Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi

1 / 10
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi
  • Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi

Skoda Octavia 1.8T 4x4 Combi

|
Octavia’en, som blev introduceret i ’95, blev bilen der satte de mange Skoda vittigheder til vægs og ændrede manges holdning til at en Skoda faktisk er en udmærket bil. Dette skyldes selvfølgelig sammenarbejdet med VW-gruppen. Vi har tidligere testet den lynhurtige Skoda Octavia RS med 180 turbo heste og nu er turen altså kommet til en Octavia med firhjulstræk.

I forhold til en standard Octavia er 4x4 modellen hævet 19 mm, for at give en smule mere frihøjde. Desuden er der under fronten monteret et plastskjold der beskytter motor og tildels hjulophæng. Som standard er bilen udstyret med 15” alufælge med 195/65 michelin dæk.

Testbilen var Skoda grøn og udstyret med gule/beige dellæder sæder. Resten af kabinen er også holdt i den beige farve, som nok ikke alle synes lige godt om. Selvom Skoda er i familie med VW og Audi skal man ikke forvente at kunne nyde samme finish og kvalitets niveau, som i de to dyrere mærker. Det der først faldt mig i øjnene var knapperne til ventilationssystemet. De er både hårde og kantede og skiller sig meget ud fra resten af kabinen. Desuden er plastkvaliteten en anelse for hård - og ved kørsel over ujævnheder knager kabinen en smule. En anden ting man også lægger mærke til er, hvordan dørbeklædningen er monteret. I siden af dørbeklædning er der sat skruer i uden de er sænket eller skjult under en ”plastik dut” . Men udover de detaljer fungerer kabinen upåklageligt, med multijusterbart rat og førersæde, samt gode sæder med sidestøtte.

Udstyrsniveauet er på oppe på dagens standard. Elruder , elspejle, aircondition, radio med cd og så selvfølgelig beige sæder med dellæder.

Octavia’en er bygget på sammen platform som Audi A3, VW Golf og Seat Leon - så selvom bilen syner stor, er pladsen på bagsædet meget begrænset. Og det er egentligt lidt synd, da 4 voksne ikke kan sidde ordentligt. Bagagerummet har en kapacitet på 448 liter. Det er 100 liter mindre end en standard Octavia stationcar. Grunden til dette er at 4x4 teknikken fylder ekstra så bagagerummet kunne ikke laves lige så dybt. Et bagagerums dækken følger ikke med som standard, men kan selvfølgelig købes som ekstraudstyr.

Motoren er som tidligere nævnt den 150 hestes turbo, som stort set findes i alle modeller indenfor VW koncernen. Den yder de 150 heste ved 5.700 o/min. og momentet på 210 Nm nås ved 1.750 o/min. Dette giver Skoda’en pæne præstationer – 0-100 km/t klares på 8,8 sek. ifølge vores egne målinger. 80-120 km/t er overstået på 6,7 sek.. Tophastigheden er opgivet til 211 km/t.

På vejen føles Skoda’en også hurtig. Især mellemaccelerationerne, som jo faktisk er en vigtigste egenskab for en bil, klarer Skoda’en godt i alle gear. Men ellers kører en Octavia uden at gøre noget væsen af sig - den ligger godt og stabilt selvom efteråret rusker i bilen. Det lidt højere tyngdepunkt gør selvfølgelig at bilen krænger mere i sving; men det er prisen for at være ”højbenet”.

Det mest spændende er naturligvis hvordan Octavia’en klarer sig i terrænet. Og her må vi sige at vi blev dybt imponeret. På sandede og grusveje er det en ”sand” fornøjelse at mærke firhjulstrækket trække bilen igennem svingene når det skal gå hurtigt. Og hvis det går lidt for hurtigt, går ESP systemet ind og bremser hvert hjul individuelt, så bilen kommer på rette kurs igen. ESP systemet kan dog slås fra, hvis man gerne vil lege Carlos Sainz eller Colin McRae.

Især accelerationen på blødt underlag er imponerende takket være firhjulstrækket. Så snart forhjulene mister trækkraft, fordeles kraften til baghjulene så man selv på sand eller grus, bliver trykket tilbage i sædet under accelerationen.

Skoda’en er naturligvis ikke udstyret med en reduktionsgearkasse, så når det går stejlt op ad, har motoren og koblingen det meget hårdt. Så det sætter sine naturlige begrænsninger for hvor højt man når.

Selvom 4x4 modellen er hævet 19 mm i forhold til en standard model, kommer man relativt let ud, hvor man ikke kan bunde… eller rettere sagt hvor undervognen bliver hængende i terrænet. Så på en skovvej med dybe hjulspor skal køre lidt forsigtig af hensyn til undervognen.

Alt i alt er Skoda Octavia 1.8T 4x4 en meget underholdende, brugbar og effektiv bil. Den er næsten perfekt til kørsel i Sverige og Norge når man skal på skitur. Med firhjulstræk, vinterdæk og snekæder kommer en Octavia 4x4 frem overalt – den er måske lige ikke et alternativ til skiliften; men tæt på. Prisen på 325.000 virker meget rimelig. En Octavia uden firhjulstræk men med samme motor koster 284.000. En Audi A4 1.8T Quattro koster 464.197. En VW Golf 1,9 TDI 130 4m Variant med den 130 hestes diesel motor og firhjulstræk koster 349.000,-. Udstyrsniveauet er ikke helt det samme som i Skoda’en men alligevel er det en skrap konkurrent. Men det bliver jo i familien.




Skoda Octavia til salg på biltorvet.dk

Skoda Octavia 1,8 TSi 180 Style Combi DSG
kr. 337.900
Skoda Octavia 1,6 Commonrail DPF Classic 105HK 5d
kr. 179.800
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 122HK 5d 6g
kr. 97.900
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI PD Elegance 140HK Stc 6g
kr. 79.900
Skoda Octavia 1,6 Ambiente 115HK 5d
kr. 19.800
Skoda Octavia 1,6 GLX 101HK 5d
kr. 24.800
Skoda Octavia 1,2 TSI Ambition 110HK 5d 6g
kr. 214.900
Skoda Octavia 1,8 TSI Elegance 160HK 5d 6g
kr. 154.900
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 122HK 5d 6g
Ring for pris
Skoda Octavia Combi 1,6 FSI Ambiente 115HK Stc
kr. 69.900
Skoda Octavia 1,2 TSI Ambition 110HK 5d 6g
kr. 224.800
Skoda Octavia Combi 1,6 Commonrail DPF Elegance 105HK Stc
kr. 149.900

Brugte biler fra alle bilmærker