Skoda Superb er grundlæggende en forlænget VW Passat – hvor forlængelsen af karosseriet hovedsageligt er kommet bagsædepassagerne til gode, med cirka 10 cm mere benplads. Og da der i forvejen er god plads i en Passat, er pladsen ved bagsædet i Superb’en helt enorm. Man skal faktisk op i de største Mercedes’er for at få tilsvarende plads.

Designmæssigt er det ikke svært at se slægtskabet med VW Passat – formerne er ikke prangende men diskrete og afdæmpede. V6 modellen er som standard udstyret med 17” alufælge, som sammen med det langstrakte karosseri giver indtryk af en stor og ”solid” bil.

Interiøret er ”selvfølgelig” også hentet fra VW/Audi så her kan man ikke klage over kvaliteten. Kabinen i V6 modellen virker meget eksklusiv med komplet læder, ”træ” og mange lækre detaljer. Bl.a. er dørhåndtagene indenfor oplyst med et diskret lys, så man ikke behøver at famle efter håndtaget. Og i selve bagdøren er der mulighed for at placere den sammen-klappede paraply, så den kan dryppe af uden at vandet ender på måtterne. Desuden er der friskluftsdyser og 5-trins sædevarme til bagsædepassagerne. For at fuldende udstyret for bagsædepassagernes vedkommende, kunne man ønske sig et gardin til bagruden; som man fx finder det i Toyota Camry.

Forsædepassagerne mangler heller ikke noget. Udover det sædvanlige elektroniske udstyr skal der bl.a. nævnes el-justerbare forsæder med memory, automatisk nedblænding af bagspejlet, klimaanlæg, kørecomputer og fartpilot. En mangel er dog at radioen ikke kan betjenes fra rattet, og det er jo også et spørgsmål om forøget sikkerhed, hvis man kan undgå at flytte øjnene fra vejen.

Motor og gearkasse er hentet direkte fra Audi. Den 2.8 liters V6’er, som man bl.a. findes i A6 modellen yder 193 hk ved 6.000 o/m. og et solidt moment på 280 Nm. ved 3.200 o/m. I Audi modellerne er den 2.8 liters dog lige blevet afløst af en 3 liters med 220 hk. Tophastigheden er på 232 km/t og 0-100 km/t er overstået på 9,4 sek. med automatgear. Med manuelt gear nås de 100 Km/t på blot 8 sek.

Selvom motoren har nogle år på bagen er den stadig en perle – gangkultur, lyd og kraftoverskud passer eminent til den store Superb - og i kombination med det 5 trins automatgear med tip-tronic går det hele op i en højere enhed. De 193 heste er ikke så tørstige som man kunne frygte – vores test gennemsnit på en fuld tank Shell V-Power endte på 9,1 km/l – hvor det officielle tal lyder på 9,6 km/l

Selvom Superb’en er en stor ”slæde”, opfører den sig ikke sådan takket være en moderne og stram undervogn, samt en sportslig dækmontering. Og hvis man endelig skulle komme ud på, eller over grænsen, hjælper elektronikken dig på rette vej igen.

På sikkerhedssiden er man også dækket godt ind. 4 airbags plus airbag gardiner, 3-punkts seler og nakkestøtter ved alle pladser sikrer både forsæde- og bagsædepassagerne optimalt. På aktiv-siden byder Skoda’en på ABS, EDS, ASR, MSR og bremseassistent.

Selvom at et Skoda Superb er en stor bil slå den dog ingen rekorder hvad angår bagagerumskapaciteten. Kun 462 liter kunne det blive til – i forhold til Passaten med 475 og en Skoda Octavia med 528 liter. Rummet er dog regulært og uden kuffertknusere så det kan udnyttes optimalt. En lækker detalje, som man også finder i andre Skoda modeller, er de to pose kroge der sidder i toppen af bagagerummet. Krogene er fjederbelastet så de ikke fylder når de ikke er i brug, men de er meget brugbare, når man har været ude og handle og ikke vil have sine indkøbsposer væltet rundt i bagagerummet.

Som standard koster en Skoda Superb Elegance V6 2.8 aut. 535.000,-. Testbilen, med ekstra udstyret, kommer op i ca. 570.000, hvilket faktisk er en meget konkurrencedygtig pris. En Audi A6 med en 3 liters V6’er (afløseren for motoren i Superb’en) starter ved 634.000. Ford Mondeo V6 Ghia ligger på omkring 450.000, mens VW Passat 2.8 V6 4Motion aut. starter ved 515.000,-.

I en Skoda Superb 2.8 V6 aut. mangler du ikke noget – både pladsmæssigt og udstyrsmæssigt er Superb’en sine konkurrenter overlegen. Bilen eller rettere sagt mærket mangler dog en væsentlig ting – nemlig præstige. Men, hvad gør det, når bilen uden problemer imponerede hele MSN redaktionen.