De små GTi-biler har fået deres renæssance og er voldsomt populære igen, efter en periode, hvor der har været meget stille omkring dem. Ford har deres Fiesta ST og Renault deres Clio RS. Hos Opel er det Corsa OPC og hos VW er det Polo GTi, der er øverst i hierarkiet. Hos Seat vil man også være med, og det er naturligvis Ibiza’en, der kommer under kærlig behandling og får en Cupra skilt smækket bagpå.

Men, Seat Ibiza Cupra er meget mere end blot et skilt. I motorrummet finder vi en herlig 1,4 liters turbo/kompressor-motor med massive 180 hk og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm. Sammen med dobbeltkoblingsgearkassen DSG7, giver det den lille Seat masser af spark, specielt i lave gear og ved lave omdrejninger. Personligt har jeg altid været glad for VW-koncernens DSG gear – men, jeg synes også, at jeg har fundet en lille svaghed ved systemet – specielt når gearkassen bliver koblet på små motorer, som f.eks. er udstyret med turbo for at hæve ydelsen. Altså motorer/biler, der kører efter downsizing princippet, hvor man tager en forholdsvis lille motor, og udstyrer den med turbo og/eller kompressor, for at giver mere power, men samtidig nyde godt af en bedre brændstoføkonomi. Svagheden er, at hvis du holder stille i f.eks. et T-kryds, og gerne vil over vejen, så er der en forsinkelse fra du træder på speederen, til bilen faktisk reagerer. Derfor kan man udvikle en tendens til at træde lidt hårde på speederen, hvilket så resulterer i et ordentligt los bagi, når motoren så endelig tager fat.  Det er et spørgsmål om tilvænning og omlægning af kørestil – men, det er umanerligt træls. Også i Seat Ibiza Cupra. Her kunne det være sjovt med en manuel gearkasse.

Ser vi bort fra det lille irritationsmoment omkring ”start fra 0”, så er motoren og gearskiftet ellers virkelig imponerende. Du har mulighed for at køre bilen i almindelig D eller Sport-mode. D er glimrende, da gearkassen har tendens til at ”blive hængende” lidt for længe i samme gear i Sport. Og da du har et ganske højt drejningsmoment fra forholdsvis lave omdrejninger, er der ingen grund til at vælge Sport. Tro mig, du skal nok få et spark bagi alligevel. Ved manuelle skift er gearkassen lynhurtigt, og reagere med det samme på dine små vink med ”knapperne” ved rattet.

Undervognen er naturligvis strammet op i forhold til en standard Ibiza. Men, den er på ingen måde så hård, som f.eks. Opel Corsa OPC eller som vi normalt kender det med Cupra modeller. Ibiza Cupra er altså ganske glimrende igennem sving og kurver, men ikke helt så skarp som klassens duks Ford Fiesta ST.

Indvendigt er der fint med plads, selv ved bagsædet. Desværre fås Cupra ikke som 5-dørs, hvilket havde været et lille plus, som havde stillet bilen ekstra godt overfor visse konkurrenter. Kørestillingen er god, og udsynet glimrende. Rattet er sportsligt og virkelig behageligt. Instrumenterne har fået lidt ekstra Cupra lir, uden der er gået ”Brian” i det. Desværre lider Ibiza under brugen af meget hård og glat plast i kabinen. Noget jeg ikke forstår i en bil til små 300.000,-. Her havde det klædt Seat at give den lidt gas.

Ibiza Cupra er med sin styling, kvikke motor og glimrende gearkasse en glimrende repræsentant for sin klasse. Udvendigt er der lagt op til leg med fed styling frække detaljer, som f.eks. den centermonterede udstødning. Indvendigt lider bilen under en meget billig udstråling. Motor og gearkasse imponerer, men der måtte gerne have været lidt mere råhed i det samlede indtryk – ganske som vi kender det fra f.eks. Leon Cupra.

En lille detalje, som jeg ikke kan undgå at nævne, er lyden fra motoren. Selv i en Cupra, har Seat valgt at lave ”kunstig” motorlyd, som kommer fra en skjult højttaler i kabinen. Hvorfor dog det, når man nu har lavet så smuk en udstødning. Det forstår jeg simpelthen ikke.

Samlet set er Ibiza Cupra et godt bud på en mini GTi. Men, den har mangler, som gør, at den ikke ender forrest i køen. Det er flere af konkurrenterne simpelthen for stærke til.