Såvel Renault Trafic som Master præsenteres nu i nye, opgraderede versioner med et fornyet motorprogram, der lever op til de nye Euro 4 standarder. De nye versioner forventes at være fremme på det danske marked til efteråret.

De nye versioner af Renault Trafic og Master er designet af Renault's designafdeling og udviklet af varevognsdivisionen. Trafic fremstilles både på GM's fabrik i Luton i England og på Nissans fabrik i Barcelona, Spanien, mens Master fremstilles på Renaults fabrik i Batilly i det nordlige Frankrig.

Nyt dieselmotor-program

Renault har fornyet rækken af dieselmotorer til Renault Trafic og Master. Renault 2.0 dCi motoren, en kraftige og brændstoføkonomisk motor, der er udviklet af Renault-Nissan Alliancen, kan nu leveres til Trafic i to versioner: 90 hk (66 kW) og 115 hk (84 kW). Hertil kommer en kraftigere 2.5 dCi motor, der er nu har 145 hk (107 kW) i stedet for de hidtidige 135.

Denne 2.5 dCi motor erstatter samtidig 3.0 dCi på Master, som nu leveres med tre 2.5 dCi versioner: 100 hk (74 kW), 115 hk (88 kW) og 145 hk (107 kW).

Bedre køreegenskaber med ny sekstrins automat-gearkasse

De nye versioner af Trafic og Master kan leveres med Quickshift, der er en opgraderet version af den sekstrins Quickshift automat-gearkasse, som allerede kendes i de nuværende modeller. Quickshift systemet kan fremover leveres til Trafic 2.5 dCi og til alle tre 2.5 dCi versioner af Master.

Ny kølergrill

Renault Trafic har siden introduktionen i 2001 været karakteriseret af et meget moderne og dynamisk design. Nu er fronten fornyet med et nyt forlygtedesign med indbygget blinklys og en ny kølergrill i samme design som de øvrige Renault-biler. Bagtil giver nye baglygter og en ny praktisk trædeplade i kofangeren Trafic en mere dynamisk udstråling.

Også Renault Master har fået en mere markant kølergrill, som tydeligt viser slægtskabet til Renault-familien. Den nye kofanger har fået et større luftindtag, og samtidig er der skabt plads til fabriksmonterede tågelygter.

Mange varianter

Trafic leveres nu i hele 13 varianter inklusive valg mellem to forskellige akselafstande (3.098 og 3.498 mm), to højder (1,96 og 2,50 m), to lastevner (1.000 og 1.200 kg) og tre karrosserityper (van fra fem til otte m3, combi og chassis, chassis markedsføres ikke i Danmark).

L1H1 versionen (lukket eller med sideruder) har et lastvolumen på 5 m3 med en lastlængde på max. 2,41 m og højde indvendig på 1,38 m. Den lange udgave er 40 cm længere indvendigt og har et lastvolumen på 5,9 m3. Den højere L1H2 og L2H2 udgaver (7 m3 respektive 8 m3) er 1,91 m høj indvendig, altså ståhøjde.

Også Master leveres i tre længder (L1 4,89 m, L2 5,30 m og L3 5,80 m) og tre højder (H1 2,25 m, H2 2,49 m og H3 2,72 m).

Master kan leveres med lastvolumener fra 8 m3 for L1H1 til 13,9 m3 for L3H3. Varerummet er perfekt udnyttet med lodrette sidevægge, nem adgang til lastrummet (via bag- eller sidedøre) og lav læssehøjde 537 mm (til 454 mm).

Endnu bedre bremseegenskaber

Bremsesystemet på Trafic og Master har altid ligget på et meget højt niveau, der tåler sammenligning med en personbil, hvad angår bremseafstand og reaktion, anset hvor tungt bilen er lastet. Systemet anvender fire skivebremser (med dobbelt-stempel kalibre foran) og er dimensioneret, så det kan modstå den kraftige varmeudvikling, som kraftige opbremsninger med stor last skaber.

Renault, førende varevognsmærke i Europa siden 1998

Renault har været førende på varevognsmarkedet i Vesteuropa de seneste otte år, og opnåede en markedsandel i 2005 på 14,6 procent. Registreringerne af de succesfulde varevogne sted med 1,3 procent i 2005 og nåede 294.756 enheder.

Renault er i øvrigt størst på varevognsmarkedet i Frankrig, Belgien og Portugal og ligger samtidigt på andenpladsen i Italien, Holland og Spanien.

Også i Danmark oplever de to varebiler en fornem fremgang, i 2005 blev der i Danmark solgt 1.180 Trafic og 340 Master. I år forventes det samlede salgstal for de to modeller at stige til 2.000 enheder, svarende til en markedsandel på ca. otte procent af de store varebiler (lastevne over en ton).

De nye, opgraderede versioner af Trafic og Master forventes at være fremme på det danske marked til efteråret. Derfor er de endelige priser og udstyrsniveauer endnu ikke fastlagt.