Seat har lokket den tidligere Alfa Romeo designer, Walter de Silva, over i deres egen stald og det er ham vi kan takke for de meget flotte og sportslige linier, den nye Ibiza besidder. Især baglygterne, med det klare lygte glas og de separate pærer, giver det rette indtryk af sport og leg. Heldigvis har man kunne indpasse beskyttelseslister på dørene uden at det er gået udover bilen øvrige linier. En af de få ting der ikke passer ind i bilens ellers lækre design, er de alt for små hjul. Kun 14” stålfælge kunne det blive til på denne 75 Hk model, og det tager efter min mening noget af glansen af det flotte design.

Interiøret er desværre ikke lige så inspirerende og lækkert, som det ydre design. Helhedsindtrykket bliver trukket meget ned af den alt for billige plast man har brugt i kabinen – det er nok forskellen mellem en Polo og en Ibiza. Men ellers fungerer kabinen upåklageligt. Både rat og sæde er multijusterbart, så man har gode muligheder for at finde en optimal kørestilling. Udstyrsniveauet som bl.a. omfatter: servo, tågeforlygter, forlygtesprinkler, fjernbetjent centrallås, elruder med auto op/ned, elspejle, RDS radio med CD og 4 højtalere, splitbagsæde og 5-trins sædevarme er udmærket til prisen.

Adgangen til bagsædet er fornuftig, takket være brede døre og at forsædet kører frem, så indstigningen lettes betydeligt. Pladsen på bagsædet er begrænset, så man skal ikke forvente at fire voksne kan sidde behageligt i bilen – men bilens størrelse taget i betragtning er pladsen god.

Den 1.4 liters motor er den næst mindste i Ibiza programmet. Den yder 75 Hk ved 5.500 o/min. og har et moment på 126 Nm. ved 3.800 o/min. Der findes også en 1.4 liters motor med 100 Hk og et moment på 126 Nm. De 75 Hk sørger for en acceleration fra 0-100 km/t på 13,3 sekunder og en tophastighed på 173 Km/t. Bilen er lavt gearet (33,6 km/t i 5. gear v. 1000 o/min.), hvilket giver meget støjende kørsel på motorvej. Støjen er ikke så påtrængende ved ”normale” danske motorvejshastigheder, men når nålen nærmer sig 130-140 Km/t, er motorstøjen i længden meget trættende. Men på den anden side, så gør den lave gearing at bilen er kvik i byen og på landevejen - og man må formode, at man ikke køber denne bil som en pendler bil.

Ibiza’en kører godt. Den er let kørt på de fleste punkter, selvom servoen kan være lige lovlig behjælpelig i byen. Servoen er hastighedsafhængig, så derfor er den ekstra hjælpsom når man kører langsomt. Selve gearskiftet fungerer som det skal, dog tager det noget tid at vænne sig til det lidt ubestemmelige koblingspunkt.

Selvom bilen støjmæssigt ikke egner sig som en pendlerbil på motorvejen, imponerer benzinøkonomien på trods af den lave gearing. Seat lover 15,4 km/l, men efter en tur-retur København/Aalborg endte forbruget på 15,6 km/l. på en tankfuld Shell V-Power.

Prismæssigt ligger Seat’en mellem Skoda Fabia og VW Polo. Og det er meget rimeligt, da kvaliteten og udstyrsniveauet er højere end i en Skoda, men man får ikke den samme kvalitet og prestige, som i en VW Polo.

Om kort tid vender vi tilbage med en test af endnu en overset Seat – nemlig Seat Toledo 1.6.