Rover 25 er efterfølgeren til Rover 200. Rover 25 er størrelsesmæssigt en konkurrent til bilerne i Punto klassen, så nogen stor bil er det ikke.

Testbilen havde en del ekstra udstyr; læderkabine, aircondition, alu-fælge, så prisen på testbilen lyder på 216.925. Den billigste Rover 25 fås fra 204.925,-.

Designet har ikke ændret sig ret meget fra 200 modellen; det mest markante er nok kølergrillen, hvor designet er hentet fra Rover 75. Teknisk set er 40% af delene nye i forhold til 200’eren. Især køreegenskaberne har fået et løft, da affjedring og krængninsstabiliatorer er forbedret betydeligt. Dette mærkes tydeligt i den daglige kørsel. Bilen kører roligt og stabilt i både kraftig vind og ved høj fart. Servoen er behagelig "tung" på motorvejen, men i byen kunne den godt være mere hjælpsom.

Testbilen var som nævnt udstyret med lys læderkabine og matchende instrumentbord og tæpper. Kabinen er meget indbydende og jeg var næsten ked af at sætte mig ind, da jeg kunne forestille mig hvordan de lyse måtter ville se ud efter at havde være udsat for drivvåde og snavsede sko.

Planmæssigt er Rover 25 alligevel ikke en seriøs konkurrent i klassen. Jeg sad rimeligt i førersædet, men bl.a. rattet er så lavt, at der ikke levnes megen plads til benene. På bagsædet var det umuligt for mig at sidde. Både hovedhøjden og benpladsen var ikke tilstrækkelig til at rumme en person på 1.85 m.

Selve siddekomforten og kvaliteten af sæderne er god; især lagde vi mærke til at den generelle kvalitet er hævet i Rover’s biler. Der er dog et par smuttere. Det imiteret træ sad ikke alle steder lige godt fast, og tæppet ved bagsædet var ikke tilpasset ordentligt. Ting man lægger mærke til, og som ikke vil være det store problem for Rover at forbedre.

Bagagerummet rummer 304/1086 liter.

Motormæssigt havde bilen en 109 Hk’s 1.6’er med et moment på 138 Nm. ved 4500 o/min. De 109 Hk sender bilen fra 0-100 på 9.5 sek., og er nok til en tophastighed på 185 Km/t. Men motoren skal have mange omdrejningen før der sker noget. I 2. gear kan man trække bilen helt op på 115 km/t, og 3. gear rækker til 160 km/t. Forbruget skal ifølge EU-normen ligge på 14,5 km/l; vi nåede dog kun 12,9 km/l.

Sikkerheden lever op til dagens standard med 4 airbags og nakkestøtter på bagsædet.

Totalt set er Rover 25 en lille men fornuftig bil, med plads til 4 personer, bare de ikke alle er over en 1.75 m.