Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van

1 / 10
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van
  • Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van

Range Rover Sport 4,2 Supercharged HSE aut. Van

|

Konkurrencen på markedet for hurtige SUV modeller er helt ekstrem. Porsche, VW, Jeep, etc. er alle ude med helt ekstreme versioner af der ”standard” SUV modeller. Se bare Porsche Cayenne Turbo S, VW Toureg W12 og Jeep Grand Cherokee SRT-8. Derfor kan det heller ikke passe at producenten af verdens bedste 4x4 biler, ikke har en sådan model på programmet. Lad mig derfor introducerer dig for Range Rover Sport V8!

Konstruktionen
Umiddelbart ligger navn og design op til, at vi har fat i en sporty version af en alm. Range Rover. Men, faktisk er Sport modellen baseret på en forkortet platform af den lækre Land Rover Discovery 3. Dette er absolut ikke noget minus, da Discovery er en udsøgt fornøjelse både i terræn og på asfalt.

Hvis man kigger på selve designet, så adskiller Range Rover Sport sig betydeligt fra Discovery – men så sandelig også fra den almindelig Range Rover. Forskellen er dog mest tydelig, når de to biler holder ved siden af hinanden. Så træder det sportslige design rigtig frem. Designet er kendetegnet ved at være en smule mere strømlinet, i form af en lavere konstruktionshøjde, ændrede luftindtag ved forskærmene og de enorme 20” fælge, som er standard på kompressor versionen.

Motor
For at flytte en bil, der sniger sig over 2,5 tons i egenvægt, bliver man nødt til at finde et kraftværk uden lige – og det er lykkedes så glimrende for Land Rover. Motoren er fundet hos Jaguar og er normalt placeret i deres XKR model.
De nøgne facts siger, 4,2 liters V8’er med 390 hk og et drejningsmoment på hele 550 Nm ved 3.500 o/min. Dette er nok til at sende den voldsomt store bil fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og først stoppe når nålen rammer de 225 km/t.

Accelerationstiden på 7.6 sekunder virker ikke voldsom, når man kigger på konkurrenterne – men, det er nu heller ikke så vigtigt i Range Roveren. Det er mere måde, hvor på accelerationen foregår. Man kan sidde stille og roligt og følge nålen piske op igennem tallene på speedometeret, samtidig med at man fører en samtale med rolig stemme, eller lytter til god musik fra det lækre Harman/Kardon lydsystem. Lyden af V8’eren er tilstede, men på en så behagelig måde, at den nærmest virker som en slags beroligende baggrundsmusik, der vil kunne sælges til enhver psykolog, der tilbyder behandling til folk der er besat af biler. Selv ved hastigheder, der ligger over det i Danmark tilladte, er bilen rolig og yderst præcis, bl.a. takket være Dynamic Respons systemet, der sikre minimal krængning i sving – virkelig gennemført! Ord som også beskriver den samlede køreoplevelse – for Range Rover Sport opfører sig absolut ikke, som en 2,5 tons tung 4x4.

Terrain Respons
Selvom Porsche, VW og Jeep nok skal smutte fra vores Range Rover på motorvejen, så kan vi ikke lade være med at grine lidt, når turen kommer til terrænet. Her er der ingen af konkurrenterne, der kan følge den velbyggede englænder. Det ekstremt effektive Terrain Respons System, som vi også finder i Land Rover Discovery (kåret til Årets 4x4 2005 af Testbilen.dk og Biltorvet) gør at bilens computer tilpasser alle dele til den type terræn man nu har valgt. Sammen med den lækre luftaffjedring, er det lykkedes Land Rover at skabe en cocktail, der bare virker.

Kabinen
Indvendigt bliver man også forkælet. Range Rover Sport byder naturligvis på luksus og lækker samlekvalitet. Man har dog valgt en mere sporty kabine. Derfor vil den samlede luksusoplevelse i Sport-modellen være på et anderledes niveau, end hvis du sætter dig ind i en alm. Range Rover. Men, sådan skal det også være, for bilen henvender sig til vidt forskellige kundegrupper.

Økonomisk
Det siger sig selv, at en 4,2 liters V8’er ikke har verdens bedste brændstoføkonomi, hvilket de 6,3 km/l også vidner om. Men, jeg tror ikke, at det umiddelbart er det man tænker på, hvis man vil have en bil i denne klasse.

Prisen på herligheden er godt 1,6 million, hvilket er fornuftigt (de dansk afgiftsregler taget i betragtning) for det man får. På gule nummerplader kan herligheden erhverves for godt 550.000,- kroner + moms.

Det er også muligt at købe ”Sport” modellen med en 2,7 liters dieselmotor eller en 4,4 liters V8’er. Her er priserne en smule lavere.

Total set
Der er absolut ingen tvivl om at Range Rover Sport Supercharged er en bil af absolut topklasse. Den er indbegrebet af, hvad en ordentlig SUV skal være – hurtig, ekstrem designet, luksuriøs og ikke mindst effektiv på alle underlag.
Range Rover Sport er en mandebil af den helt rigtige klasse – og den rammer plet på alle punkter. Suveræn bil!

Læs også om Land Rover Discovery 3 i Årets 4x4 2005

Brugte biler fra alle bilmærker