SEAT forbedrer resultatet med 109 millioner Euro

SEAT’s nye forretningsplan ser ud til at bære frugt. Den spanske bilproducent har således kunne notere en markant fremgang på hele 109 millioner Euro i årets første ni måneder.

Generelt har den spanske bilproducent været i stand til at øge indtjeningen pr. solgt enhed, hvilket på godt dansk betyder at kunderne har efterspurgt flere motorstærke og højtudstyrede bilmodeller fra SEAT’s topmoderne fabrik i Martorell.

I årets første ni måneder solgte SEAT således 319.500 biler, hvilket var knapt 1,3 % færre end i 2006. Det lavere antal solgte biler blev dog mere end opvejet af en højere udsalgspris, der alt i alt gav en samlet omsætning i perioden på 4.450 millioner Euro.

Seat’s mest solgte model med udgangen af tredje kvartal, er fortsat den kompakte Ibiza model med 130.000 enheder, fulgt af SEAT Leon, der blev Årets Bil i Danmark I 2006, med 90.000 biler.

Det spanske bilmærke har også kunne drage fordel af de modelmæssige knopskydninger der har været i Altea familien (den nye Altea XL og Altea Freetrack). Alt i alt har Altea produkterne tiltrukket omkring 60.000 bilkøbere i årets tre første kvartaler.


Det forbedrede resultat er en følge af SEAT’s nye struktur og forretningsplan, som blev implementeret af selskabet nye bestyrelsesformand Erich Schmidt. Alt tyder således på at selskabet allerede er på vej til at kunne præsentere et positivt bundlinieresultat i 2007, et år før planlagt.

I Danmark er der år til dato registreret 4.383 SEAT biler. Til trods for et fald i omsætningen af varebiler, er der solgt knapt 10% flere SEAT personbiler i samme periode, med Altea XL som den mest populære model. SEAT varevognssalget forventes at stige igen efter introduktionen af den nye prisgusnstige Leon Van, der fås fra 118.520,- ekskl. moms.