FRANKFURT MOTOR SHOW - SEAT Tribu SUV koncept
Verdenspremiere på ny Tribu SUV, der giver et fingerpeg om SEAT´s fremtidige designlinie

Introduktion af Ibiza ECOMOTIVE, som udleder mindre end 100 g CO2 pr. km

På dette års Frankfurt Motor Show, som afholdes fra den 11. til den 23. september, løfter den spanske bilproducent SEAT sløret for sine kreative evner, med verdenspremieren på Tribu SUV.

“Denne nye model er af største vigtighed for os “, fortalte SEAT´s præsident Erich Schmidt ved afsløringen af Tribu og fortsatte “Tribu sender et klart signal om vores fremtidige design- og produktfilosofi, og er et eksempel på vores kreative vinkler og innovative tekniske formåen”.

Tribu giver et signal om en videreudvikling af de nuværende designtemaer hos SEAT og omfatter en karakteristisk sidelinie, som også kendetegner den nuværende generation af biler. Silhuetten er dog ændret med mere lige linjer, og bilen udstråler styrke, kraft, kvalitet og dynamik.

Kraftfuldt udseende
Den nye Tribu har alle de typiske kendetegn for en ægte SUV. Frihøjden og firehjulstrækket gør bilen til en ægte terrængående bil, men bilens kompakte 3-dørs karrosseri og detaljer som imponerende 20" aluminiumsfælge, en flot hækspoiler og den tidligere nævnte dynamiske sidelinie, understreger bilens sprælske og sportslige karakter.

Det er blandt andet denne dynamiske sidelinie,, som er endnu mere fremtrædende end på tidligere modeller, der giver bilen et flot og tillidsvækkende udseende. Linjen begynder ved bilens front og snor sig hen over forlygterne og videre til den forreste hjulkasse, og derefter forløber den hen langs bilens side mod den bageste hjulkasse. Den nyeste generation af biler fra SEAT vil utvivlsomt fortsætte med at være let genkendelige ved første øjekast.

De trapezformede forlygter, kølergrill og luftindtag samt det nye kølergitter med aflange sekskanter giver den nye Tribu et kraftfuldt og temperamentsfuldt udseende.

Set forfra strækker den iøjnefaldende forrude sig fra den kompakte motorhjelm og hen over bilens tag, så det nærmest bliver til et panoramasoltag, som slipper lys ind i bilen og gør det let at nyde udsigten under kørslen.

Bag på bilen er baglygterne skjult bag glasbagklappen, og kan kun ses, når man bremser, blinker eller har bilens lys tændt.

Det, der måske vil tiltrække størst opmærksomhed, er de imponerende 20" aluminiumsfælge med 255/50 dækmontering. På fælgene er der trapezformede figurer, som følger det stærke designtema, der går igen andre steder både indvendigt og udvendigt på bilen.

Tribu er udstyret med fire enkeltsæder. De formstøbte sportssæder foran har integrerede sikkerhedsseler og er desuden udstyret med hver sit uafhængige varmekredsløb med luftdyser til bagsædepassagererne.

Bagsæderne kan klappes ned for at få mere plads til bagage, og de er adskilt af et armlæn med integreret kopholder og skjulte opbevaringsrum.

Tribu er udstyret med en teknologisk nyskabelse i instrumentpanelet, i form af fire adskilte TFT-skærme. Omdrejningstæller og speedometer er placeret i separate ure, der giver føreren de nødvendige informationer til sikker og komfortabel kørsel. Bilens TFT-skærme viser forskellige informationer afhængigt af det valgte køreprogram – Urban, Sport eller Free-run.

I den nye Tribu kan man vælge tre forskellige køreprogrammer med et tryk på en knap. Med programmerne Urban, Sport og Free-run ændres parametrene i den nye konceptbil fra SEAT (motorstyring, affjedring, gearudveksling osv.), så bilen tilpasses til forskellige forhold – by, motorvej og offroad.

Ny Ibiza ECOMOTIVE – kun 99 g CO2 pr. km
En anden debutant i Frankfurt er SEAT Ibiza ECOMOTIVE, som er et klart eksempel på SEAT koncernens interesse for miljøet. Med en 1,4-liters TDI-motor med 80 hk kan udslippet af kuldioxid reduceres til kun 99 g/km – en betragtelig teknologisk bedrift, som er et skridt på vej mod de strengeste krav til CO2-emissioner, der forventes indført i den nærmeste fremtid.

Men Ibiza ECOMOTIVE er ikke kun en miljømæssig gevinst på grund af de reducerede emissioner. Takket være ændringer på den i forvejen effektive 1,4-liters TDI-motor med 80 hk, er den også den mest økonomiske motor i SEAT modelrækken med en brændstoføkonomi på hele 26,3 km/l ved blandet kørsel.

Disse imponerende tal er opnået ved hjælp af ny software i motorstyreenheden, og emissionerne reduceres yderligere ved hjælp af et partikelfilter. Desuden er alle gearudvekslingsforholdene blevet gjort længere.

Bilen er også mere strømlinet. Aerodynamikken på ECOMOTIVE er blevet forbedret til Cw 0,30 i forhold til Cw 0,315 på basismodellen.

Desuden er der monteret specielle Dunlop SP10A 165/70 R14 dæk, hvor materialerne og produktionsteknologien giver mindre rullemodstand.

Bilens vægt er en anden afgørende faktor til at opnå lave emissioner fra ECOMOTIVE. Med en vægt på mellem 1.106 - 1.084 kg kan bilen overholde målsætningen med hensyn til lave emissioner og lavt brændstofforbrug.

Selv om vægten er lav, har Ibiza ECOMOTIVE samme sikkerheds- og komfortudstyr som alle andre Ibiza modeller. I alle de lande, hvor bilen kommer til salg, vil udstyret omfatte ABS, tre højdejusterbare hovedstøtter på bagsædet, sideairbags, selestrammere ved forsæderne, frakobling af frontairbaggen til forsædepassageren, fjernbetjent centrallås og elruder bagi.

Desuden findes der en lang række ekstraudstyr (standard i nogle lande), som omfatter ESP (elektronisk stabilitetsprogram), aircondition, radio med cd-afspiller og 6 højttalere, alarm, hovedairbags, fartpilot, forlygtesprinklere, elektriske sidespejle, automatisk lys, sædevarme og meget mere.

Og som tidligere nævnt er alt dette muligt uden at øge bilens vægt og med det lave emissionsniveau på kun 99 g/km.

Det er endnu ikke besluttet om Ibiza Ecomotive kommer til salg i Danmark

Den nye Freetrack og resten af SEAT modelrækken vises på Frankfurt Motor Show
Tribu konceptbilen, den nye Ibiza ECOMOTIVE, den nye Freetrack og alle de andre SEAT modeller kan opleves på den internationale biludstilling i Frankfurt i de kommende uger.

En anden enestående debut i SEAT modelrækken er den nye Altea freetrack der snart er Danmarks aktuel. Freetrack kommer enten med en forhjulstrukket 2,0-liters TDI-motor med 140 hk. eller en 4-hjulstrukne version, der enten kunne leveres med en 2,0-liters TSI benzinmotor på 200 hk eller en 2,0-liter TDI med 170 hk. SEAT Freetrack introduceres på det danske marked i oktober, og har officiel Danmarkspremiere på Biler for Alle i Herning