Volkswagens nye Scirocco R kan bestilles nu.


Scirocco R er Volkswagens potente sportsvogn med suveræn motor, sit helt eget optiske udtryk og eksklusivt udstyrsniveau. I fin tråd med Volkswagens down-sizing princip er tidligere tiders sekscylinder skiftet ud med en hightech 2,0 l fircylindret TSI-motor. Fordelene herved er høj ydelse og højt drejningsmoment kombineret med reduceret brændstofforbrug. Pr. liter benzin, tilbagelægger Scirocco R gennemsnitligt 12,3 km, det svarer til en CO2-udledning på 189 g/km og tilvælger man DSG-gearet reduceres denne yderligere til 187 g/km og rækkevidden stiger adækvat til 12,5 km/l. Dette viser hvor effektivt DSG gearet er konstrueret foruden det er rekordtal for en sportsvogn, der kan køre op til 250 km/t (elektronisk begrænset).

R-Motor
Til den stærkeste serieproducerede Scirocco har Volkswagen valgt en to-liters turbo-benziner med 265 hk og direkte indsprøjtning. På trods for en mindre motor (1.984 cm3) , har Volkswagen formået at gøre den væsentligt stærkere: Scirocco R har 15 hestekræfter mere og et drejningsmoment på +30Nm, sammenlignet med den sidste Golf R32.

Det giver et moment på 350 Nm  fra 2500 til 5000 omdrejninger, uanset om det er med manuelt gear eller DSG-gear.

R-koncept
Scirocco R har som standard en nøjagtig afstemt sportsundervogn der er sænket 10 mm i forhold til Sportline versionen og det elektroniske spærredifferentiale XDS, der forhindrer understyring. Så snart elektronikken opdager, at bilens inderste hjul ved kurvekørsel mister vejgreb, dvs. ikke belaster forakslen opbygger hydraulikken automatisk et bremstryk på dette hjul, der udligner understyringen. Dermed bliver Scirocco Rs køredynamik væsentligt mere præcis. I Scirocco R sørger et klassisk McPherson-ophæng fortil for stabilitet og ligevægt, hvilket bidrager til god komfort i bilen. Bagtil har Scirocco R en 4-leddet aksel, der formår at omsætte udfordringen mellem sportslig kørsel og komfort optimalt.

Scirocco R har også fået nydesignede R-fælge og bliver leveret med 18" letmetalfælge („Talladega") med dæk af størrelsen 235/40.

R-design
Helt centralt for Scirocco Rs maskuline udtryk er den nydesignede stødfanger. "Form follows function" har været designernes mantra ved formgivningen af Scirocco R. Dette kommer til udtryk ved de tre store luftindtag med brede lameller, der garanterer optimal nedkøling af de 17" store bremser foruden motoren. Ligeledes integreret i stødfangeren er LED kørelys. Kølergitteret er smalt og sortlakeret og prydes af R-emblemet udført i krom. For optimal oplysning har man tilføjet Bi-Xenon forlygter med statisk kurvelys.

Bagtil er Scirocco R signifikant ved den tydeligt forstørrede spoiler og en markant sort diffusor. Afrundet bliver udtrykket ved den dobbelte udstødning, hvor der er placeret ét forkromet, ovalt udstødningsrør i hver side og de mørkttonede baglygter sætter den sidste prik over i´et.


Interiør
Som det er sædvane for Volkswagens R-modeller, har man tilføjet en lang række detaljer så som  sportssæder, med R-logoet i nakkestøtterne. Instrumentbordet er prydet med aluminiumindlæg med R-logoet og midterkonsollen har sortlakerede lister, ligesom bl.a. dørgreb og luftdyser er sortlakerede. Håndbremsgreb og gearknob er læderbetrukne og så har Scirocco R et specialdesignet og håndsyet læder-multifunktionsrat med R-logo. Tilvælger man DSG-gearet får man selvfølgelig multifunktionsrattet med skiftefunktion. Der er ligeledes indstigningslister i aluminium med R-logo. Instrumenterne, der er med hvid baggrundsbelysning og blå visere, understreger de sportslige egenskaber.

Som noget særligt for den danske version af Scirocco R får man parkeringssensor bagtil, to-zonet klimaanlæg Climatronic, regnsensor, automatisk afblændeligt bakspejl, radio/cd med Aux-indgang, "Coming-leaving home" funktion og sædevarme foran som standard.

Scirocco R kan allerede bestilles nu hos samtlige Volkswagen forhandlere. Prisen starter ved 582.396 kr. for en personbil og fra 304.300 kr., hvis du vælger din Scirocco R som van (ekskl. moms og levering).