Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Renault Laguna - dobbelttest

1 / 6
  • Renault Laguna - dobbelttest
  • Renault Laguna - dobbelttest
  • Renault Laguna - dobbelttest
  • Renault Laguna - dobbelttest
  • Renault Laguna - dobbelttest
  • Renault Laguna - dobbelttest

Renault Laguna - dobbelttest

|

Ved introduktionen af den nye Laguna fra Renault, testede vi, med stor tilfredshed, den 2,0 liters benzinudgave med 140 hk. Men det er ikke denne model at Renault regner med at sælge flest af - for at finde "top sælgeren", skal vi kigge nærmere på en 1,5 liters dieselmodel med 110 hk.

Renault tilbyder to forskellige dieselvarianter i deres Laguna line up - den mindste har 110 hk og den største 150 hk. Umiddelbart lyder 110 hk ikke til meget, når vi taler om en bil i Lagunaens størrelse - men det virker faktisk ganske tilpas, selvom bilen, på papiret, ikke er nogen sprint konge. De 110 hk og drejningsmomentet på 240 Nm ved 2.000 o/min, sender Laguna 1,5 dCi forbi de 100 km/t på 12,1 sekunder, og stopper først når nålen rammer 192 km/t. Accelerationen foregår smidigt og lydløst i sammenspil med den 6-trins manuelle gearkasse. Motoren er en af Renaults "eco2" maskiner, hvilket betyder at den opfylder Renaults og EU's nye krav til CO2 udledning. Motoren udleder kun 130 g/km. Samtidig kan man ikke undgå at være imponeret over brændstofforbruget - her lover Renault 20,4 km/l - men vi målte bilen til hele 21,9 km/l.

Den 2,0 liters diesel har 40 hk mere og et drejningsmoment på 340 Nm. Det mærkes tydeligt (naturligvis), og følelsen af muskler i overflod er helt klart tilstede. Vi testede modellen med 6-trins automatgear, hvilket var en meget positiv oplevelse, der varmt kan anbefales. Merprisen for dette er sølle 17.000,- kroner.

Køreegenskaberne
Renault Laguna er et yderst behageligt bekendtskab bag rattet. Undervognen er sat op til et passende niveau lige imellem sport og komfort. På langture bliver man ikke "træt i bagdelen", da undervognen på fornemste vis sluger evt. ujævnheder - dog uden at man mister følelsen med bilen. Renault har lavet et imponerende set up, der burde imødekomme de fleste brugere.

Kvaliteten
Tidligere tiders Laguna modeller kan på ingen måde måle sig med den nye model, når det drejer sig om interiøret. Kvaliteten er meget høj og instrumentpanelerne er lavet af lækre bløde materialer. Alle kontakter i kabinen føles behagelige og der er ikke nogle små svipsere rundt omkring - rigtig godt!

Også udvendigt er følelsen af en kvalitetsbil tilstede. Det smukke design tåler gerne et nærstudie, da alle samlinger etc. bare er som de skal være.

Renault tilbyder 3 års garanti eller 150.000 km på Laguna - en klar indikation af mærkets nye kvalitetssikkerhed.

Pladsen og sikkerheden
Der er god plads i Laguna, specielt ved forsæderne, hvor man føler sig rigtig godt tilpas. Bagsæderne har også glimrende plads, men er ikke på samme niveau, som f.eks. Ford Mondeo.

Vi har testet både hatchback og stationcar modellerne, og pladsen i bagagerummet er glimrende for begge modeller. 450 liter i hatchbacken og 508 liter i stationcar modellen.

Mht. sikkerheden, så fristes man næsten til at skrive "igen 5 stjerner". Renault spytter 5 stjernede biler ud på samlebånd, og Laguna er ingen undtagelse. Virkelig godt af den franske producent.

Udstyr
Laguna er ganske glimrende udstyret fra start af - men prishoppet fra de forskellige udstyrsniveauer er ikke så voldsomt og de ekstra features man får oven i hatten er glimrende og omfattende. Laguna fås i fire forskellige varianter, Authentique, Expression, Dynamique og Privilége. Priserne begynder ved 275.000,- og slutter ved 380.000,-.

Minusser
Der er jo næsten altid et eller andet, der irriterer en ved en ny bil - i Lagunas tilfælde må det være de små lyde, der gør en opmærksom på alt muligt - alt lige fra blinklyset til selealarmen. Sidstnævnte kan jeg forstå - men lyden af blinklyset er forfærdelig og minder mest af alt om computerspillet Pacman fra 80'erne.

Samlet set
Om du vælger Laguna som hatchback eller stationcar må være et spørgsmål og smag og praktiske forhold. Under alle omstændigheder får du en velkørende og smuk bil, der rent kvalitetsmæssigt ligger helt i toppen af klassen. Den er ikke den model med mest plads - men heller ikke den med mindst. Motorudvalget er glimrende, køreegenskaberne rigtig gode, og garantien og sikkerheden helt i top. Laguna er absolut en prøvetur værd, hvis du leder efter bil i denne klasse.

Renault Laguna til salg på biltorvet.dk

Renault Laguna II 1,8 Authent. st.car
kr. 34.800
Renault Laguna 1,8 Authentique 123HK Stc
kr. 29.900
Renault Laguna 1,5 DCI Eco2 Expression 110HK 5d 6g
kr. 54.900
Renault Laguna Sport Tourer 2,0 DCI FAP Exception 150HK Stc 6g
kr. 159.900
Renault Laguna II 1,8 Authentique 5d
kr. 13.900
Renault Laguna I 1,8 16V RTi st.car
kr. 9.900
Renault Laguna II 1,8 Authent. st.car
kr. 16.900
Renault Laguna II 2,0 Authentique st.car
kr. 17.800
Renault Laguna II 2,0 Authentique st.car
kr. 19.900
Renault Laguna II 1,6 Authentique Pack 5d
kr. 16.900
Renault Laguna II 2,0 Authentique 5d
kr. 9.900
Renault Laguna 1,6 RN 110HK 5d
kr. 11.800

Brugte biler fra alle bilmærker