Den absolut mest sporty bil fra Seat er Leon. Bilen er meget sporty og aggressiv i sit udseende og specielt i de mere aggressive FR og Cupra modeller, har designet fået et ekstra pift opad.

FR
Seat’s svar på GTI begrebet hedder FR og står for Formula Racing – en ganske passende beskrivelse for den nyeste Leon FR model.

Med sine forholdsvis nye med så absolut solide rødder indenfor racing, har Seat skabt en ekstremt velkørende GTI bil i Leon FR. Med sine 200 hk turbo motor, som vi bl.a. kender fra Golf GTI har FR modellen masser af punch i alle tænkelige situationer. Sprintdisciplinen til 100 km/t er overstået på kun 7,3 sekunder og topfarten er knap 230 km/t.  Selve tiderne er på papiret ganske imponerende, men det er i praksis at man virkelig får øjnene op for FR modellens egenskaber. Accelerationen foregår nemlig meget udramatisk, men på en præcis og meget disciplineret måde. Den 2,0 liters turbomotor er vidunderlig og blandt verdens bedste motorer overhovedet. Samtidig er samarbejdet med den 6-trins manuelle gearkasse virkelig imponerende og man kommer på intet tidspunkt til at ”ramme ved siden af” under fuld acceleration. Leon FR fås også med det suveræne DSG automatgear.

Rent benzinøkonomisk er Leon FR ganske godt med. Officielt lover Seat 12,7 km/l. Dette tal kunne vi ikke helt nå, men 11,8 km/l er nu også ganske glimrende, når man tænker på, hvilken motor du har liggende ude foran. Og da vi under testperioden tester bilen til sit maksimale, så vil de officielle tal nok passe ganske glimrende.

Undervognen i FR modellen bærer tydelig præg af Seat's racing erfaringer, og beskrivelsen ”meget hård” vil være ganske passende. Til spændende kørsel på de små snoede veje er det helt suverænt, men til daglig kan det godt blive en lille smule for meget. Selvfølgelig kan man vænne sig til meget – men jeg tror faktisk at en lille justering væk fra den ekstreme hårdhed, vil gøre bilen mere ære og give chaufføren større glæde i længden.

Det praktiske
Leon er en glimrende familiebil med rimelig bagsædeplads. Adgangen til bagagerummet kunne være bedre, da en forholdsvis høj læssekant er ganske dominerende. Det er en pris man må betale for det sporty design – personligt synes jeg at det er det værd. Kapaciteten er på 341 liter, hvilket er lidt mindre end Golf GTI.

I kabinen er der ikke oceaner af aflægningsplads, men det lykkedes dog alligevel at få plads til det mest nødvendige, hvis man tænkte lidt kreativt. Pladsen til chauffør og passagerer er ganske glimrende og på trods af sit aggressive design, så er Leon med sine 432 cm i længden og 177 cm i bredden en ganske rummelig bil. Akselafstanden er 258 cm, hvilket er præcis det samme som søsterbilen Golf GTI.

Jeg er ikke den helt store tilhænger af selve designstilen indvendigt i Leon. Det virker meget spartansk og nogen steder også en smule billigt. Nogle lækre aluminiumsdetaljer vil helt klart sparke lidt liv i den meget ”sort i sort” kabine.

Et meget stort plus er dog de ekstremt lækre sportssæder, som Seat har skabt til deres FR model. Man sidder utrolig godt og støtten i siderne er optimal, også på de snoede landeveje.

Konklusion
Der er ingen tvivl om at Leon FR er en ekstremt lækker køremaskine. Undervognen er lidt for hård, men man kan bestemt leve med det. Motor og gearkasse er i en klasse for sig og designet fås nok ikke meget mere sporty og frækt. Samtidig er prisen på 360.000,- kroner virkelig god og et pænt stykke fra de 425.000,- kroner, som du må slippe for en Golf GTI.

Vælg en Leon FR, hvis du har brug for en sporty, flot og velkørende familiebil af den hurtige slags. Den er i virkeligheden en Golf GTI med spanske aner. Eller vent til senere på året, hvor en Cupra model med 240 hk dukker op. Prisen skulle eftersigende holde sig under de 400.000,- kroner.