SEAT introducerer partikelfilter uden merpris på Leon, Altea, Altea XL samt Altea Freetrack TDI-modellerne og præsenterer samtidig Leon Ecomotive der kører hele 22,2 km/l.

Walter dé Silvas veldesignede SEAT modeller har igennem de sidste par år været uhyre populære på det danske marked, specielt når det gælder biler til privat anvendelse på gule plader. I 2007 var Altea Van således Danmarks mest solgte varebil til private.

Altea, Altea XL, Altea Freetrack og den sporty Leon, der i 2006 blev kåret som Årets Bil i Danmark, bliver for en stor dels vedkommende solgt med de brændstoføkonomiske og momentstærke TDI motorer fra Volkswagen Gruppen.

Set ud fra et CO2 reducerende synspunkt har der aldrig været tvivl om at de moderne TDI motorer er langt mere energieffektive end de tilsvarende benzinmotorer. En Leon med 102 hk benzinmotor udleder f.eks. 180 gram CO2/km, mens den tilsvarende dieselversion med 105 hk, kun udleder 119 gram CO2/km.

Trods de åbenlyse brændstoføkonomiske fordele, har dieselmotoren dog tidligere haft et ry for at udlede relativt store mængder af dieselpartikler.

Nye SEAT TDI-modeller med ultralave partikel emissioner
Længe inden de nuværende EU4 miljøkrav trådte i kraft, var SEAT’s TDI motorer i stand til at opfylde de gældende partikel emissions krav, selv uden partikelfilter.

På nogle af SEAT’s turbodiesel modeller, heriblandt den 170 hk stærke Altea FR med piezo-styret indsprøjtningsdyser, har partikelfilter altid været en del af standardudstyret.

Fremover vil alle Altea, Altea XL, Altea Freetrack og Leon TDI modeller have dieselpartikelfilter som standard, uden merpris. Dieselpartikelfiltret opsamler selv de mindste partikler i udstødningen og kræver hverken sundhedskadelige additiver eller særlig vedligeholdelse for at fungere optimalt.

Såvel motoreffekt som drejningsmoment er uændret på SEAT’s nye dieselmodeller med partikelfilter, der fortsat vil kunne fås med en 1,9 liter TDI med 105 hk, en 2,0 liter TDI med 140 hk og endelig den bomstærke 2,0 liter TDI-motor med 170 hk og 350 Nm.

Med en partikelmasse på langt under 0,005 g/km lever stort set alle SEAT’s dieselmodeller med partikelfiter allerede op til de dieselpartikel emissionskrav, der først bliver gældende fra år 2015.

Ny Leon Ecomotive med 22,2 km/l og 1.200 kilometer rækkevidde på en tankfuld diesel.
I forbindelse med indførelsen af partikelfiltre uden merpris, kan SEAT forhandlerne nu løfte sløret for en ny miljøvenlig Leon Ecomotive baseret på den populære 1,9 liters turbodiesel.

SEAT Leon Ecomotive introduceres i Reference eller Stylance udstyrsniveau til priser fra 237.579,- kroner. Brændstoføkonomien på hele 22,2 kilometer pr. liter gør Ecomotive til den perfekte følgesvend uanset om det drejer sig om daglige pendlerture eller lange bilferier.

Den seneste lovændring, hvorefter brændstoføkonomien også spiller en rolle for beregningen af registreringsafgiften på gulpladebiler, kommer belejligt for den nye Leon Ecomotive, der nu kan fås som en veludstyret van, med 1.200 liter bagagerum for bare 128.513,- kroner ekskl. moms.

Den store brændstofbesparelse i Ecomotive modellen, der har en landevejsnorm på hele 27 km/l, opnås bl.a. pga. en ændret gearudveksling i 3., 4. og 5. gear: Udvekslingen i 3. gear ændres fra 1,348 til 1,250, 4. gear ændres fra 0,967 til 0,844 og 5. gear ændres fra 0,744 til 0,625.

Slutudveksling samt motorydelse er uændret og 1,9 liter TDI motoren yder fortsat 105 hk/4000 omdr/min. og 250 Nm/1900 omdr/min.

Gearændringen betyder kort fortalt, at bilen kører hurtigere i samme gear og dermed bruger mindre diesel. Den tidligere 1.9 liter TDI kørte således 46,0 km/t i 5. gear, ved 1000 omdrej-ninger pr. minut, hvor Ecomotive nu kører 54,6 km/t i 5. gear, ved 1000 omdrejninger pr. minut.

Leon Ecomotive er desuden et glimrende eksempel på at det bestemt ikke ikke behøver at være kedeligt at køre i en brændstofbesparende og miljøvenlig bil.

Den nye Ecomotive klarer 0-100 km/t accelerationen på 10,9 sekunder og runder en anstændig tophastighed på 186 km/t, mod forgængerens 11,3 sekunder og 185 km/t.

Selvom den nye Ecomotive er en del hurtigere end den tidligere 1,9 TDI version er den langt mere brændstoføkonomisk og CO2-reducerende end forgængeren.

Under bykørsel kørte den tidligere 1,9 TDI model 15,4 km/l – hvor Ecomotive klarer 16,7 km/l.
På landevej kører Leon Ecomotive hele 27 kilometer pr liter diesel, hvor forgængeren måtte nøjes med 23,4 km/l. Den kombinerede EU brændstofnorm på hele 22,2 km/l udløser således en behagelig lav ejerafgift på bare 1.300,- kroner halvårligt.

Ecomotive versionens CO2-udledning, der falder fra 135 g/km til 119 g/km ved kombineret kørsel, gør den nye SEAT Leon til en af de mest miljøvenlige mellemklassebiler i Danmark.

Såvel den nye Ecomotive som de øvrige SEAT modeller med partikelfilter kan ses og prøves hos alle landets SEAT forhandlere ved et Åbent Hus arrangement den 26.-27. januar fra 10-16.