Det koreanske bilmærke nyder stor fremgang – ikke bare i Danmark, men i hele Europa. En medvirkende faktor er den lille perle Picanto, som har sendt Kia opblandt de europæiske topsælgere i juni måned.

Juni måned blev den bedste nogensinde for Kia, som i hele Europa solgte 17.854 biler. Det er en stigning på 49 procent i forhold til juni måned sidste år – og dermed fastholder Kia sin titel som det hurtigst voksende bilmærke i Europa.
Det er især i lande som England, Spanien, Tyskland og Italien, at Kia har haft gang i slutsedlerne.
Det samlede salg af Kia-biler i den første halvdel af 2004 udgjorde 77.815 biler – hvilket er en stigning på 25 procent i forhold til 2003.

Det er i særdeleshed den nye Kia Picanto, som har været med til at sende salgstallene mod himmelen.
Med 6000 solgte enheder af den billige bil i juni, blev Picanto den helt klare top-sælger hos Kia. Dermed er der røget 12.000 Picanto over disken siden lanceringen, og Kia’s mål på 80.000 Picanto på 12 måneder er bestemt realistisk.
I Picanto’s slipstrøm ligger Carnival og Rio som de næstbedst sælgende bilmodeller i Kia-regi.

”Salgsrekorden i juni måned understreger, at Kia’s modelprogram har opnået en større og bredere appel i den brede del af befolkningen”, fortæller Jean-Charles Lievens, der er salgschef i Kia Motors Europe.
”Både den lille Picanto, vores Carnival MPV, Sorento’en samt den nye Cerato, der er på vej ud til forhandlerne her til efteråret, er alle biler, der tiltaler den moderne bilist. Vi er på rette vej i forhold til at nå vort salgsmål på 180.000 solgte biler i 2004”, slutter Jean-Charles Lievens.


Om to måneder lanceres den nye Cerato – og dermed kommer det koreanske mærke med et godt kort i den såkaldte Golf-klasse.