Der har altid været "krig på kniven" imellem danskere og svenskere. Landsholdet og melodi grand prix har altid været der hvor slagene har stået. Men igennem de sidste par år, har vi ligesom udmærket os på disse scener også. Så, hvad er der efterhånden tilbage, som svenskerne kan jorde os i? Biler! Ja, jeg ved godt at danskerne overhovedet ikke laver biler – men det er nok også det samme. For det er altså noget de har forstand på, på den anden side af sundet, hvilket min Saab 9.3 var et rigtig godt eksempel på. Saab har valgt at udstyre samtlige modeller med turbo motor, hvilket er et ganske fornuftigt træk fra Saab’s side. Både for at udskille sig – men også for at vise, at de på netop dette område er specialister.

Saab’s EcoPower 2.0 liters turbo motor, yder 150 Hk ved 5.500 Omdr. min. Men mere interessant er, at den leverer et moment på 240 Nm ved bare 1.800 Omdr. min. Dette gør, at bilen leverer nogle mellemaccelerationer, der ikke står tilbage for nogen. Samtidig er Saab’en så lydsvag, at tankerne ledes hen på BMW’s 5 serie. Uden dog at nå helt derhen.

Saab har udstyret deres 9.3 model med en gearkasse og en kobling, der er så perfekt afstemt til hinanden, at alle kan være med. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg endnu ikke kan komme på en bil, hvor gear og kobling har været så nemt. Det er virkeligt lækkert.

Undervognen på bilen virker lidt for blød. Saab har dog en ekstra udstyrspakke, som sikre en strammere undervogn, samt giver den i forvejen stærke motor 20 Hk ekstra + læderrat- og gearknop, samt alufælge og tågelygter. Denne udstyrspakke koster cirka 20.000,- kroner ekstra. Der findes dog også en kampagnemodel fra Saab, med 170 Hk og det beskrevne udstyr. Denne Sports Edition fås for 299.500,- kroner.

Kabinen i Saab er noget helt for sig. Det er ikke fordi at Saab har brugt materialer der adskiller sig fra konkurrenterne. Næ, det er placeringen af instrumenterne der adskiller Saab’en fra de andre. Det er tydeligt at se, at Saab igennem mange år, har beskæftiget sig med design til flyindustrien. Når man læner sig tilbage i sædet og slapper godt af, kan man stadig nå samtlige kontakter i kabinen, uden at skulle strække sig. Ganske imponerende.

Pladsen på bagsædet er ikke overvældende, men går heller ikke hen og bliver ubekvem på nogen måde. Sæderne foran har den kvalitet, at de støtter langt det meste af låret. En mangel ved en del biler i dag.

Sikkerhedsmæssigt er bilen udstyret med front- og sideairbags. Sidstnævnte er monteret på yderkanten af forsædernes ryglæn, så man opnår den rette position, lige meget hvordan sædet er placeret. ABS samt aktive nakkestøtter er naturligvis også standard i Saab’en.

Med en pris på knap 300.000,- kroner har Saab fundet det prisleje, hvor bilen hører hjemme. Du får en bil der ikke bare udstråler kvalitet – men også er kvalitet. Motor og gearkasse sikre at køreglæden forbliver tilstede hele tiden. Saab har skruet en rigtig god og fornuftig bil sammen. Og, ja! Jeg kunne da godt vænne mig til den!