Vi har tidligere på redaktionen testet topmodellen i Skodas program, nemlig den 180 Hk stærke Octavia RS. En bil, som vi havde meget svært ved at skrive noget dårligt om. Det var som om, at Skoda virkelig viste at de var genopstået for at blive med introduktionen af RS modellen. Derfor havde vi også meget høje forventinger, da stationcar modellen af Skoda RS dukkede op på vores parkeringsplads.

Motoren er der ikke ændret ved, hvilket betyder at Skoda RS Combi leveres med den lækre 180 Hk turbomotor, som vi også fandt i den første model. De 180 Hk leveres ved 5.500 o/min og overføres til asfalten via forhjulstræk. Den 6-trins manuelle gearkasse er velafstemt og meget præcis, hvilket er med til at sikre nogle hurtige gearskift. Men, det er nu ikke fordi du kommer til at skifte vildt med gearstangen. Motorens moment på 235 Nm indfinder sig ved 1.950 o/min og sikre derved, i samarbajde med turboladeren, at overhalinger kan foregå uden at geare ned. Vælger man alligevel at lave en nedgearing, stryger Octavia RS fremad, som var den forfulgt af noget meget grusomt.

Undervognen på RS Combi er en velafstemt middelvej imellem sport og komfort - hvilket egentlig mere gør Octavia Combi til en meget hurtig familiebil end en GTI bil.
Noget der vil virke tiltalende på mange i vores lille land - for er der noget vi danskere gerne vil, så er det at spille rollen som undertippet og så ellers vise konkurrenterne, at vi altså kan nogle ting. Og nøjagtig sådan har Skoda Octavia RS Combi det. En alm. familiebil, der ved et tråd på speederen, sætter selv den mest gearede "Brian Golf" på plads. En anden ting, der tiltaler befolkningen i vores lille samfund, er gode priser. Og lige på dette område, er der ikke nogen, der kan være med. 326.000,- kroner for en 180 Hk stationcar er ikke hverdagskost i lille Danmark. Og slet ikke, når kvaliteten af produktet er helt i top.

I Combi udgaven får du mulighed for at leve en lidt mere anonym tilværelse end du gør i sedan udgaven. Men, det lille RS logo og det lettere modificerede skørtesæt gør alligevel, at man med jævne mellemrum modtager anerkendende nik fra medtraffikanterne.

Et plus ved Combi versioner er naturligvis pladsen. Bagagerummet rummer, med bagsæderne på plads, 548 liter, hvor den i sedan version kunne rumme 528 liter. Med sæderne lagt ned, er der plads til hele 1.512 liter.

Kabinen i Octavia RS er ganske imponerende. Sportssæderne støtter suverænt og samlekvaliteten er er rigtig god. Vi har sagt det mange gange før, men det er tydeligt
at se at VW har en finger med i spillet, når man kigger indenfor i kabinen. Lækkert!
Pladsen på forsæderne er god og det er meget nemt at finde en behagelig kørestilling. Pladsen på bagsædet er rimelig, omend det kniber lidt med benpladsen, hvis man er over 1,75 m høj.

Octavia RS Combi byder ikke på nogle revolutionerende designmæssige detaljer. Men, du får en stationcar, der p.t. ikke har nogle direkte konkurrenter. Det sørger prisen for. God samlekvalitet, suveræn motor og gearkasse samt et design der virker gennemtænkt og heldigvis lidt annonymt gør Octavia RS til en af favoritter her på redaktionen. Nu kan vi så bare håbe på, at Skoda vælger at udstyre RS med det vellykkede firhjulstræk, som vi kender fra Octavia Combi 4x4.

Af