Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG

1 / 8
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG
  • SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG

SEAT Altea FR 2,0 TSI DSG

|

I 2004 introducerede spanske SEAT verden for en helt ny bilklasse – nemlig MSV’en. MSV står for Multi Sports Vehicle, og er en glimrende forkortelse for den smarte Altea.
Med sit smarte design, sine vidunderlige køreegenskaber og sine attraktive priser, fandt Altea hurtig plads i Danskernes hjerter.

SEAT er som bekendt en del af VW koncernen, hvilket må siges at være et stort plus, da det betyder adgang til det imponerende motorudvalg, som den tyske producent er i besiddelse af. Altea fås derfor med et meget bredt motorprogram, der strækker sig fra den lille 1,6 liters benzin med 102 hk, til denne aggressive FR model med 200 hk og DSG gear.

FR
FR bruges af SEAT som betegnelse for deres aggressive sportsmodeller. Der er tre FR modeller i Altea programmet, en 200 hk med mulighed for manuelt og DSG gear, samt en 170 hk TDI model med 6-trins manuelt gear. I denne test kigger vi nærmere på den 200 hk version med DSG gear.

Har man valgt FR-modellen, så får man automatisk en hel del ekstra udstyr som standard. Det mest mærkbare er det ændrede skørtesæt, sportsaffjedringen, sportsinstrumentering og sportssæder, samt 17” alu-fælge.

GTI-motor
Den kvikke læser vil hurtigt nikke genkendende til den 200 hk motor, da det er den vi også finder i bl.a. Golf GTI. Motoren er kåret til verdens bedste i sin klasse, hvilket er mere end forståeligt, når man først har prøvet den. Oplevelsen af de 200 turboheste bliver yderligere forstærket af det vidunderlige DSG gear, der leverer lynhurtige og rykfri skift af bedste karat. De 200 hk leveres ved 5.100 o/min, og sender Altea FR forbi de første 100 km/t på 7,7 sekunder. Tophastigheden er 220 km/t.

Brændstofforbruget er 12,3 km/l i miks, hvilket placerer Altea FR i Energigruppe E.

Design
Altea fik mange roser ved sin introduktion for knap fire år siden. Endelig en bil der turde vise hvad den var – nemlig en sportslig familiebil. Den var lækkert at se på og vanvittig lækker at køre i. Desværre har man ikke formået at overføre de mange lækre detaljer udefra, til kabinen. SEAT bliver lidt kedelige indvendigt, selvom der absolut ikke er noget galt med kvaliteten. Det hjælper dog lidt på det når man vælger de sportslige FR modeller, hvor kabinen er piftet lidt op – men ikke nok.

Stor ros skal der dog lyde til den ingeniør der har lavet sæderne – de er virkelig imponerende og støtter perfekt, hvis du vil teste de sportslige køreegenskaber.

En anden lille ting, som jeg gerne vil fremhæve, er bagenden. Jeg har altid været lidt skeptisk overfor designet på Alteas måz, men jeg har aldrig kunne sætte en præcis finger på, hvad det var der var galt. Men da SEAT så introducerede deres XL version af Altea, så slog det mig, at det er baglygterne på den almindelige version, der ikke går ud i bagklappen, der virker lidt forkert. Men det er en detalje, som mange vil være uenige i – heldigvis da!

Praktisk
Altea er godt 432 cm lang og knap 177 cm bred. Det giver en ganske rummelig kabine, der burde være rigelig til de fleste familier. Faktisk så rummelig at Altea også tager sig godt ud som VAN, og faktisk sælger bedre i denne version, end i den almindelig personbil (der er så lige det punkt der hedder ”pris”, der også spiller ind). Komforten på bagsædet er ganske glimrende, og pladsen i bagagerummet er med sine 409 liter acceptabel. Vil du have mere plads til sidstnævnte, så kig på den nye og smarte XL model.

Overall
Jeg kan rigtig godt lide Altea FR. Motor og gearskifte er i en klasse for sig og vil hæve den samlede vurdering på lige meget hvilken bil det finder vej til – også Altea. Sportsundervognen er hård, men passende. Man kan dog ikke fjerne det faktum at Altea har et lidt højere tyngdepunkt end f. eks. Leon, hvilket gør at indstyringen ikke er helt så skarp, og bilen mister lidt hurtigere greb i underlaget. Men det er vel og mærke hvis man presser bilen, hvilket nok ikke er daglig kost for de fleste.
Til en pris på godt 380.000,- kroner, så virker Altea FR som et rigtig godt bud på en meget hurtig familiebil. Kan du undvære det lækre DSG gear, så kan du slippe med godt 366.000,- kroner, hvilket er en rigtig god pris.

Og til sidst, så tjek lige Altea FR i hvid – det ser da bare rigtig godt ud!

 

Seat Altea til salg på biltorvet.dk

Seat Altea 1,6 Reference Van
kr. 39.900
Seat Altea 1,9 TDi 105 Reference Van
kr. 19.900
Seat Altea 2,0 TDi 140 Stylance Van
kr. 39.800
Seat Altea 1,9 TDi 105 5d
kr. 39.900
Seat Altea 2,0 TDi 140 Stylance DSG Van
kr. 29.900
Seat Altea 2,0 16V TDI PD FR 170HK Van 6g
kr. 49.900
Seat Altea 1,9 TDI PD Reference 105HK Van
kr. 42.800
Seat Altea 2,0 16V TDI PD Stylance 140HK Van 6g
kr. 34.600
Seat Altea 2,0 16V TDI PD Stylance DSG 140HK Van 6g Aut.
kr. 37.900
Seat Altea 2,0 16V TDI PD FR 170HK Van 6g
kr. 39.800
Seat Altea 1,9 TDI PD DPF Reference 105HK Van
kr. 29.990
Seat Altea 1,6 Reference 102HK
kr. 34.900

Brugte biler fra alle bilmærker