoque. Det jeg tidligere hæftede mig ved var Land Rovers mod til at lancere en bil, der ligger så tæt op af de teasers vi så på diverse biludstillinger over hele verden. De har haft modet til at overføre designelementer fra prototyperne, der var vovede og nytænkende – noget vi ellers sjældent ser hos andre end f.eks. Chrysler.

Range Rover Evoque fås i tre varianter, nemlig Pure, Dynamic og Prestige. Derudover kan du vælge mellem coupé formen, altså den tre dørs, eller den almindelige fem dørs SUV. Vi har tidligere testet begge designvarianter med lige stor begejstring, afhængigt af bilens formål. Begge de testede varianter var på det tidspunkt udstyret med den nyudviklede 2,2 liters diesel med 190 hk. Denne gang forlader vi dieselvarianten og tester Evoque med den spændende nye 2,0 liters firecylindrede benzinmotor med 240 hk. En motor vi bl.a. også finder i Jaguar XF.

Motoren
Design, funktionalitet og kvalitet har jeg skrevet masser om når det kommer til Evoque. Derfor fokuserer jeg denne gang på den nye motor, der får æren af at være den første benzinmotor i Evoque. Ved Evoques introduktion håbede vi at en V6-benzinmotor med et rimeligt antal hestekræfter ville finder vej til motorrummet. Men, det var ikke tilfældet, og vi måtte i stedet for ”nøjes” med to dieselmaskiner på henholdsvis 150 hk og 190 hk. Da man for kort tid siden fortalte at, nu kom der en benzinmotor i programmet var glæden stor – men det var med en hvis skepsis, at nyheden blev modtaget, da der var tale om en firecylindret motor med turbolader. Altså et downsizing produkt. Bevares, vi har tidligere set gode eksempler på downsizing, hvor motorkraften var fuldt ud til stede. Problemet var/er bare, at lyd og accelerationsfornemmelse sjældent følger med, da det er utroligt svært at ”kopiere”.

Men, som det så tit er, så er det en god ide at starte lettere skeptisk, for så kan man jo kun blive positivt overrasket. Og det er lige præcis, hvad der skete da jeg trykkede på startknappen i den smukke Range Rover. En lækker lyd fyldte mine øregange, og havde jeg ikke vidst det på forhånd, ville jeg have svoret at der var tale om en 3,0 liters V6-motor. Men glæden stoppede ikke her, for de 240 hk, som den imponerende aluminiumsmotor yder, føles af meget mere, og ved acceleration er der ingen tøven, men nærmere noget der minder om en ren sugemotor. Lyden holder hele vejen igennem og giver igen indtrykket af, at her er tale om en V6’er.
Sammen med en lækker 6-trins automatgearkasse, serveres accelerationen uden ryk og uden nogen form for ubehageligheder. 0-100 km/t er overstået på 7,6 sekunder, hvilket må siges at være imponerende af så tung en bil. Du kan også vælge at benytte de små skiftearme ved rattet, hvis du ønsker at lege lidt. Den automatiske gearkasse gør dog så godt et stykke arbejde, at det på ingen måde er nødvendigt at ”lege”.

Motoren er opbygget efter den nyeste teknologi og opfylder de strengeste emissionskrav. CO2-udledningen er på 199 g/km, hvilket er imponerende for sådan et kraftværk.

Sjældent har jeg oplevet så imponerede downsizing, som det er tilfældet med den nye motor fra Land Rover. Det kan godt være at lyden ikke kommer fra seks cylindre – men den holder hele vejen, og matcher den formidable acceleration fuldt ud. Det er virkelig imponerende!

Pris
Prisen for herligheden er 865.000,- i laveste udstyrstrin kaldet Pure. Ønsker du Dynamic er prisen 970.000,-, og Prestige koster 999.000,-. Det er rigtig mange penge – men det er også en af de biler, hvor det føles, som om du får noget for pengene.

Konklusion
Som tidligere skrevet, så er denne artikel mere en test af en ny motor end en test af en ny bil. Og, selv om jeg er vanvittig glad for Evoque med 190 hk dieselmotor, så kan jeg ikke undgå at føle at Evoque med den nye Si4 motor er en helt ny bil. Det er simpelthen så godt lavet!