Vi har her på redaktionen aldrig lagt skjul på, at kombinationen af spansk temperament og tysk grundighed, er noget der falder i vores smag. Derfor var det også med stor glæde at vi modtog Seat Leon Cupra R. Tidligere har vi bl.a. kørt den 180 Hk stærke Top Sport model, der på alle tænkelige måder imponerede med sin dejlige turbomotor og sit lækre gearksift. Cupra R går så skridtet videre og byder på hele 210 Hk fra den 1,8 liters turbomotor. 210 Hk, der overføres til vejen via forhjulene og kun hjulpet på vej af ESP.

Gearskiftet i Leon Cupra R er meget præcist og det mærkes tydeligt at VW har en finger med i spillet. Her er der virkelig tale om tysk grundighed.

Den 210 Hk turbomotor imponerer specielt på et punkt, hvilket er turbotøven. Der er nemlig ingen. Fra det øjeblik du træder pedalen ned, reagerer den kvikke motor med det samme og turboen slår øjeblikkeligt til. Meget imponerende og virkelig lækkert når bilen skal vise sit værd. Endnu sjovere bliver det, når Seat modificerer Cupra R, så den i forvejen kvikke bil får 225 Hk. En modficering, der følger pga. den skærpede konkurrence i den store GTI klasse, hvor Alfa Romeo 147 GTA, Golf R32, Ford Focus RS og den nye Audi A3 3,2 giver konkurrence til stregen.

Undervognen på Cupra R er virkelig hård. Den er helt klart spændt op til lir, hvilket sikre føreren af bilen en utrolig føling med de ting der foregår. Specielt når du presser bilen, mærker du virkelig at man fra Seats side, har arbejdet på at gøre Cupra R til den mest sportslige bil i sortimentet. Hårdheden går så ud over komforten, da bilen stort set ikke absorberer nogen former for ujævnheder i vejen. Så folk med dårligere nyrer skal nok kigge sig om efter en anden form for transportmiddel.

Designet på Seat Leon Curpra R er ikke til at tage fejl af. I "gamle dage" blev Cupra modeller normalt leveret i en limegrøn farve, der virkelig fik bilerne til at træde ud af mængden. Nu har man strøget den limegrønne farve og tilbyder Cupra R modellen i mere "normale" farver. En af disse farver er den skriggule, som vores testbil blev leveret i. Farven får Cupra R til at se rigtig ond ud - hvilket nok må siges at være meningen fra Seats side. Den kraftige farve kommer rigtig til sin ret, når man kigger på Cupra R's styling. Ændrede skørter og fælge gør sit udefra - mens suveræne Recaro sæder og et vidunderligt læderrat, sætter sit præg indendøre. Der er virkelig dømt GTI i bedste stil, når man kigger på Cupra R.

Desværre mangler der lidt, når man kigger indenfor. Selvom de lækre sæder og det dejlige rat gør sit til at skabe en god stemning i kabinen, mangler der noget når man kigger på instrumentpanelet. Det virker meget gammeldags og ikke særligt tjekket, som resten af bilen gør. Må røde detaljer omkring luftdyserne er ikke nok til at give den rette stemning. Her halter Seat meget og forhåbentlig sker der noget på området - ellers må man nok se sig slået af konkurrenterne. Specielt når man kigger på priserne!

Med en pris meget tæt på den halve million, ser valget ikke svært ud, når man kigger på det faktum at Audi A3 3,2 V6 med 250 Hk, koster 505.000,- kroner. Og uden at tale nedsættende om Seat, så får de svært ved at hive kunder til sig, når man sammenligner de to biler. Og, hvis vi samtidig kigger på den 180 Hk version af Leon, nemlig Top Sport modellen, så er der rigtig mange penge at spare. For de to biler er meget tæt på hinanden når det drejer sig om underholdingsværdi og køreoplevelse.

Seat Leon Cupra R må siges at være en ekstremt velkørende GTI bil. Masser af motorkraft, præcist gearskifte og frækt design gør sit til at Leon Cupra R er med blandt topmodellerne i den store GTI klasse. Men, hvis den vil forblive der, må den helt klart forbedres på specielt et punkt - interiøret.