Jeg kan huske, da jeg for godt ti år siden var strandet på en togstation i Nordjylland. Der gik ikke flere tog og min kammerat og jeg ville gerne nå hjem inden det blev mørkt. Det lykkedes min kammerat at få fat i sin morfar, der meget gerne ville komme og hente os. Lykken var gjort og vi ventede med længsel på at komme hjem inden aftensmaden var blevet kold. Men, så skete det. En orange Skoda 120 fra 1987 trillede op foran os. Det var den vi skulle fragtes hjem i.

Vi var begge meget tæt på at blive på stationen og vente på det sene nattog. Men, vi blev sparket ind bagi det orange "lyn" og turen gik hjemad. Jeg skal ikke rigtig kunne sige om folk kiggede efter os - for jeg lå nede på gulvet mellem for- og bagsæde, mens jeg ventede på at turen skulle være overstået. Det var den heldigvis efter en time med yderst ubehagelig kørsel - og jeg svor at jeg ikke ville køre en Skoda igen.
Nu er der så gået mere end ti år og Skoda er et helt nyt bilmærke, efter de kom ind under VW's beskyttende vinger. Fabia og Octavia er noget af det bedste i deres respektive klasser - og man tænker ikke over at det er en Skoda man sidder bag rattet i, med mindre man lader blikket falde på det grimme grønne logo. Skoda har virkelig vendt noget ekstremt negativt til noget ekstremt positivt. Og derfor var det også med stor forventning at jeg sætte mig bag rattet på den hurtigste Skoda, der endnu er produceret til gadebrug. Skoda Octavia RS 1.8T.

Motoren er den velkendte 1.8 liters turbomotor, vi bl. a. kender fra Audi TT og Seat Leon Top Sport.

Det 20-ventilede monster leverer 180 Hk ved 5.500 o/min og et moment på 235 Nm fra 1.950-5.000 o/min. Det er nok til at sende fartmaskinen afsted fra 0-100 Km/t på blot 7.9 sekunder. Og den stopper først med at accelerere når den når 235 Km/t.

Vi kan lige så godt slå fast med det samme, at motoren leverer et fantastisk stykke arbejde. Der er så meget kraftoverskud under alle forhold, at det gør det til en leg at komme rundt. Det meget letgående gearskifte, er samtidig med til at sikre en yderst behagelig kørsel.

15 mm sænkning, strammere undervogn og kraftigere krængningsstabilisatorer, samt dæk i størrelsen 205/50 R17 er de tekniske modifikationer, der skal sikre Octavia RS og den potente 1.8 liters motor at alle kræfterne bliver optimalt overført til asfalten.

Kosmetisk har man udstyret Octavia RS med et skørtesæt, der bestemt ikke står tilbage for nogen. Plus, et lille grønt emblem, med de to bogstaver RS. Et emblem der bringer respekt blandt kendere. Og for dem, der ikke er bekendt med de to bogstaver - så kræver det bare et lille tryk på speederen. Prikken over i'et er klart de Skodagrønne bremsekalibre. Det passer perfekt til den knaldrøde bil.
Kabinen i Octavia RS er en kombination af stof og læder. Sort og hvidt er de farver man har valgt, hvilket ser rigtig godt ud. Sæderne støtter perfekt, hvilket er en fordel når man smider Skoda'en igennem et sving. Krængningen er minimal og det er virkelig en fornøjelse at mærke, hvordan de brede dæk holder kontakt med underlaget. Det er ren fornøjelse at køre Skoda'en på grænsen.

Sikkerhedsmæssigt er Octavia RS udstyret med 4 airbags samt antispinkontrol. De gode sæder og den præcise styring giver en fornemmelse af kontrol, hvilket jeg vil vælge at sætte ind under sikkerhed. Du har nemlig en bil, der reagerer på din mindste kommando - hvilket den også gør i en undvigemanøvre. Desværre koster ESP systemet ekstra på RS modellen.

Benzinforbruget i RS'eren er ganske imponerende. 12.5 Km/l lover fabrikken. Vi holdt et gennemsnit over de 13 kilometer - og det var bestemt ikke ved "normal" kørsel.

Prisen for Octavia RS er noget helt specielt. Ja, det er faktisk et kæmpe plus. For, hvor finder du noget, der præstations- og størrelsesmæssigt kan komme i nærheden af Octavia RS - og som samtidig koster 305.000,- kroner. Seat Leon Top Sport, med samme motor er en mulighed - men Leon er knap så stor som Octavia. Så, hvis du skal have god plads til bagagen og familien, er det helt klart Octavia RS, der skal holde i garagen. Og det bedste ved det hele er: DET ER EN SKODA!