Det er ikke altid let, ikke at må få den fulde opmærksomhed, når man er lillesøster, men sådan er livet bare. Det er noget i den retning, Seat Leon TFSI skal leve med; for det går virkelig ikke, at den stjæler opmærksomheden fra VW Golf GTI, selv om Leon’en let kunne gøre det.

Design
Jeg tror ikke, at der er mange der er uenige i, at en Seat Leon har flottere, mere aggressive, og mere sporty linier end den seneste Golf udgave – tit og ofte er det altså udseendet det kommer an på, og her er Seat Leon Golf’en overlegen.

Samme teknik og motor
At udseendet er mere attraktivt og teknikken så samtidig er den samme, gør det spændende at være lillesøster.

En af de vigtigste ting er selvfølgelig, hvad der ligger i motorrummet, for her finder vi endnu et element fra Golf'en - den 2,0 liters FSI motor med turbo. For ikke at være på højde med Golfen lyder de officielle tal at Leon'en kun har 185 hk i modsætning til Golfens 200 hk. Men 15 hk i minus og et næsten uændret drejningsmoment betyder altså, at man ikke mærker nogen synderlig forskel i præstationerne. Den 6-trins gearkasse er "selvfølgelig" også den samme som i Golf'en, og det er kun godt, - for et bedre gearskifte, skal man lede længe efter. 

Kompakt, men ikke helt på toppen
Leons flotte linier har selvfølgelig betydning for kabinen og pladsen der i, så følelsen af en kompakt, nærværende og sporty bil er 100% indendøre. Dørene er trukket højt op, så rudearealet er lille og følelsen af at sidde lavt og tæt på jorden bliver endnu mere understreget. De brede C-stopler er dog et minus, da udsynet skråt bagud er voldsomt hæmmet.

I forhold til en standard Leon er kabinen i denne TFSI model blevet piftet op med lækre højdejusterbare sportssæder, der yder en kanon siddestøtte. Testbilen var derudover udstyret med læderrat, sædevarme, fartpilot, klimaanlæg og 17” alufælge.

Både Leon og Altea er jo født med en sporty instrumentering, hvor omdrejningstælleren er i centrum – nok ikke specielt fornuftigt, da speedometeret burde have mest opmærksomhed, men man må indrømme, at det ser cool ud.

Generelt halter Leons interiør kvalitetsmæssigt efter Golf'en. Det er primært materialevalget, der trækker ned i helhedsindtrykket. Instrumentbordet og bl.a. dørbeklædning er lavet i kedelig hård plast, der bare virker alt for billig.

En alvorlig løftet pegefinger
I EuroNcaps crashtest scorer Leon akkurat ikke 5 stjerner i forhold til Altea, der scorer 5 stjerner. Leon mister 2 point på bl.a. risikoen for knæskader, og man behøver ikke være ingeniør for at se problemet. Midterkonsollens skarpe højre hjørne er næsten som skabt til at invalidere førerens højre knæ i tilfælde af en kollision – det er en "ommer", og det bliver forhåbentligt rettet ved næste facelift.

Konklusion
Seat Leon er en værdig og skarp konkurrent til den væsentlig dyrere Golf GTI. Godt nok er Leon ikke HELT så kraftfuld som Golf'en, men det er kun på papiret. Leon har både udseendet, teknikken og prisen med sig, så der er ikke ret mange undskyldninger for ikke at købe en Leon. Golf GTI har nok stadig nogle fordele i forhold til Leon, og det er blandt andet en kabine, der virker mere lækker på grund af et bedre materiale valg, og man kan ikke komme udenom, at der stadig er mere prestige i at køre VW – ikke mindst en GTI – men du skal være villig til at betale prisen.