Seat Leon imponerer allerede på papir og billeder. Bilen ser ekstremt barsk ud – specielt i den helrøde farve, som vores bil var leveret i. Den herlige styling af bilen gør, at den bare ved sit udseende udstråler ”Brian tæv”. Og de fleste ”Brian’er” nikkede da også anerkendende når de så bilen. På en tankstation oplevede jeg da også en nedrullet siderude i en turkis BMW 318, efterfulgt af ordet ”Respekt”. Hmmm…

Seat Leon 20VT Top Sport er udstyret med den yderst velafstemte 1.8 liters turbomotor, vi blandt andet kender fra VW, Skoda og Audi bilerne. Med sine 180 Hk, leveret ved 5.500 o/min, er der lagt op til leg. 0-100 km/t er overstået på 7.7 sekunder og topfarten er oplyst til 229 Km/t. Motoren, den herlige undervogn og det hurtigt reagerende styretøj gør, at man hele tiden er klar over hvad bilen vil. Det er nemt at provokerer – men samtidig kontrollerer – bilen. Et lille minus er dog gearskiftet. Det er et meget lille minus, for skiftet er yderst præcist. Men, da vi har en lille tendens til at sammenligne bilen med Skoda Octavia RS, som er udstyret med samme motor og ligger i samme prisleje, så trækker vi en smule fra her. Skiftet virker lidt for langt til resten af bilens opsætning og kan derfor godt tage lidt af fornøjelsen væk – men vel at mærke kun når du kører bilen til ekstremerne. For i det daglige, er der intet at sætte på den 6-trins gearkasse. Nem og ligetil må vist være de rette ord.

Interiøret i Seat Leon Top Sport er holdt i sort kvalitetsplastik. Dette gør kabinen meget mørk og hyggelig når mørket falder på. Dette krydres med et rent diskotek af rødt lys, når nøglen drejes. Al instrumentbelysning er holdt i rødt, hvilket ser rigtig frækt ud. Og så er det rigtig nemt at aflæse. Kabinen udstråler kvalitet og sport. Sportssæderne støtter rigtig godt og er faktisk også rigtig gode til længere ture. Pladsen på bagsædet er ikke noget at råbe hurra for, så det faktum at Leon kun leveres i en fem dørs version gør indstigningen lidt lettere. Voksne personer vil ikke føle sig tilrette i længere tid, hvis de befinder sig på bagsædet af Leon. Bagagerummet er på 340 liter – det er ganske regulært, dog med en lidt høj læssekant.

På sikkerhedssiden er Leon udstyret med 4 airbags, 3 nakkestøtter på bagsædet og 3-punktsseler på alle pladser. Aktivt sikkerhedsudstyr tæller ABS, EDS og ASR.
Jeg vil dog stadig mene, at 6 airbags burde være standard i en bil til 300.000,- kroner.

Rent økonomisk står Leon 20 VT opført til 11,9 Km/l. Det lykkedes os dog kun, på en fuld tank V-Power, at holde et snit på 10,1 Km/l. Det er acceptabelt men ikke imponerende.

Prisen på Leon 20 VT Top Sport er 296.995 kroner. Den årlige grønne afgift er 4.000 kroner. Prisen på Leon 20VT er yderst attraktiv og nok også den mest interessante, da Leon efter mit bud er den mest interessante bil i den nye GTi klasse. Der er ingen af de andre biler, der leverer så meget til prisen. Derfor er Leon 20 VT det, i mine øjne, bedste køb i klassen. Alle bilerne leverer helt utroligt meget på deres helt egen måde – men er man på jagt efter en GTi’er, der samtidig også har en dagligdagsfunktion og ikke slår bunden ud af budgettet – så er Seat Leon 20 VT et rigtig godt bud.

Vi glæder os rigtig meget til at teste storesøster til Leon 20VT, nemlig den 210 Hk stærke Leon 20 VT Cupra R. Vi tester bilen i foråret mod bla. Ford Focus RS.