Der er ingen tvivl om, at den nye Clio fra Franske Renault er en succes. Du behøver blot tage en tur på motorvejen, og du vil med garanti møde den frække franskmand i en eller anden kæk farve, inden der er gået fem minutter. Renault ramte nemlig sømmet midt på hovedet, da de lancerede den meget veldesignede bil i Europa sidste efterår. Tidligere har designet på Clio nemlig ikke været noget at skrive hjem om, men det er så sandelig ændret nu – og det gælder også modellen vi her har testet, nemlig den nytilkomne stationcar kaldet Sport Tourer.

Netop stationcarmodellen var længe ventet, da salgstallet på den almindelige hatchback jo nærmest eksploderede på introduktionsdagen – og da stationcarmodellen tidligere har været favoritten blandt Clio-folket, så var det spændende at se, hvordan der blevet taget imod den nye model. Og lad os sige det sådan, at Renault bestemt ikke klager.

Forskel i størrelsen
Den almindelige Clio har et yderst rummeligt bagagerum på hele 300 liter, hvilket er mere end godkendt for klassen, hvor f.eks. en VW Polo må nøjes med 204 liter. I stationcar-versionen får den så lige en ekstra skalle, og volumen bankes op på 443 liter – og hvis du folder bagsædet ned, bliver den samlede volumen på 1.380 liter.

Bag rattet mærker du dog intet til den ekstra plads, for Clio er fuldstændig ens hvad angår kabinepladsen. Ved forsæderne føler man sig glimrende tilpas og har godt med benplads. Bagsædet er også et udmærket sted at opholde sig, med mindre du har en langbenet person siddende foran dig – så kan det godt knibe med knæpladsen. Men, vi skal huske, at Clio ikke er en bil i Golf klassen, hvilket man godt kan tro, når man ser den udefra, hvor det sportslige design får bilen til at virke mere voluminøs.

Kvalitet
Indvendigt føler man sig, som sagt, ganske godt tilpas. Kvaliteten af materialerne er rigtig god, og mængden af udstyr er imponerende. Giver du den lille merpris og hopper op i Dynamique- eller Expression-varianterne, så har du stort set alt, hvad hjertet begærer i en bil i denne klasse. Specielt det standardmonterede mediesystem med indbygget navigation er en fryd at bruge. Den store skærm giver fint overblik over systemets funktioner, og det er virkelig nemt at betjene. Tilslutning af enheder via bluetooth foregår nemt og ligetil, og kræver på ingen måde en større teknisk uddannelse for at få til at virke. Indstilling af navigationsenheden er samtidig lige så nem, og jeg tror flere ældre personer vil værdsætte dette.

Instrumenteringen indeholder kun det du har brug for, og det digitale speedometer har store og let læselige tal. Radioen betjenes via kontakter placeret bag rattet, hvor det er en god ide at kender knappernes funktioner inden du begiver dig på tur, da det ikke er muligt at aflæse dem uden at fjerne blikket hundrede procent fra trafikken. Men, når du først kender deres funktion, så er det meget nemt bare at lade højre hånd vælger kanaler, skrue op og ned for lyden og tage telefonen ved opkald.

På selve rattet har du kun fire knapper som alle er afsat til fartpiloten. Det er nemt og ligetil.

Bag rattet
Clios køreegenskaber er glimrende, og Renaults erfaring indenfor race mærkes, selv i standardmodellen. Der er dog ikke tale om en knaldhård undervogn, hvor nyrebælte er påkrævet ved almindelig dagligdagsbrug. Nej, Renault har fundet et rigtig godt kompromis, hvor specielt styretøjet er dejlig præcist, og hvor undervognen har et godt miks af sport og komfort.

Motorerne
Du har mulighed for at vælge mellem fem forskellige motorvarianter. To benzin og tre diesel. Benzinmotorerne er på 1,2 og 0,9 liter. Førstnævnte yder 75 hk og kan på ingen måde matche den nyudviklede 0,9 liters 3-cylindrede motor med 90 hk. En lille perle med friske accelerationer og lavt forbrug. Lavt forbrug har de tre dieselmaskiner også. Mindste motor har 75 hk og et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm. Det er en fin lille sag, men den matcher på ingen måde 90 hk udgave, der virkelig er perfekt afstemt – specielt i mellemaccelerationerne, virker den kvik og støjsvag. Netop denne motor fås i to varianter, hvor den ene kaldes Optimized. Her er tale om en særlig ”øko” version, hvor CO2-udledningen er nede på 83 g/km mod de normale 90 g/km. Ikke den store forskel, men alligevel. Imponerende er dog bilens brændstofforbrug, hvor der er tale om henholdsvis 29,4 km/l og 31,3 km/l for Optimized.

Alle motorer er koblet sammen med en 5-trins manuel gearkasse, som gør det rigtig godt, og sikkert er med til at holde priserne nede for Renault. Personligt så jeg gerne en 6-trins version – men det er smag og behag.

Priserne
Plads, kvaliteten af interiøret, motorerne og brændstoføkonomien lyder alt sammen rigtig godt. Men, det bedste ved Clio ST er vi slet ikke kommet til endnu – det er nemlig priserne. Renault Clio Sport Tourer koster fra 148.400,- for den mindste model med 1,2 liters benzinmotor, og op til 234.300,- for topmodellen med den store udstyrspakke og 90 hk dieselmaskinen. Et rigtig godt køb er Clio ST Dynamique med 90 hk dieselmotor til 210.400,-. Den vil du blive rigtig glad for!

Konklusion
Jeg er ovenud tilfreds med Clio Sport Tourer. På stort set alle områder er den med helt fremme, og flere steder sætter den også standarden. Umiddelbart kunne jeg måske godt stille spørgsmål ved f.eks. lakken, der måske ikke har den standard, jeg ville forvente. Men, det må vi se nærmere på, når bilerne har kørt lidt længere på vejene. Vi har nemlig en Clio vi følger nøje det næste års tid, og selv om alt fungerer som det skal og bilen kører helt vidunderligt, så tager lige netop lakken meget nemt imod ridser fra f.eks. vaskehal, vaskesvamp eller småsten. Men, bortset fra denne lille ting, så synes jeg Clio fortjener en prøvetur, inden du vælger bil i netop denne klasse. Den gør det nemlig super godt!