Saab har længe været anerkendt for deres kundskaber indenfor turboteknik til benzinmotorer, og i dag er alle Saab-modeller turboladet. De mindste modeller, 9-3’erne, har motorer med betegnelsen 2.0t. Disse motorer har lavtryks turbo og yder 150 hk. I den modsatte ende af modelprogrammet finder vi Saab 9-5 Turbo Aero, med en 2.3 liters højtryks turbomotor der yder 250 hk og har et moment på 370 Nm.

Dem der bare kender en smule til Saab ved godt, hvad det betyder når der står Aero på bagklappen. Navnet blev introduceret i år 2000, og er ensbetydende med mange hestekræfter, luksus-udstyr og suveræne køreegenskaber. Vores testbil er stationcar udgaven af 9-5 Aero modellen, og designmæssigt passer det rigtigt godt til den hurtige bil. De matchende 17” alufælge med 225/50 dæk fylder godt ud i skærmkasserne, og sikre at de 250 hk kan blive overført til asfalten uden alt for meget hjulspin.

Kabinen er mere eller mindre perfekt, både mht. udstyr, komfort og kvalitet. Svenskerne er altid gået meget højt op i ergonomi og dette har resulteret i den perfekte førerplads. Alt er inden for rækkevidde, og både sæde og rat er multijusterbart. Man mærker tydeligt at Saab også er førende indenfor flyindustrien. Førersædet er el-justerbart.

Instrumenteringen er tydelig og speedometer er placeret i midten, mellem omdrejningstæller og turbo trykmåleren, som det bør være. Speedometeret er desuden opdelt asymmetrisk således at de første 140 km/t faktisk fylder 75% af speedometeret. Dette gør aflæsningen lettere og hurtigere. En anden fiks og meget brugbar detalje er ”Nightpanel”. Et tryk på knappen ”Nightpanel” slukker alt i instrumenter og knapper, så kun speedometeret lyder op i mørket.

Komfortudstyret er ganske omfattende: alt i el, incl. El-justerbart førersæde, komplet læderkabine, automatisk nedblænding af bakspejl, klimaanlæg, radio med CD og kassette, cruise control og 5 trins automatgear med sports- og vinterfunktion. Det eneste, som man måske kunne ønske sig var en regnsensor, da man så er helt fri for at bevæge armene unødigt når man cruiser/flyver af sted på motorvejen.

En anden detalje som jeg er meget imponeret over er kop holderen. Den fylder minimalt, er solid og elegant designet – måden den folder sig ud på, og at det foregår helt lydløst bør opleves ”live”.

For at sikre at de 250 hk ikke løber om hjørner med bilen eller føreren, er Saab’en udstyret med ABS, EBD og ESP incl. traction control. Man kan dog godt slå ESP’en fra, så man har mulighed for at ”lege” lidt.

Da Saab, sammen med Volvo, nok er det bilmærke, der går højst op i sikkerhed, især den passive, er det meget bemærkelsesværdigt at ikke engang Saabs topmodel er udstyret med airbaggardiner; kun 4 airbags er standard. Men dette er blot et udtryk for at udviklingen inden for bilbranchen går forrygende hurtig.

Når man er kommet sig over bilens udbud af udstyr og kvaliteten der af, er tiden inde til at lade det svenske ekspres lokomotiv komme ud på motorvejen hvor den hører hjemme – Og med det samme opdager man, hvorfor der ikke kører ret mange Saab 9-5 Aero på de danske veje – chaufføren mister meget hurtigt sit kørekort fordi Saab’en hele tiden vil køre meget hurtigere end det er tilladt i Danmark. 0-100 kmt/ klares med automatgear på 8,5 sek. og tophastigheden lyder på 225 km/t. Aero’en med manuelt gear er noget hurtigere fra 0-100 km/t; nemlig 7,3 sek. Mellemaccelerationen fra 80-120 km/t klares på 5 sek. og det er næsten lige så hurtigt som Alfa Romeo 156 GTA.

Den relativ hårde undervogn og matchende lave dæk sikrer rigtig gode køreegenskaber. Og selvom Saab’en er en stor bil, kan den stadig klare små hurtige sving på landevejen – men en Saab 9-5 Turbo Aero Estate Aut. ER altså et rigtigt motorvejslokomotiv. Med cruise control, automatgear og 250 hk under højre fod er turen på motorvejen en sand fornøjelse – som man gang på gang glæder sig til at gentage. Accelerationen er imponerende gennem en meget stor del af speedometeret, så det er altid en fornøjelse at lægge an til overhaling.

Men med en pris på omkring 880.000,- kroner, er Saab’en ca. 150.000 dyrere end Volvo V70 T5, og ca. 100.000 dyrere end Alfa Romeo 156, så Saab’en har flere jævnbyrdige og billigere konkurrenter. Saab, som mærke, har stadig lidt et image som en ”gammelmands bil”. Men, der er i hvert fald ikke noget gammeldags over Aero modellerne. Både design, teknik og køreegenskaber er med helt fremme.