Skoda Fabia har de seneste år været en af danskernes fortrukne biler – specielt når børnefamilien er på jagt efter en stationcar i den lille klasse er en Fabia stationcar en favorit på grund af det meget store og regulære bagagerum på ca. 500 liter, og selvfølgelig en fair pris.

Common-rail diesel
Efter at VAG koncernen valgte at droppe pumpe-dyse diesel teknologien til fordel for den mere moderne common-rail teknologi er der kommet flere rigtig lækre motorer fra VAG. Det nyeste skud på stammen er en super sparsommelig 3-cylindret sag, på diesel selvfølgelig, med 76 hk. Motoren findes blandt andet i den nye VW Polo, og så denne Skoda Fabia Greenline.

Greenline
Greenline er hos Skoda betegnelsen for de modeller, som er optimeret til at køre ekstra langt på literen. Ved Fabia Greenline gøres dette blandt andet ved sænke bilen 15 mm, køre på dæk med lav rullemodstand, optimere gearskiftet via gearskifteindikator, og så selvfølgelig den sparsommelige motor.
Alt i alt ender det med en bil, som på papiret skulle kunne køre 29,4 km/l, og stadig er en familie stationcar med god plads og komfort.

Motoren
Den 3-cylindrede motor er som nævnt helt ny, og baseret på common-rail teknologien, hvilket burde resultere i fornuftig og støjsvag motor, men her er virkeligheden noget anderledes.

En 3-cylindret motor vil altid have en speciel og anderledes lyd end en normal 4-cylindret motor, og det lever Fabia motoren i hvert fald helt op til. Motoren leverer en noget støjende og vibrerende oplevelse så snart nøglen drejes og specielt indtil motoren bliver varm er det en larmende fornøjelse med den nye motor.

Efter at motoren er blevet varm falder støjniveauet en smule, men det er stadig skuffende, hvor meget motoren vibrerer og støjer. Samtidig føles den 3-cylindrede motor svag og uoplagt, og når du følger gearskifteindikatorens instruktioner om at køre i de høje gear er det en udfordring at følge med i trafikken inde i byen. Den 5-trins gearkasse fungerer dog ganske fremragende.

29,4 km/l
I løbet af en uges test viser det sig, at forbruget ude på den virkelig asfalt er noget anderledes end de 29,4 km/l, som man har målt sig frem til i laboratoriet. Vi nåede kun et snit på 18,6 km/l ifølge kørecomputeren i totalt gennemsnit med blandet by-, landevej-, og motorvejskørsel.
Det bedste delgennemsnit blev på 23,2 km/l efter meget jævn og rolig kørsel på landevej. Men lige meget hvor pænt og stille der blev kørt, så forblev de 29,4 km/l helt uopnåelige.

Den eneste formildende omstændighed var, at testbilen kun havde kørt nogle få tusinde kilometer, hvorfor man muligvis kan opnå lidt bedre resultater, når motoren er blevet helt tilkørt.
Vi må dog konkludere, at et forventeligt blandet forbrug på omkring 20 km/l ikke lever op til hvad der reklameres med i brochuren.

Alternativet
Efter at have kørt en anden af de nye dieselmotorer fra VAG-koncernen – nemlig den 1,6 liters 4-cylindrede model som Fabia også fås med, er det ingen tvivl om, at den er et langt bedre alternativ.
Den kraftigere motor på 90 eller 105 hk leverer varen langt, langt mere elegant. Her er støjniveauet minimalt, kræfterne tilstrækkelige og forbruget stort set identisk med hvad vi nåede i denne Greenline model. Den kraftigere motor matcher også bedre de glimrende og sikre køreegenskaber, som Fabia byder på.

Prisen for den voksne motor med 90 hk er blot 5.000 kr. højere end Greenline-modellen, så det er ikke det økonomiske, der skal være afgørende for valget.
Den årlige grønne afgift for Greenline modeller er sølle 740 kr., mens afgiften er lidt højere for modellen med den 1,6 liters motor; nemlig 1.960 kr.

Fin bil
Selvom den nye ”grønne” motor ikke lever op til vores høje forventninger, så er Fabia'en, som en helhed, stadig en rigtig god bil.
Det seneste face lift har gjort gavn for udseendet, og udstyret er ganske flot i denne Greenline udgave. Udstyret tæller blandt andet 15”alu-fælge, aircondition, tågelygter med indbygget kørelys, fartpilot, el-ruder foran, el-sidespejle med varme og varme i forsæderne.

Man har også mulighed for at vælge "Plus pakken" til 9.995 kr., som derudover giver klimaanlæg, el-ruder bag, MaxiDot informationsdisplay, læderpakke med 4-eget læderrat, lædergearknop, læderhåndbremsegreb samt opvarmende sprinklerdyser ved forruden.

Også på sikkerhedssiden er alt selvfølgelig i skønneste orden med ESP og 6 airbags. Dæktrykskontrol er også standard og den smarte Hill Holder funktion, som kortvarigt holder bremsetrykket så bilen ikke triller baglæns, når du starter på en stigning, er ligeledes standard.
Dog kan Fabia ikke prale med 5 stjerner i EuroNCAP crash test. Tilbage i 2007 opnåede den kun 4 ud af 5 mulige stjerner.
 
Konklusion
Desværre lever den helt nye motor ikke op til hverken Skodas eller vores egne forventninger, hverken med hensyn til forbrug eller gangkultur. Den alternative motor på 1,6 liter er klar at foretrække, hvor den eneste ulempe er den lidt højere grønne afgift.