Priskrigen raser fortsat i mikroklassen, hvor man nu kan erhverve sig en sprit ny bil fra under 85.000 kr.. Alle sejl er sat ind, og stort set alle bilmærker deltager.

Fest og farver
Renault Twingo som i sin nuværende form er fra 2007, men fik et facelift i 2011, deltager også aktivt i kampen om kunderne til de helt små og billige biler.

Billigste model er den 3-dørs benzinudgave, som i hvert fald indtil 30.06.12 kan erhverves for 92.900 kr.. Hvis man er på udkig efter dieseludgaven koster denne 109.900 kr..

På listen over ekstraudstyr er muligheden for personligstyring kommet på. Her kan man blandt andet vælge hjulkapsler i sort, hvid eller metal farve – pris 500 kr.. Man kan også vælge at få sat dekoration på siden, tag og motorhjelm – priser fra 2.500 kr..

Testbilen er udstyret med dekorationer på siden, hvide hjulkapsler og matchende interiør detaljer til bilens lakering – altså alt i alt en noget spændende og anderledes udseende mikrobil.

Teknikken
Mange af mikrobilerne leveres med 3 cylindrede motorer, som jo har en noget karakteristisk lyd, ofte med en ujævn gangkultur og få hk.. Hos Twingo er dette dog ikke noget problem.

Motoren er på 1,2 liter med 4 cylindre, 16 ventiler og yder 75 friske hk.. Dette betyder en langt bedre oplevelse bag rattet, hvor man føler, at der faktisk er en motor med kræfter ude foran i modsætning til andre konkurrenter.

Præstationerne siger 0-100 km/t på 12,0 sekunder og en tophastighed på 169 km/t. I forhold til en af de bedst sælgende konkurrenter Chevrolet Spark 1,0 (15,3 sek., 152 km/t), er denne Twingo en ren sportsvogn.

Den 16 ventilede motor trækker frisk og fint, og den 5-trins gearkasse leverer et udmærket gearskifte.

Også køreegenskaberne er i orden, med en rimelig retningsstabilitet - dog er  kraftig vind mærkbar med motorvejskørsel.

Forbrugsmæssigt lover Renault op til 22,2 km/l ved optimal kørsel - mens vi nåede et lidt lavere resultat på 16,1 km/l.

Kun tre døre
Et af de større minusser hos Twingo er at den kun findes i den 3-dørs udgave. For nogle har dette ikke nogen betydning, hvis bilen primært bruges til pendlerkørsel med 1-2 personer, men hvis bilen bruges af familien med børn, vil de manglende bagdøre hurtigt blive et irritationsmoment.

Disse små biler er jo også udstyret med et bagagerum med begrænset kapacitet, 230 liter for Twingo’s vedkommende, hvorfor man ofte også vil bruge bagsædet som ”ekstra bagagerum”, og det er jo meget lettere med 2 ekstra døre.

På listen over ekstraudstyr finder man muligheden for at tilkøbe bagsæde med separate sæder der kan forskydes inkl. højdejusterbare nakkestøtter. Dette giver mulighed for enten at give mere plads til bagagerummet eller give bagsædepassagerne bedre benplads. En god ting, som man bør overveje, hvis man ofte har personer med på bagsædet – arrangementer koster 5.500 kr..

Generelt er der dog ganske fin plads i Twingo’en, når man tager bilens fysiske størrelse i betragtning.

Standard udstyr
Twingo er, som standard, ganske normalt udrustet både med hensyn til sikkerheds- og komfortudstyr. 6 airbags, ESP, ISOFIX, og tågebaglygte er standard.

På komfortsiden er der fjernbetjent centrallås, elruder foran, højdejusterbart førersæde, kørecomputer, og en sidste men meget fint ting – fartpilot. En utrolig lækker detalje, som man hurtigt lærer at værdsætte – ikke mindst for at mindske risikoen for en eventuel fartbøde.

Konklusion
Renault Twingo er med sit opdaterede look, fine motor, tilpas udstyr og god pris en værdig modstander i kampen mellem mikrobilerne. Twingo’s største force er den friske motor, mens den manglende mulighed for 5-døre trækker ned.