Seat har i gennem de seneste år ikke været en dominerende spiller på bilmarkedet, og som konsekvens af det har Seat intensiveret markedsføringsindsatsen med både reklamer, udvidelse af forhandlernettet, prisnedsættelser, og andre gode tilbud. Det har haft en positiv effekt, hvor man har øget salget med op til 45%.

Det gode tilbud ”COPA”
Den nuværende generation af Seat Leon er på vej ind i sit sidste leveår, da afløseren venter i baggrunden, så derfor er et af de gode tilbud fra Seat i øjeblikket en udstyrspakke med navnet ”COPA” til Leon, Altea og Altea XL.

COPA udstyrspakkerne til Leon, Altea og Altea XL fås i to versioner – til Reference fås COPA pakken blandt andet med 2-zoners klimaanlæg, tågeforlygter, fartpilot og 16” alufælge, mens indholdet til Style blandt andet omfatter DAB radio, regnsensor, parkeringssensor, Bluetooth og touchscreen navigation. Alt dette er selvfølgelig ekstraudstyr til de i forvejen ganske pænt udstyrede modeller.

Pakkerne koster til Seat Leon 10.000 kr., og i forhold til ”løssalgspris” er det en besparelse på godt 24.000 kr. hvis man opgraderer en Reference model og 17.000 kr. på en Style.

Pakkerne giver altså meget ”value-for-money”, og en Leon med ”Style” udstyr, som man også lægger COPA pakken i, giver en meget veludstyret bil, hvor man absolut ikke savner komfortudstyr.

Motorudvalg
Leon findes med et stort udvalg af motorer, som tæller benzinmotorerne 1,2 (105 hk), 1,4 (125 hk), 1,8 (160 hk), 2,0 (211 hk) og 2,0 (265 hk). Med diesel er udvalget lidt mindre med 1,6 (105 hk), 2,0 (140 hk) og 2,0 (170 hk).

Vi tester denne gang den nok mest populære udgaver; nemlig den 1,4 liters benzinmotor med 125 hk, og den - på papiret - superøkonomiske 1,6 liters diesel med 105 hk.

Begge motorer er med turbo, og dermed burde de være ekstra brændstofbesparende, hvilket også fremgår af de opgivede forbrugstal på henholdsvis 16,1 km/l, og 23,8 km/l. Virkeligheden tegner sig dog noget anderledes.

Forbruget
På 1,4 TSI nåede vi 13,2 km/l, mens vi blot klarede 18,2 km/l med dieselmotoren. Det er ikke just imponerende tal, som burde ligge noget højere. Med en decideret øko-kørsel på landevej og på en lun sommerdag kan man uden tvivl få forbruget højere op, men nok aldrig helt i nærheden af EU-mixet, hvis man kigger på blandet dagligdagskørsel.

De to motorer er ellers rigtig fine, hvor den 1,4 liters benziner med turbo lægger op til mere sport og omdrejningsrace, end den mere stilfærdige storesøster på diesel.

Dieselmotoren byder på et lavt støjniveau og et godt drejningsmoment ved lave omdrejninger, og er dermed klart bedst, hvis du kører meget på motorvej. Sammen med fartpilot, som er standard på begge udgaver, er det en afslappende fornøjelse at køre langt.

På begge udgaver kan man glæde sig over den fine 6-trins manuelle gearkasse, som bare er perfekt. Alternativet er den endnu mere lækre 7-trins DSG gearkasse, men den koster knapper – godt 31.000 kr. er prisen for at få et af de bedste ”automatgear” overhovedet tilgængeligt i en familiebil.

Design
Især hos Leon modellen er designet lagt an på det sporty, både med hensyn til det ydre og indre design samt køreegenskaber. Designet er blevet yderligere optimeret for at mindske vindmodstanden - blandet andet med en lukket kølergrill.

Indendøre er især de lækre og godt støttende sportssæder er et stort plus i Leon, både design- og komfortmæssigt. Ligeledes er instrumenteringen i sporty dress med omdrejningstælleren i centrum, som dog heldigvis ikke er lige så stor som speedometeret.

Generelt er kabinen velindrettet med knapperne de rigtige steder – både radio og ventilation sidder fint højt og let tilgængeligt.

Der er dog to minusser – den hårde plast, som er gennemgående brugt i kabinen føles ikke lækker, og pladsen ved bagsædet er ikke overvældende – her er der bedre plads hos mange konkurrenter.

Konklusion
Selvom Leon er på vej ind i sit sidste leveår, så virker den stadig spændende og attraktiv. COPA pakken er en fin saltvandsindsprøjtning, som kun gør bilen endnu mere spændende. De flotte forbrugstal er svære at opnå i dagligdagen, men hvis du har et normalt kørselsbehov (20-25.000 km) bør du satse på dieseludgaven. Prisforskellen er minimal og forbruget lavere, og dieseludgaven vil alt andet lige, som regel, have en højere gensalgsværdi.