Smidig Powershift gearkasse, reducerer brændstofforbruget med otte procent

Volvo's to-liters dieselmotor kan nu også leveres med en helautomatisk sekstrins gearkasse. Denne Powershift gearkasse reducerer brændtofforbruget med ca. otte procent sammenlignet med en konventionel automatgearkasse.

Volvo C30, S40 og V50's to-liters dieselmotorer kan nu også leveres med en Powershift gearkasse - en helautomatisk, sekstrins gearkasse. Den er forsynet med dobbelte våde koblinger (oliebad), som giver samme behagelige gearskifte som en helautomatisk gearkasse, men med samme præstation, som man forventer af en manuel gearkasse. Og oven i købet sparer man brændstof sammenlignet med en konventionel automatgearkasse.

Otte procent lavere brændstofforbrug
"Vores målinger viser, at Powershift bidrager til en besparelse i brændstofforbruget på omkring otte procent sammenlignet med en konventionel automatgearkasse," siger Magnus Jonsson, chef for Volvo Cars afdeling for Research & Development.

Powershift transmissionen er udviklet af Volvo Cars i samarbejde med fabrikkens partner på gearkasseområdet, Getrag. Powershift fungerer i princippet som to parallelle, manuelle gearkasser. Den har dobbelte koblinger, der fungerer uafhængigt af hinanden. Den ene kobling aktiverer de ulige gear (1, 3, 5 og bak), mens den anden tager sig af de lige (2, 4 og 6).

Intet tab af drejningsmoment
De to koblinger arbejder på skift, således at den ene kobler til, når den anden kobler fra. Det betyder, at samtidig med at motoren får fuld kraft og maksimalt tryk i første gear, er andet gear klar til at blive tilkoblet. Og når andet gear er koblet til, er tredje gear parat osv. Det understøtter et løbende kraftflow uden afbrydelser i kraftforsyningen eller tab af drejningsmoment. Dette resulterer i et ekstremt hurtigt og smidigt gearskifte, hvor accelerationen bevares under hele gearskifteprocessen.

Powershift-funktionen er baseret på samme teknologi som findes i en manuel gearkasse, men med den forskel, at de to koblinger er forbundet med hver sin aksel. Den ene aksel roterer inde i den anden. Den indvendige aksel aktiverer den aksel, der trækker første, tredje, femte og bakgear, mens den udvendige aksel kontrollerer andet, fjerde og sjette gear.

Koblingsfunktionen betjenes af en elektrohydraulisk kontrolenhed, som sikrer, at den ene kobling er lukket, når den anden er åben, og vice versa. Hver kobling fungerer som en friktionskobling, hvor et stempel skubber en række koblingsplader mod hinanden og låser dem sammen ved hjælp af den deraf opståede friktion.

Optimalt valg til kraftige dieselmotorer
Takket være brugen af dobbelte våde koblinger kan Powershift transmissionen håndtere et højt drejningsmoment, og i princippet er der ingen begrænsninger i valget af udveksling. Det gør systemet ideelt til nutidens moderne, kraftige dieselmotorer. Volvo's nye Powershift automatgearkasse er dimensioneret til at klare et drejningsmoment på op til 450 Nm.

I Danmark leveres Powershift til Volvo S40 og Volvo V50 med den firecylindrede, toliters turbodiesel, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 320 Nm. Merprisen for Powershift er 33.000 kr., og de første Powershift-versioner forventes at være fremme på de danske landeveje efter sommerferien, men de kan bestilles allerede nu.

"Med Powershift kan vi nu tilbyde en automatisk transmission til vores to-liters dieselmotorer," siger Magnus Jonsson. "Og vel at mærke ikke ikke en hvilken som helst automatgearkasse: lavere brændstofforbrug samtidig med større komfort og højere ydelse lyder umuligt. Men med Powershift har vi vist, at det er det i allerhøjeste grad ikke".