Verdens første hybridbil der kører på 100 pct. Etanol

På biludstillingen i Stockholm, viser Saab en meget interessant hybridbil, udviklet på basis af 9-3 cabriolet.

Det er den første konceptbil i verden, der kører på 100 procent bioetanol, får hjælpekraft via elmotorer, og samtidig som cabrio har ”blødt tag”.

Med forbrændingsmotoren på 260 hk (191 kW) og elmotorer på 53 kW kan denne Saab 9-3 udvikle et drejningsmoment, der er tre gange større end standardmodellen med benzinmotor. Samtidig har Saabs ingeniører været på jagt efter et lavt forbrug med stor aktionsradius.

Saabs hybridsystem har en samling vedligeholdelsesfrie batterier på 300 volt, en 38 kiloWatt elmotor ved bagakslen og en 15 kW kombineret starter generator til 4-hjulstræk indbygget mellem etanolmotoren og en 5-trins automatgearkasse. Ændringer er sket uden at lægge beslag på plads i kabinen eller bagagerummet.

Genbrug af bremsekraft

Turbomotoren på 2,0 liter er ændret til at køre på ren bioetanol, og den arbejder i tandem med det elektriske system på den måde, at elmotorerne giv er ekstra trækkraft, når det kræves. Systemet omfatter start/stop funktion, bykørsel ved under 50 km/t på udelukkende elmotor og bremsning, der omsættes til elektrisk ladestrøm.

Men Saabs etanol-hydrid er skam også en rap sag, for den accelererer fra nul til 100 km/t på 6,9 sekunder (benzinmodellen: 8,8 sekunder), og nok så imponerende er 80 til 120 km/t med ”kick-down” på 5,5 sekunder.

Saab og Sverige er langt fremme med drift på bioetanol, og Saab 9-5 beregnet til kørsel på E85 bioetanol (85 pct. sprit, 15 pct. benzin) er allerede en stor salgssucces, der kan udnytteet hastigt voksende antal standere med E85 på tankstationerne.

At der er alvor bag svenskernes brug af etanol understreges af, at Saab BioPower Hybrid Concept er det første resultat af et fælles investeringsprogram mellem General Motors og den svenske regering. Der er oprettet et udviklingscenter hos Saab fabrikken i Trollhättan nord for Göteborg, der skal beskæftige sig med sikkerhed i bilerne, forurening fra udstødningen m.m. i samarbejde med svenske universiteter, videnskabelige laboratorier og underleverandører.

Elektrisk sparefunktion

Det ultimative mål er drift på brint og brændstofceller, der som biprodukt kun udleder rent vand fra udstødningen, og dermed fjerner bilerne far miljødebatten. Indtil videre vil hybridbilerne bygge bro mellem nutidens benzinmotorer og fremtidens brændstofceller.

For at spare brændstof i Saab Hybrid Concept drives vandpumpe, servostyring og aircondition elektrisk. Den indbyggede ”dynastarter” sparer brændstof ved sin start/stop funktion, og elmotoren ved baghjulene kan ikke alene give et voldsomt bidrag i drejningsmoment, men kan også virke som generator til opladning af batteriet. Blot køreren løfter foden fra gaspedalen, eller hvis der foretages en opbremsning, går elmotoren over til generatorfunktion. Ved igangsætning giver begge elmotorer ekstra trækkraft i området fra tomgang til 1.500 o/min., og det er i dette område, at momentet mere end at 3-dobles i forhold til benzinmotoren.

Eldrift i byen

Ved ren bykørsel med hastigheder under 50 km/t kan køreren slå over på ren elektrisk drift ved tryk på en knap. På denne måde kan man køre mellem 10 og 20 km alt efter driftsbetingelser. Hvis batteriets opladning kommer ned på et for lavt niveau, eller hvis gaspedalens stilling viser, at man ønsker acceleration ud over de 50 km/t, starter etanolmoteren automatisk. Med et udvendigt stik kan batteriet oplades i garagen, så man om morgenen har fuld kapacitet, hvis batteriet er kørt næsten fladt den foregående aften. Et instrument på forpanelet viser batteriets opladningstilstand.

Bortset far de nævnte ændringer ved motoren er ventiler og ventilsæder mere modstandsdygtige for drift med etanol, og brændstofsystemet er naturligvis også indrettet til drift med etanol.