SEAT fortsætter udviklingen af mærkets design-DNA: Den nye SEAT IBL-konceptbil fremviser det spanske mærkes unikke og konsekvente designsprog i form af en sportslig sedan med et ekstraordinært dynamisk og selvsikkert udtryk. SEAT IBL kombinerer et klart, minimalistisk udvendigt design med et innovativt, eksklusivt interiør, som udtrykker kvalitet og præcision på en klar måde.

"IBL viser, at sportslige sedanmodeller vil spille en vigtig rolle i SEATs modelrækker i fremtiden. Denne konceptbil er dog ikke en forløber for en specifik model, den viser snarere den designfilosofi, vi gør brug af for at overføre den umiskendelige SEAT identitet til en sedan," siger James Muir, som er øverste chef hos SEAT, S.A., "IBL udgør den perfekte præsentation af SEATs mærkeværdier – med dens markante udseende, dens præcision og dens eksklusive præg. I løbet af de næste par år vil SEAT gå i gang med en produktoffensiv med ånden fra IBL implementeret i flere forskellige serieproducerede modeller".

IBL fuldender SEATs række af konceptbiler, som udgør en slags genbank for den fortsatte udvikling af SEATs design. Som den første i rækken høstede den kompakte og eldrevne sportscoupé IBE stor anerkendelse og masser af positiv feedback. IBX, som var den næste i rækken, fremviste SEAT designets nye DNA på en helt ny type bil – en crossover mellem en SUV og en sportscoupé.

"Hos SEATs tekniske center (CTS) har vi kombineret den nyeste teknologi fra Volkswagen Group med vores designsprog for at kunne realisere så spændende produkter som IBL," siger Dr. Rabe, som er vicedirektør for forskning og udvikling hos SEAT.

En karakteristisk SEAT fortolkning af en sedan og coupé
Nu er det IBL's tur, og den er en nyfortolkning af en sportslig sedan. Med dens kraftfulde proportioner muliggjort af en lang akselafstand på 2,71 m og bilens totale længde på 4,67 m plus den flydende, dynamiske taglinje hører den nærmest hjemme i klassen for 4-dørs-coupéer. SEAT IBL passer i hvert fald til en eksklusiv, individuel livsstil, hvor man sætter stor pris på klarhed og kvalitet, teknologi i særklasse og præcis dynamik.

Designet - Rendyrket præcision og en klart sportslig karakter
Efter IBE og IBX leverer den nye IBL-konceptbil et yderligere, ekstremt spændende perspektiv for videreudviklingen af SEATs design. De rene former, de præcise linjer og de nøjagtige overflader på IBL skildrer det markante designsprog, som ikke blot bibeholder SEAT identiteten i al dens modernitet, men også klart styrker den.

"IBL handler først og fremmest om følelser. Kærlighed ved første blik. Men dette første indtryk er noget, der vil vare ved takket være dens tidløse, elegante design," forklarede Alejandro Mesonero-Romanos, som er ny chefdesigner hos SEAT.

En perfekt crossover mellem en sedan og en sportscoupé
Som et yderligere udviklingstrin i den nye designlinje viser IBL også, hvor godt designet virker på en bil i den øvre firmabilsklasse. SEAT IBL er en crossover i ordets bedste forstand – den kombinerer elegancen, rummeligheden og anvendeligheden fra en klassisk sedan med det atletiske udseende og de dynamiske linjer fra en kraftfuld sportscoupé.

Genbank for næste generation
"IBL er blevet skabt ud fra den unikke design-DNA, som vil sætte sig igennem på tværs af vores næste generation af biler," siger Alejandro Mesonero-Romanos. "IBL er bestemt mere end en sedan – den er SEATs fortolkning af en meget sportslig 4-dørs-bil. Med denne bil viser vi også, at vi kan integrere vores elegante dynamik og ungdommelige karakter i en konceptbil i den store klasse og gøre den unik og umiskendelig.

Baseret på kraftfulde proportioner
Med en længde på 4,67 m og en bredde på 1,85 m tilhører SEAT IBL klassen for fuldgyldige sedaner. Den lange akselafstand på 2,71 m giver bilen korte overhæng foran og bagpå og muliggør kraftfulde proportioner – det vigtigste grundlag for alt godt design. På fronten kan IBL genkendes på "pilen", som er det klassiske kerneelement i SEATs design. Fronten er pileformet med en klar midterlinje langs motorhjelmen. Kølergrillen har også den karakteristiske, femsiders pileform, som her udtrykkes i en meget bred og flad form.

"Vi er meget tilfredse med resultatet. Under den sportslige overflade byder IBL på en overraskende grad af ergonomi med komfort og anvendelighed takket være anvendelsen af de nyeste teknologier inden for materialer og processer," siger Dr. Rabe.

LED-forlygter som lysskulptur
Forlygterne komplet i LED-teknologi er designet som skarpe årer, de har en ekstremt præcis fremtoning og topmoderne funktionalitet. De individuelle segmenter af denne lysskulptur udfylder de forskellige lysfunktioner lige fra fjernlys med variabel lysstyrke, blinklys og dagskørelys. Luftindtagene sidder langt nede på fronten og har en lineær udformning. Deres design minder om en elektronisk printplade, hvilket skaber en visuel tilknytning til nul-emissions-elektromobiliten, som IBL behersker perfekt som plug-in-hybridbil. Luftindtagene er designet i sort og rød og med eksklusive kromrammer, der både understreger bilens bredde og eksklusive karakter.

"Vores ingeniører har med succes kombineret for- og baglygternes spektakulære design, som er fuldt integreret i karrosseriet, med innovative lysfunktioner," siger Dr. Rabe.

Ekstremt muskuløs sidelinje
Sidelinjen på SEAT IBL domineres af de store hjul – med en diameter på 20" og deres sofistikerede design med enkelt- og dobbelteger er de ikke blot ekstremt sportslige, men også usædvanligt elegante. Deres statur understreges yderligere af de kraftfuldt udformede hjulkasser – hele bilen ser ud til at vokse hen mod hjulene, og de ekstremt muskuløse skærme er som limet til vejen. Den dynamiske linje, der forløber i hele bilens længde, og kromlisterne omkring rudepartiet tilfører langstrakt visuel længde til bilens profil fra siden. De små folde-ud-dørhåndtag og aluminiumsfødderne til sidespejlene er et udtryk for den konsekvent minimalistiske tilgang. SEAT IBL er form på det mest rendyrkede niveau – essensen i SEATs design. Her er der ikke plads – og heller ingen grund – til pynt uden funktion.

Superskarpe lygter på den klart definerede bagende
Og det samme gælder for bagenden – LED-lygterne er skåret ekstremt skarpt og med bueformede segmenter, der udfører de forskellige lysfunktioner. Stødfangeren er kendetegnet ved kun en karakteristisk linje, mens en kromliste også er med til at understrege det vandrette, bredden – lige som den nøjagtigt udformede hækdiffusor.

Interiøret - Luksuriøst, sportsligt ambiente
Meget rene linjer, minimeret til det væsentlige, usædvanligt præcis og førsteklasses i look og føling – det er en passende måde at beskrive interiørfilosofien på. Innovativ teknologi og perfekt udførelse skaber her i fællesskab et ambiente med afslappet og luksuriøs sportslighed. Lyst, mat læder dominerer overfladerne og giver bredde og en følelse af ligevægt til 4-sæders-bilens rummelige kabine. Kontrasten kommer fra læderoverflader i klar, sportslig sort og dekorelementer i samme varme røde farve som udvendigt. Instrumentpanelets form, der næsten ser ud til at hænge i kabinen, er endnu et element, der tilfører en fornemmelse af lethed.

Cockpit under en buet glasoverflade
Cockpittet er klart orienteret mod føreren. En helstøbt, buet glasoverflade dækker hele instrumentpanelet hele vejen til det ekstra display i midten af cockpittet. Det centrale display bag rattet er komplet digitalt og kan programmeres frit efter førerens ønsker. Informationerne kan enten vises som klassiske analoge instrumenter eller som et digitalt informationssystem.

Alejandro Mesonero siger følgende: "Interiøret i IBL er i total harmoni med dens udvendige design. Det er helt bestemt et sted, du gerne vil opholde dig og gerne vil ses".

Moderne, programmerbart informationssystem
I forbindelse med informationernes opbygning og farvevalget kan man vælge mellem tre programmer – "Travel" til afslappet kørsel, "Sport" til koncentreret køreglæde eller "Efficiency", når der er fokus på plug-in-hybriddrivlinjens brændstofforbrug. Det ekstra display i midten af instrumentpanelet anvendes til udvidede kommunikations- og informationssystemer. Navigationssystemet integrerer fx data fra Google Earth og realtime-trafikinformationer i ruteanbefalingerne. Informationssystemerne betjenes via to touchpads, der er integreret i rattets eger – helt intuitivt med begge tommelfingre.

Trækfri aircondition med perfekte detaljer
Der er blevet lagt stor vægt på at perfektionere klimabetjeningen – rent faktisk er hele den øverste side af cockpittet udført som en stor luftdyse, der giver trækfri ventilation. Målrettede luftstrømme håndteres via individuelle luftkanaler, som er integreret i displayene, så de ikke forstyrrer udseendet. Luftkanalerne er udført med præcist udførte rammer, der er fremstillet af solid aluminium. De symboliserer den passion, hvormed selv den mindste detalje på SEAT IBL er blevet designet og udført.