Retrofuturisten Mays

Ford´s chefdesigner J Mays er netop blevet forfremmet til ”Group Vice President of Design” og dermed rykket så højt op i hierarkiet, at han referer direkte til Nick Scheele – koncernens daglige leder og næstkommanderende efter Bill Ford. Dermed får Mays større indflydelse på beslutningerne, og med hans forfremmelse har Ford sendt et signal om, at bilernes formgivning får større og større betydning for deres succes eller fiasko.

 

Ford-ledelsen har også gjort det klart, at koncernen vil fortsætte ad den kurs, Mays har lagt, og det betyder, at vi kan vente flere biler i såkaldt retro-design – det vil sige biler med historiske stiltræk brugt på en ny måde. J Mays er manden, der i 1994, mens har var hos VW, tegnede Concept 1 – den moderne udgave af VW Type 1, som senere skulle blive til New Beetle. Hos Audi indfangede han allerede i 1991 sjælen i de historiske Auto Union-racere, og gav den nyt liv i konceptbilen Avus. Den førte aldrig til nogen produktionsmodel, men blev begyndelsen til det berømmede Audi-design, vi kender i dag. Stilen blev rendyrket af designer-kollegaen Freeman Thomas, som skabte Audi TT. I øvrigt var det også Freeman Thomas, der færdiggjorde Concept 1.

 

Hos Ford får J Mays nu ansvaret for 65 nye biler af mærkerne Ford, Lincoln og Mercury i de næste fem år. Ligeledes bliver han ansvarlig for 45 nye produkter fra Ford i Europa, 35 fra den såkaldte Premier Automotive Group omfattende Land Rover, Volvo, Jaguar og Aston Martin samt endelig 15 nye produkter fra Mazda.

Mays´ stil er blevet kaldt retrofuturisme, som også er titlen på en udstilling af hans arbejder, der i vinter fandt sted på museet for nutidskunst i Los Angeles. Hvad der menes med det, kan man se i f.eks. Ford Forty-Nine og 427, som ikke direkte fører til en nye produktionsmodeller, men som på udmærket vis illustrerer, hvordan J Mays fortolker den kulturarv, som han er sat til at administrere hos Ford. Retro-modeller fra hans hånd, som ligger tæt op ad originalen, er den moderne GT40, den nye Mustang og den nye Thunderbird.

 

En helt anden side af sin karakter har han imidlertid vist i de underligt usexede konceptbiler 24.7 og 021C, som ikke synes at have rødder nogen steder. Og så med de mærkelige navne!

Apropos navne: Når Mays staver sit fornavn med kun ét bogstav – J – uden punktum efter, er det ikke udtryk for krukkeri fra hans side. J – udtalt Jay – er faktisk det navn, hans forældre gav ham efter en bedstefar, der var kendt som SJ Mays. Og så er han født og opvokset i Maysville, Oklahoma. Byen hedder sådan, fordi den er grundlagt af hans forfædre.