Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège

1 / 13
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège
  • Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège

Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilège

|

Med titlen som årets smukkeste bil i 2007, har den nye Renault Laguna Sport Tourer et rigtigt stærkt kort på hånden, når den skal sælge sig selv i udstillingen hos bilforhandleren. Over 1 million menneser fra hele verdenen stemte, og Lagunaen fik over halvdelen af alle stemmer. Den nærmeste konkurrent – den frække Fiat 500, fik ”blot” 23,5 % af stemmerne, så Renault’en har åbenbart noget helt specielt over sig. Udseendet kan der da heller ikke sættes mange fingre på – det er dynamisk, elegant og frisk. Nogle stationcars kan virke tunge i designet, men den nye Sport Tourer er bare flot.

Nu er udseendet jo ikke alt, så vi kigger bilen lidt nærmere efter i sømmene, og finder ud af om Renault’en har flere stærke kort på hånden end blot det ene.

Ikke Ford Mondeo plads
De ydre dimensioner matcher stort set konkurrenterne, men især bagsædepladsen er klart under middel i Renaulten. Et pænt stort bagagerum og store forsæder stjæler for meget af knæpladsen ved bagsædet. Der er plads til ”voksne ben”, men den overdådige plads man blandt andet finder hos kæmpen Ford Mondeo, skal man lede længe efter.

Den manglende plads ved bagsædet er faktisk også det eneste større minus i en ellers rigtig dejlig kabine. Renault prioriterer bevist pladsen og designet anderledes, for det siger jo sig selv at store og komfortable forsæder fylder mere, og smukke karosserilinjer koster plads. 

Gennemført kabine
Selve kabinen føles meget gennemført på alle punkter, og især samlekvaliteten og materialekvaliteten er på toppen. Renault har også generelt ændret strategien og satser på at højne kvaliteten – blandt andet også ved at tilbyde 3 års garanti eller op til 150.000 km.

Overskuelig
I nogle biler mødes man,  af en overflod af knapper, men Renault har på fineste vis begrænset sig, så alt er meget overskueligt, og let at betjene. Instrumenteringen er også meget overskuelig med fire ”ure”, og en info skærm i midten. Fartpiloten er integreret i rattet, og er dejlig nem at benytte.

Komfort med integreret sikkerhed
Også på komfort området er Laguna stærkt med – både med hensyn til sæder og undervogn. Sæderne er delvis betrukket med velour/læder og yder fin støtte til både ryg og side, og den vitale nakkestøtte kan justeres, så den sidder i rigtig afstand til hovedet. Hvilket jo er vigtigt i forbindelse med et uheld for at undgå piskesmældsskader

Hvis uheldet skulle være ude, er Renault Laguna heldigvis også en af de sikreste at opholde sig i. Den forrige generation, har ligesom den nyeste opnået den maksimale karakter på 5 stjerner hos EuroNCAP i crashtest.

Bagagerummet
Bagagerummet er som nævnt ”pænt” stort, og det betyder altså 508 liter som standard og 1.593 liter med sæderne lagt ned. Igen holder Renault linjerne rene, og tilbyder et totalt regulært bagagerum. Sæderne foldes let ned, og giver et næsten plant varerrum på knap 1.600 liter. Bagagerumsdækkenet kører i skinner som fx hos VW-bilerne, og blot sådan en lille detalje er noget man bliver glad for i dagligdagen.

5 forskellige motorer
På den tekniske side byder den nye Laguna på fem forskellige motorer. 1,5 l og 2,0 l diesel med henholdsvis 110 og 150 hk. Derudover er der 3 benzinmotorer på 1,6 l, 2,0 l og 2,0 l med turbo, som yder henholdsvis 110 hk, 140 hk og 170 hk.

Den testede 2,0 liters benziner er ganske passende til Lagunaen. Den største overraskelse er det lave støjniveau motoren præsterer, hvilket passer fint til den elegante bil. Præstationerne lyder på 9,3 sek. til 100 km/t, en tophastighed på 203 km/t, samt et EU-mix på 12,5 km/l. Vi nåede i blandet forbrug et gennemsnit på 10,8 km/l, hvilket i sig selv ikke er imponerende, men trods alt ikke så langt fra det opgivne forbrug.

Undervognen er sat op til at være komfortabel, og sammenligning med f.eks Mazda6 føles den en smule blød - men omvendt er der også mange, der vil sige at Mazda6 er alt for hård. Gearkassen er 6-trins, og skifter let og gnidningsløst.

Konklusion
Efter en uges test, kan vi hurtigt konkludere, at den nye Laguna har mere end blot ét es på hånden. Det er tydeligt at mærke at Renault satser hårdt på en bil med høj kvalitet og gennemført design. Laguna byder nok ikke på udelukkende es’er, men kortene er i høj grad så gode, at Laguna’en kan matche de fleste konkurrenter.

Renault Laguna til salg på biltorvet.dk

Renault Laguna I 1,8 16V RN 5d
kr. 8.899
Renault Laguna 1,6 RN 110HK 5d
kr. 6.500
Renault Laguna III 1,5 dCi 110 Expression 5d
kr. 74.900
Renault Laguna III 2,0 Dynamique ST
kr. 74.500
Renault Laguna III 2,0 dCi 175 Exception ST aut.
kr. 119.900
Renault Laguna III 1,5 dCi 110 Exception ST
kr. 119.900
Renault Laguna 2,0 DCI 16V FAP Privilege 150HK 5d 6g Aut.
kr. 119.900
Renault Laguna III 2,0 dCi 150 Privilége ST aut.
kr. 109.900
Renault Laguna 1,5 DCI Eco2 Expression 110HK 5d 6g
kr. 64.900
Renault Laguna III 1,5 dCi 110 Dynamique 5d
kr. 59.900
Renault Laguna III 1,6 Authentique ST
kr. 59.900
Renault Laguna III 2,0 dCi 150 Exception ST
kr. 109.900

Brugte biler fra alle bilmærker