Den 5-dørs Corsa: rummelig og anderledes end den 3-dørs

Det yngste medlem af Opels modelfamilie er den helt nye 5-dørs Opel Corsa. Helt forskellig fra den 3-dørs, på samme måde som Astra 5-dørs adskiller sig fra den 3-dørs Astra GTC.

Opels filosofi har været at skabe en 3-dørs med klar sporty karakter, og en 5-dørs, som i højere grad signalerer fritid og familie. De to Corsa modeller har hver deres separate personlighed. Fælles for dem er stor rummelighed i kabinen, et iøjnefaldende design og et højt kvalitetsniveau.

Som noget ekstra præsenteres for første gang i den nye 5-dørs FlexFix systemet, som er en slags integreret cykel- og transport-holder bagtil. Dette system har verdenspremiere i en produktionsmodel.

Med dette fleksible transportsystem fuldt integreret i bageste stødfanger sætter Opel endnu en gang standarden, ligesom det skete med Zafiras fleksible Flex7-system med plads til op til syv, og med sæder, der ikke skal tages ud af bilen, når færre sæder er i brug. FlexFix systemet tilbyder på samme måde nem og fleksibel brug af bilen, uden at dele med besvær skal stuves af vejen, når funktionen ikke anvendes.

Den nye 3-dørs Corsa og denne 5-dørs har verdenspremiere på British international Motor Show, der er åbent fra 20. juli til 30. juli. Bilen kan bestilles fra midten af juli og kan leveres i slutningen af oktober.

Karakteristisk for den 5-dørs Corsa:

Design: Venlige, bløde linier og en atletisk profil, kraftfuldt udseende med store og brede dæk (fra 185) samt større mål.(Længde: 3999 mm = plus 183 mm, bredde: 1707 mm = plus 61 mm, højde: 1494 mm = plus 52 mm) samt et mere rummeligt indre med livlige farver i kabinen – og som ekstraudstyr mulighed for panoramasoltag.

Chassis/motorer: nyudviklet chassis, ESP med bremsekraft på alle fire hjul når nødvendigt, ABS med Cornering Brake Control, tre benzinmotorer og to common rail turbodieselmotorer med fra 1,0 liter til 1,4 liter, og en ny 1,7 liters turbodiesel ydende 125 hk med diesel partikelfilter til senere levering. Bilen fås med 5- eller 6-trins gearkasser, Easytronic eller automatgearkasse.

Nytænkning: Praktisk nyskabelse er lastholderen bagtil, fuldt integreret i stødfangeren. Systemet kaldes FlexFix (lig det, man så på konceptmodellen Opel Trixx i 2004). Systemet er ekstraudstyr, nemt at bruge, man trækker simpelthen FlexFix ud som var det en skuffe og man har plads til to cykler. Efter brug skubbes det ind igen. Et dobbelt gulv i bagagerummet kan indstilles i to højder. Dette DualFloor system tillader vandret adskillelse af bagagerummet. Lastkapaciteten er fra 285 til 1.100 liter med et helt fladt bagagerumsgulv frem til forsædernes ryglæn, når bagsæderyggene er foldet ned og lastgulvet er i højeste position. En raffineret detalje er rat med varme og Adaptive Forward Lighting lygter, der følger vejens krumning.

Meninger om nyskabelserne i Corsa:

Hans Demant, Opels chef: ” Vores motto for denne nye Corsa var: ”Vi sætter standarden”. Mange tror, at fremskridtene kun sker i store biler, og så forplanter sig til de mindre modeller. Nyheder som vores unikke FlexFix viser, at det kan fungere den anden vej rundt.”

Bryan Nesbitt, chef for General Motors design i Europa: ”For mig er dynamik og funktionalitet ikke adskilte størrelser. Vores nye 5-dørs Corsa demonstrerer på samme måde som det gælder for storebror Astra to vidt forskellige designs. Kort sagt er disse to biler skræddersyet til forskellige kundegrupper.”

Alain Visser, chef for Opel Marketing i Europa: ”Det er ofte de små ting, der gør den store forskel, og gør livet lettere. F.eks. er det meget lettere at laste omfangsrige ting i Corsaen med lastgulvet i højeste stilling end i en bil med lavt, fast gulv.”